Mag je een funtube trekken achter je boot?
Ik wil graag bij mooi weer een band achter mijn boot trekken. Leuk voor de kinderen. Het vaargebied is rond de Kagerplassen. Ik houd mij hierbij aan de maximumsnelheid van 6 /9 /12 km per uur. Is het trekken van een funtube bij deze snelheden hetzelfde als waterskiën? En dus verboden? Het BPR (artikel 8.06) is er volgens mij niet duidelijk over. Veel mensen doen het. De waterpolitie deelt wél boetes uit. On-line vind ik tegenstrijdige informatie. Sommige bekeurden vechten die boete met succes aan. Ik zou graag duidelijkheid hebben voordat ik de benodigde spullen aanschaf en ontspannen het water opgaan. Bij voorbaat dank!
Funtube achter boot
Moderator: Moderatorteam
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Re: Funtube achter boot
Het betreffende artikel spreekt niet alleen over waterskiën maar ook over "soortgelijk" gebruik. Bij waterskiën beweeg je een persoon middels een lijn buiten de boot over het water voort. Het voorttrekken van een funtube met daarin een of meer personen lijkt mij soortgelijk gebruik en dus verboden op plaatsen waar dit niet uitdrukkelijk is toegestaan. Kon niet zo snel jurisprudentie vinden met een andere uitleg.
Stay safe out there.
Dank voor je reactie. Ik zal proberen de linkjes met ander uitleg hier te posten.
https://www.gelderlander.nl/cuijk/kinde ... ~a9dad7f6/
En dit plubiceert Vaarbewijzen:
https://www.vaarbewijzen.nl/stel-je-vra ... blaasband/
Het lijkt er dus over te gaan of je bij een lage snelheid wel kúnt waterskiën en of je dan als zodanig bekeurt kunt worden.
En dit plubiceert Vaarbewijzen:
https://www.vaarbewijzen.nl/stel-je-vra ... blaasband/
Het lijkt er dus over te gaan of je bij een lage snelheid wel kúnt waterskiën en of je dan als zodanig bekeurt kunt worden.
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Je kunt het misschien onder een andere noemer gooien. Je sleept gewoon een drijvend voorwerp.
Geen idee hoe dit beoordeelt zou worden, maar ik vind het beter op zijn plek dan dat je dit als waterskiën beoordeeld. En dan heb ik het over normaal varen en niet over snel varen.
Piet
Wetstekst
sleep: samenstel van een of meer motorschepen en een of meer op tros daaraan verbonden andersoortige schepen, drijvende voorwerpen of drijvende inrichtingen, waarbij de motorschepen dienen voor het voortbewegen dan wel voor het voortbewegen en het sturen van de andersoortige schepen, drijvende voorwerpen of drijvende inrichtingen;Geen idee hoe dit beoordeelt zou worden, maar ik vind het beter op zijn plek dan dat je dit als waterskiën beoordeeld. En dan heb ik het over normaal varen en niet over snel varen.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Slepen is niet strafbaar toch?
De boetes worden uitgedeeld voor ongeoorloofd waterskiën. In bovengenoemde gevallen werd de boete door een rechter teruggedraaid. Moet het verbaliseren dan niet gewoon stoppen?
De boetes worden uitgedeeld voor ongeoorloofd waterskiën. In bovengenoemde gevallen werd de boete door een rechter teruggedraaid. Moet het verbaliseren dan niet gewoon stoppen?
- maestro
- Deskundige
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
De enkele genoemde uitspraken geven aan dat bepalend is de snelheid waarbij het wordt voorgetrokken. Met geringe snelheid is er geen sprake van een gelijke situatie als waterskieen, met grote snelheid (waarschijnlijk wel). Er zijn ook genoeg fimpjes te vinden op internet waarme (in zonnige landen) met grote snelheid banden, opblaasbootjes e.d. worden voorgetrokken.
Slepen is gaat met een normale snelheid, waterskieen met hoge snelheid.
Slepen is gaat met een normale snelheid, waterskieen met hoge snelheid.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)