Vraag (conflict verkeersregelaar)
Moderator: Moderatorteam
-
Verhoeven
- Infopolitie Gast
Vraag (conflict verkeersregelaar)
Ik heb een vraag, in Rotterdam had ik wat haast, omdat ik de pannekoekken boot moest halen, stond er ook nog is een hek van afsluiten, maar zag dat de net voorbij het hek, nog niks was, en ik met de auto makkelijk nog beneden het parkeerplaats op kon rijden, daarvoor bij stonden nog meer hellen, waarachter de mensen daadwerkelijk werkten. Ik ben voor de 2 de rij hekken de parkeerplaats opgereden. Alleen voor ik dat kon, werd ik door een verkeersregelaar aangesproken die naast de auto stond op veilige afstand. Die me aansprak omdat ik het eerste kleine hakje langs passeerde. Ik gaf aan heb haast en moet hier parkeren voor de boot. Daarna ree ik verder, de man rende me achteraan en riep je gaat eraan. En beschuldigen me van schenden van artikel 3 en wilde me aanklagen omdat ik hem beina aan zou hebben gereden. Wat niet zo is, punt 1 hij stond naast me, en toen ik weg reed, reed ik met gepaste snelheid van hem af. Mijn vraag wat kan hij doen
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Re: Vraag (conflict verkeersregelaar)
Hij kan aangifte doen van bedreiging of poging zware mishandeling. Ook kan het niet opvolgen van een aanwijzing van een verkeersregelaar een boete opleveren.
In het eerste geval zal het onderzoek van de politie uit moeten wijzen of u verwijtbaar gehandeld heeft.
In het eerste geval zal het onderzoek van de politie uit moeten wijzen of u verwijtbaar gehandeld heeft.
Stay safe out there.
-
Gast
- Infopolitie Gast
Oke, wat bedoel je in het eerste geval, gezien ik hem nooit geraakt kan hebben. En ook onmogelijk beina kan hebben geraakt.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Met het eerste geval bedoel ik de aangifte van bedreiging en/of poging zware mishandeling.
Met een auto op iemand inrijden is een vorm van bedreiging en een poging tot zware mishandeling. Voor een poging zware mishandeling hoeft er nog geen letsel te zijn alleen de kans dat er zwaar letsel had kunnen ontstaan is al voldoende.
Met een auto op iemand inrijden is een vorm van bedreiging en een poging tot zware mishandeling. Voor een poging zware mishandeling hoeft er nog geen letsel te zijn alleen de kans dat er zwaar letsel had kunnen ontstaan is al voldoende.
Stay safe out there.
-
Gast
- Infopolitie Gast
Oke, ik heb er alleen nooit op in gereden.
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Dat hoeft ook niet. Het doorrijden waarbij de verkeersregelaar een stap zijwaarts heeft moeten maken om erger te voorkomen, kan al voldoende zijn voor een tenlastelegging voor bedreiging en poging tot zware mishandeling. De rechter zal mogelijk ook rekening houden met de taak en functie van de verkeersregelaar (VKR).
Een VKR is namelijk niet zomaar iemand; dat is iemand die bevoegd is om aan u als verkeersdeelnemer opdrachten en aanwijzingen te geven die omschreven zijn in zijn taakinstructie. U heeft zich daar naar te gedragen.
De argumenten die u aanvoert ‘ ik moet de pannenkoekenboot halen’ en dat u daarom achter de hekken moet parkeren zijn echt onvoldoende. Het is namelijk niet aan u om te interpreteren waarom de VKR daar zijn werk staat te doen. Volgens de wegenverkeerswet en het RVV bent u gewoon verplicht deze aanwijzingen op te volgen; zonder discussie!
Het niet opvolgen van aanwijzingen is op zich al een strafbaar feit. Op aangifte van de verkeersregelaar(s) kan de politie een boete opleggen van €370. De combinatie van bedreiging en poging tot zware mishandeling in combinatie met het negeren van de aanwijzing zal mogelijk voorgelegd worden aan de rechter. Die kan tot een geheel andere (zwaardere) strafoplegging komen. Allemaal afhankelijk van hoe het OM het insteekt.
Een VKR is namelijk niet zomaar iemand; dat is iemand die bevoegd is om aan u als verkeersdeelnemer opdrachten en aanwijzingen te geven die omschreven zijn in zijn taakinstructie. U heeft zich daar naar te gedragen.
De argumenten die u aanvoert ‘ ik moet de pannenkoekenboot halen’ en dat u daarom achter de hekken moet parkeren zijn echt onvoldoende. Het is namelijk niet aan u om te interpreteren waarom de VKR daar zijn werk staat te doen. Volgens de wegenverkeerswet en het RVV bent u gewoon verplicht deze aanwijzingen op te volgen; zonder discussie!
Het niet opvolgen van aanwijzingen is op zich al een strafbaar feit. Op aangifte van de verkeersregelaar(s) kan de politie een boete opleggen van €370. De combinatie van bedreiging en poging tot zware mishandeling in combinatie met het negeren van de aanwijzing zal mogelijk voorgelegd worden aan de rechter. Die kan tot een geheel andere (zwaardere) strafoplegging komen. Allemaal afhankelijk van hoe het OM het insteekt.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Opmerking van moderator Skipperje
Hiermee is de vraag voldoende beantwoord.Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit