Hallo , mijn vraag is de volgende:
is het wettelijk toegestaan om mijn hond zittend op de treeplank/voetplaat van mijn scooter te vervoeren ?
mijn hond zit dan tussen mijn benen in en blijft rustig zitten tijdens het rijden , ook zit hij aangelijnd vast met een tuigje .
alvast bedankt voor de reacties .
Mvg Marc
hond vervoeren op scooter
Moderator: Moderatorteam
- Julio
- OnTroerend goed
- Roepnaam: Julio
- Geslacht:
- Leeftijd: 38
Re: hond vervoeren op scooter
Een hond wordt gezien als lading. En dat moet goed bevestigd zijn. Bij een aanrijding of plotselinge remactie mag de lading niet verschuiven. Ik durf wel te stellen dat een hond in een tuigje niet als goede bevestiging wordt gezien.
Wetstekst
Artikel 5.18.6 RV De lading of delen daarvan moeten zodanig zijn gezekerd dat deze onder normale verkeerssituaties, waaronder begrepen volle remmingen, plotselinge uitwijkmanoeuvres en slecht wegdek, niet van het voertuig kunnen vallen of de stabiliteit van het voertuig niet in gevaar kunnen brengen. Om hieraan te voldoen moet de lading of delen daarvan zodanig worden vastgezet dat minimaal de volgende versnellings- of vertragingskrachten kunnen worden weerstaan:- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Formeel ben ik het eens met @Julio . Alleen, wat is lading: Waarom zeg ik formeel? Hoe zitten passagiers gezekerd? Een mens is namelijk ook lading en die wordt "los" vervoerd. Zo denk ik dat een hond vervoeren, vast met een tuigje op een treeplank, geen probleem moet zijn. Maar misschien wordt dit een leuke discussie? Ik wacht af.
Piet
Wetstekst
Artikel 1.1 Regeling voertuigen: lading: alle personen, dieren, goederen, lastdragers, alsmede zonder gebruik van gereedschap van het voertuig los te nemen laad- en losinrichtingen en voertuiguitrustingen, het reservewiel alsmede verwisselbare gedragen uitrustingsstukken daaronder niet begrepen;Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Ik meen dat een dergelijke casus ooit de krant heeft gehaald..met vrijspraak tot gevolg... Of was 't een kind?
Ik zal eens zoeken..
Ik zal eens zoeken..
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
- Dusty
- Deskundige
- Geslacht:
En als er wel iets gebeurt, kunnen we natuurlijk altijd terug vallen op het alom bekende 'kapstokartikel':
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Wetstekst
WVW artikel 5Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
- Hilde
- Moderator
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ik ga mee met Piet zijn stelling.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
- Julio
- OnTroerend goed
- Roepnaam: Julio
- Geslacht:
- Leeftijd: 38
Interessante casus inderdaad. Waar ik vooral aan dacht, mensen worden inderdaad ook als lading gezien. Maar als een bromfiets plots moet remmen, uitwijken etc. dan valt de persoon er niet vanaf. Een hond daarentegen zal wat minder stabiel op zijn pootjes staan, immers ziet die het gevaar niet aankomen. Tenzij.... de hond natuurlijk in een zodanige zekering zit (kennel/bench of tuigje) dat dat niet lukt. En daarom nuanceer ik m'n antwoord dat het aan de situatie afhankelijk zal zijn.Skipperje schreef: 11 aug 2025, 21:16 Formeel ben ik het eens met @Julio . Alleen, wat is lading:Waarom zeg ik formeel? Hoe zitten passagiers gezekerd? Een mens is namelijk ook lading en die wordt "los" vervoerd. Zo denk ik dat een hond vervoeren, vast met een tuigje op een treeplank, geen probleem moet zijn. Maar misschien wordt dit een leuke discussie? Ik wacht af.Wetstekst
Artikel 1.1 Regeling voertuigen: lading: alle personen, dieren, goederen, lastdragers, alsmede zonder gebruik van gereedschap van het voertuig los te nemen laad- en losinrichtingen en voertuiguitrustingen, het reservewiel alsmede verwisselbare gedragen uitrustingsstukken daaronder niet begrepen;
Piet