Vandaag heb ik deze situatie meegemaakt: vanwege een ongeluk verderop was de weg afgesloten, op het kruispunt staan twee agenten het verkeer te regelen, beide richten zich uitsluitend op het gemotoriseerd verkeer.
Mag ik als voetganger dan gewoon gebruik maken van het stoplicht? Een agent staat aan de overkant van het kruispunt terwijl de ander een stukje terug staat, wat betekend dat beide zich niet kunnen richten op voetgangers en fietsers.
Bij het oversteken werd ik bijna aangereden door een vrouwtje die rechtsaf sloeg, ze meende voorrang te hebben omdat ze mocht rijden van meneer agent. ze zat met haar neus tegen het raam en een paar mm van mijn been af.
1Weggebruikers zijn verplicht de aanwijzingen op te volgen die mondeling of door middel van gebaren worden gegeven door:
(Lange opsomming ambtenaren)
Definitie weggebruikers:
Art1 RVV,
Wetstekst
weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen;
Mag ik als voetganger dan gewoon gebruik maken van het stoplicht
Nee dus.
Bij het oversteken werd ik bijna aangereden door een vrouwtje die rechtsaf sloeg, ze meende voorrang te hebben omdat ze mocht rijden van meneer agent. ze zat met haar neus tegen het raam en een paar mm van mijn been af
Deze bestuurder had dus kennelijk voorrang, je had moeten wachten.
Ja, eens met Frans; de aanwijzingen van 'oom agent' gaan voor de verkeerslichten (in werking of niet).
Dat uw aanwezigheid niet opgemerkt wordt maakt dat niet anders, al begrijp ik volledig dat u er dan voor kiest om op eigen gelegenheid over te steken, maar dat is idd wel 'op eigen risico'. Het geeft mevrouw nog immer de plicht om ook voorzichtig te zijn, maar in de basis komt men eerst bij u terecht..
Dergelijke kruisingen kan je ook beter alleen regelen, maar goed, dat is hier niet de discussie..
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
Dat is duidelijk, maar daardoor bouwt u nog immer geen rechten op.. Er staan agenten overduidelijk het verkeer te regelen en daardoor vervallen nagenoeg alle overige regels. De verkeerslichten tellen niet meer mee..
U vraagt hier hoe eea juridisch in elkaar zit; hoe wandelaars zich gaan gedragen als hen geen gelegenheid wordt geboden om over te steken is hele andere koek..
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
Het klinkt misschien raar, maar als u het idee heeft dat u door de agenten niet wordt gezien en dus niet de gelegenheid krijgt om over te steken, zou u na verloop van tijd ook even kunnen roepen en van afstand vragen wanneer u mag.
Daarmee zou het probleem wel eens heel simpel opgelost kunnen zijn..........