Loophulpmiddel

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ton vL
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Ton
Geslacht:

Loophulpmiddel

Ongelezen bericht door Ton vL »

Vanwege een handicap aan mijn rug heb ik last van uitval van mijn rechterbeen. Ik heb geen vervoermiddel nodig, maar een loophulpmiddel, waarbij ik mijn rug en linkerbeen zoveel als mogelijk moet kunnen blijven bewegen. Bij AliExpress wordt een elektrische driewielige step / loopfiets met zadel aangeboden met voetsteunen zodat, als mijn rechterbeen uitvalt ik deze op een steun kan laten rusten. Verder is het voertuig smaller dan 50 cm, kan 25 km/h, dus geen 45 km/h maar: is dit nu een voertuig wat gemaakt is voor een invalide en daarmee een invaliden voertuig? De Chinese fabrikant geeft aan dat het voertuig aan de Nederlandse wetgeving voldoet, het RDW geeft de volgende uitleg:

""Dit ziet er zo te zien niet uit als een loophulpmiddel, het voertuig kan zo te zien zelf rijden en heeft een zadel erop met een gashendel. Bij de RDW kan een dergelijk voertuig ook geen kenteken krijgen. U kunt kijken of het voertuig als een invalidevoertuig kan worden aangezien, hiervoor staan de regels op de website van de rijksoverheid. Het voertuig zal dan verzekerd moeten worden door een verzekeringsmaatschappij.""

Als het voertuig als invalidenvoertuig/loophulpmiddel wordt verzekerd door een verzekeringsmaatschappij, kun je er dan de weg mee op en de regels voor een invalidenvoertuig volgen?
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Loophulpmiddel

Ongelezen bericht door Skipperje »

Wat is een gehandicaptenvoertuig? In het RVV 1990 staat:

Wetstekst

gehandicaptenvoertuig: voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt, en geen bromfiets is
Waaruit bestaat de inrichting van deze loopfiets zodat het bestemd is voor het vervoer van een gehandicapte? Dat zie ik niet. En als het geen gehandicaptenvoertuig is, dan is het een bromfiets en wordt je kentekenplichtig. En dat krijg je, praktisch gezien, niet voor elkaar als er geen typegoedkeuring is.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Wat ik niet begrijp, buiten het feit dat de kosten van keuringen echt exorbitant zijn, iemand die echt gehandicapt is, neem.een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) waarmee je verzekert bent van... ja, waarvan eigenlijk. Die discussie voerden we elders ook al.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Ton
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ton »

Maar dat is nu dus ook precies het punt. Ik heb een permanente GPK (om de 5 jaar administratief verlengen), maar is dat voldoende om een handicap aan te tonen en daarmee het.voertuig als gehandicapten/invalidenvoertuig aan te merken. De wet kent kennelijk de term loophulpmiddel niet, waarmee een grijs gebied wordt geschapen. Heel vervelend, want dan ben je afhankelijk van de controlerend ambtenaar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Het vervelende aan gehandicaptenvoertuigen is dat een valide persoon er ook op mag rijden en zelfs van een groot aantal voordelen kan genieten. Ik mag met een gehandicaptenvoertuig gewoon een winkelcentrum in rijden. Daarvoor hoef je niet gehandicapt te zijn. In art 7 RVV 1990 staat:

Wetstekst

Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig gebruiken het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of de rijbaan.
Dus iedere bestuurder mag op het trottoir. Daarom wordt een voertuig dat niet specifiek een gehandicaptenvoertuig is niet zo gezien, ook al is de bestuurder gehandicapt. Ik hoop oprecht dat deze wetgeving aangepast wordt zodat gehandicapten meer vrijheid krijgen, zowel qua voertuig als qua plaats op de weg.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Bij een loophulpmiddel denk ik ook niet direct aan een electrisch vervoer middel. Op het afgebeelde voertuig kan je zitten en zonder zelf nog te hoeven lopen rijden.
Ik denk zelfs dat dit de enige functie van dit apparaat is en vraag me af of dit ook makkelijk lopend voortbewogen kan worden.
Bij een loophulpmiddel denk ik meer aan die loopfietsjes die door minder valide personen gebruikt kunnen worden.
Stay safe out there.
Ton vL
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Ton
Geslacht:

Ongelezen bericht door Ton vL »

SWAT schreef:Bij een loophulpmiddel denk ik meer aan die loopfietsjes die door minder valide personen gebruikt kunnen worden.
En in feite is dit dus ook een loopfietsje, maar een elektrische omdat, als mijn rechterbeen uitvalt, je alleen nog links kan bewegen en de driewieler is nodig om niet om te kukelen. Het is duidelijk geen elektrische step. Het gaat om de beweegbaarheid die je overhoudt. Als je in een scootmobiel of rolstoel gaat zitten ben je met een jaar immobiel geworden omdat je niet meer beweegt.
Laatst gewijzigd door Frans op 03 aug 2025, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Gesloten