Politie achtervolging?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Cindy....
Infopolitie Gast

Politie achtervolging?

Ongelezen bericht door Cindy.... »

Zaterdagavond reed ik vanuit Tegelen naar Maastricht. Een stuk voor de laatste tunnel, roertunnel volgens mij wilde ik een auto inhalen. In de spiegel zag ik de zwaailichten van een politie auto.
Ik ben weer naar rechts gegaan, zodat ik ruim op tijd plaats had gemaakt.
Ze waren supersnel, ik was hevig geschrokken omdat er bijna een auto tegen mij aan botste. Hij kon naar rechts uitwijken. Tegelijkertijd rijdt de politie auto met ook een enorme rotvaart langs mij af. Mijn autootje, een kleine vw up rammelde van links naar rechts door de snelheid van de beide auto s.
Het was even knipperen met de ogen en ik zag ze niet meer. Waarschijnlijk de afslag gepakt. Ik was zo geschrokken, op een haar na, werd ik niet geraakt door de auto. Ik heb even een bezinningsmoment je gehad, dankte onze lieve Heer dat het mijn tijd nog niet was. Het was echt schrikken.

Wat mij nu een dag later nog bezig houdt is dat ik niet kan begrijpen dat er zo roekeloos gereden wordt.
Ik weet niet of de politie auto iemand achtervolgde of dat er, politie in burger in de andere auto zat.

Maar dit kan gewoonweg niet. Ik begrijp als er iets gebeurd dat ze de achtervolging aangaan, maar niet zo roekeloos en andere weggebruikers zo in gevaar brengen.

Hoe kan ik erachter komen of het om een achtervolging ging of dat ze beide spoed hadden als ambtenaar...
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Politie achtervolging?

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Vervelend Cindy dat je zo geschrokken bent.

Achterhalen waar de voertuigen met blauwe zwaailichten naar onderweg waren gaat niet lukken vrees ik. Kan namelijk info omvatten die niet gedeeld kan worden.
Wel mag je aannemen dat er terecht met zwaailichten is gereden, immers daarvoor is toestemming van het Operationeel Centrum nodig. Alle gebruikers van voertuigen met optische en geluidssignalen worden getraind in het rijden daarmee en weten wat ze doen en waarop ze moeten letten als ze met spoed rijden.

Als je gevaar hebt ervaren kan je daarvan melding maken via 0900-8844 onder vermelding van datum tijd en plaats. Wellicht kunnen ze een en ander uitzoeken en feedback geven aan de bestuurders.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De eerste conclusie die ik trek:
Als er 2 auto's razendsnel rijden en de voorste is geen 'opvallende politieauto' of een auto met een zwaailicht zichtbaar, dan is de voorste auto sowieso geen politieauto. Het was dus een achtervolging van een crimineel..

Conclusie 2:
Achtervolgingen zijn altijd gevaarlijk; voor die politieagenten, voor onschuldige burgers en oh ja, ook voor de crimineel zelf, die was ik bijna vergeten..
Moet de politie daarom maar niet achtervolgen?
Dat is een afweging die continu en per geval wordt gemaakt. Dat is een afweging van minimaal 93 verschillende factoren variërend van de ernst van het strafbare feit, of de aanhouding dringend noodzakelijk is, het weer, verkeersdrukte, ervaring van de politieagenten, etc etc..

Daar bestaan dus geen harde criteria voor, hoeven we hier ook geen discussie over te voeren. De centrale meldkamer coördineert en houdt toezicht, de politieagenten komen ook graag ongeschonden thuis, dus als die een beetje ervaren zijn maken ze zelf al de juiste afwegingen..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Hilde »

Cindy.... schreef: 31 aug 2025, 20:19 Hoe kan ik erachter komen of het om een achtervolging ging of dat ze beide spoed hadden als ambtenaar...
Maakt dit uit?
In beide gevallen werd er met toestemming zo snel gereden.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Cindy...
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Cindy... »

Dank jullie wel voor de reacties.
Rationeel weet ik dit uiteraard. De schrik zat er heel diep in. In een flits besef je dat het maar net is goed gegaan. Daarna vraag je je af wat is er nu gebeurd.
Ik wilde het ergens kwijt en begrijp dat ze geen toestemming nodig hebben.
Toch is het een beetje een wrange nasmaak.
Positief gemaakt, het is goed gegaan.
Hebben we nog 8 levens te gaan :D
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

Een politieauto heeft juist wel toestemming nodig om met optische en geluidssignalen te rijden. Maar buiten dit puntje is alles wel gezegd en sluit ik dit bericht.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten