Ik ben een aantal maanden geleden tijdens een fietstocht naar huis van achteren aangereden door een (dronken) bestuurder van een deelscooter. De bestuurder is daarna gevlucht. Direct na de aanrijding heb ik 112 gebeld, omdat ik zag dat hij er vandoor probeerde te gaan.
De adrenaline gierde door mijn lichaam, mede omdat ik de dader probeerde tegen te houden. Tijdens het gesprek met 112 heb ik zeker tien keer het kenteken van de scooter doorgegeven aan de meldkamer. Toen de dader inmiddels was gevlucht en de medewerker van de meldkamer opnieuw vroeg naar het kenteken, raakte ik gefrustreerd.
Daarop heeft de medewerker de verbinding verbroken. Hoewel ik rustiger tegen hem/haar had moeten spreken, was ik erg opgefokt door de adrenaline en de situatie.
Toch vond ik het vreemd dat iemand van de meldkamer zomaar de telefoon kan ophangen. Ik vraag me af welke richtlijnen er bestaan om in een noodsituatie met de beller aan de lijn te blijven. Stel dat ik bijvoorbeeld ontvoerd word en onbeleefd klink tegen de medewerker, rechtvaardigt dat dan dat het gesprek wordt beëindigd? Terwijl er mogelijk een levensbedreigende situatie is? Is beleefdheid een vereiste om politiehulp in Nederland te krijgen?
Ik heb hierover een informatieverzoek bij de politie ingediend. Daaruit blijkt dat er op geen enkele manier wordt bijgehouden hoe vaak een telefonist(e) een gesprek beëindigt (bijvoorbeeld vanwege broekzakgesprekken of neptelefoontjes). Dat vind ik erg jammer.
Meldkamer ophangen 112
Moderator: Moderatorteam
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
- Julio
- OnTroerend goed
- Roepnaam: Julio
- Geslacht:
- Leeftijd: 38
Re: Meldkamer ophangen 112
Er zijn geen richtlijnen wanneer de verbinding verbroken wordt. Puur omdat elke situatie anders is. We lezen hier één kant van het verhaal, dat maakt het lastig om te zeggen of er al dan niet terecht de verbinding verbroken is. Wellicht was uw locatie (nog) niet duidelijk, klopte het kenteken niet en werd dat daarom nog een aantal keren gevraagd om te verifiëren, wilde de centralist eerst weten of u gewond was... Allemaal redenen waarom een gesprek anders kan verlopen dan u verwacht had.
- maestro
- Deskundige
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Re: Meldkamer ophangen 112
Je hebt 1 jaar de tijd om een klacht in te dienen, dus wellicht kan dat alsnog. Let erop dat je bij het indienen van een klacht ook om een bemiddelingsgesprek kunt vragen. Via een bemiddelingsgesprek kun je wellicht meer de duidelijkheid krijgen waar je naar opzoek bent.
https://www.politie.nl/formulier/contac ... 2671401c90
https://www.politie.nl/formulier/contac ... 2671401c90
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)