Hallo,
tot een aantal jaren geleden stond er in het boekje dat men kreeg bij een visvergunning expliciet vermeld dat vissen binnen 50 meter van een kunstwerk niet is toegestaan. Sinds een aantal jaren staat deze opmerking er niet meer in. En ook met wat zoeken op internet kan ik nergens vinden dat vissen bij of op een brug niet toegestaan is. Meningen zijn natuurlijk wel te vinden, maar lijken gebasseerd op dit 'oudere' verbod.
Soms staat er wel een bordje naast een brug dat het niet mag en dat is duidelijk genoeg, maar ik heb de afgelopen tijd een paar keer woorden gehad met brugwachters die van mening waren dat ik te dichtbij kwam terwijl er geen verbodsbord stond. Van een gevaarlijke situatie was trouwens geen sprake en waarom het niet mocht wist men ook niet, alleen maar dát het niet mocht.
Kunt u mij aangeven of het toegestaan is bij of vanaf een brug te vissen en waar ik deze informatie kan vinden?
Vaak vis ik in een gebied dat valt onder de federatie Drenthe / Groningen maar ook in Overijssel en Noord Holland.
Alvast bedankt!
Vissen bij- of op een brug
Moderator: Moderatorteam
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Vissen bij- of op een brug
In artikel 9 van het reglement voor de binnenvisserij 1985 staat: Hieruit lijkt mij dat het dus niet standaard verboden is. Ik heb getracht verder te zoeken, maar zit op mijn boot en heb kennelijk onvoldoende internet beschikbaar. Heb dus niet kunnen zoeken naar een ministeriële regeling.
Piet
Wetstekst
1Bij ministeriële regeling kan het vissen bij vispassages, stuwen, sluizen of gemalen worden verboden.Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- r0n.
- Stamgast
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 73
Op de website https://www.visplanner.nl staat aangegeven waar gevist mag worden.
Ook wordt aangegeven welke vergunning daarvoor nodig is.
Ook wordt aangegeven welke vergunning daarvoor nodig is.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
- taxikemperman
- Deskundige
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
Reactie Sportvisserij Nederland:
Bedankt voor uw vraag. U vroeg ons of het is toegestaan om bij of vanaf bruggen te vissen.
In Nederland geldt geen algemeen verbod op vissen vanaf of nabij bruggen. Wel kunnen er lokaal afwijkende regels gelden. Zo kan de visrechthebbende in de schriftelijke toestemming (zoals de VISpas) opnemen dat vissen vanaf bruggen niet is toegestaan. Als u de VISpas heeft, zijn deze regels te raadplegen via de VISplanner.
Daarnaast kunnen gemeenten of terreinbeheerders via bebording aangeven dat vissen vanaf bepaalde bruggen niet is toegestaan.
Verder is het belangrijk om rekening te houden met het welzijn van de vis. Vissen vanaf een brug is niet toegestaan als een gehaakte vis daardoor niet verantwoord geland kan worden, bijvoorbeeld wanneer een schepnet niet kan worden gebruikt of de vis niet naar de kant kan worden gedrild. Ook mag het vissen geen hinder veroorzaken voor de scheepvaart.
Kortom: er geldt geen landelijk verbod op vissen vanaf bruggen, maar controleer altijd de VISplanner en lokale bebording of voorschriften.