Opvragen camerabeelden
Moderator: Moderatorteam
-
Marcodish
- Infopolitie Gast
Opvragen camerabeelden
Er is vanmiddag voor de deur op mijn werk een auto tegen een bedrijfsbus aangereden. Ik heb de beelden bekeken waar het duidelijk op te zien was. De eigenaar van de bedrijfsbus wilde aangifte doen en zei tegen de politie meldkamer dat er beelden waren en dat het kenteen zichtbaar was, er werd tegen hem gezegd dat er geen beelden opgevraagd konden worden i.v.m. Privacy
, zelfs bij aangifte zouden de beelden niet opgevraagd kunnen worden. Er was een getuige die het kenteken wist en gaf het door aan de politie, de politie heeft de dader te pakken gekregen telefonisch , maar die dader zei dat zijn kenteken platen gestolen waren en hij daar dus niet was, het was wel precies dezelfde auto, er kon dus niets mee gedaan worden, typisch geval van we hebben mensen tekort of gewoon geen zin om teveel te doen. Dat privacy verhaal geloof ik niet, maar de avg is alleen in het voordeel van de verdachte
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Opvragen camerabeelden
Tja, je kunt het niet leuk vinden of het er zelf niet mee eens zijn, maar camerabeelden vorderen van een verlaten plaats ongeval kan maar in beperkte gevallen.
Er moet dan sprake zijn van letsel of dood (of een vermoeden daarvan), of van het in hulpeloze toestand achterlaten van iemand die letsel heeft opgelopen (of een vermoeden daarvan).
Dus een beetje voorbarig om te roepen:
Er moet dan sprake zijn van letsel of dood (of een vermoeden daarvan), of van het in hulpeloze toestand achterlaten van iemand die letsel heeft opgelopen (of een vermoeden daarvan).
Dus een beetje voorbarig om te roepen:
Ik lees verder geen vraag. Wilde je alleen maar even je verhaal kwijt?typisch geval van we hebben mensen tekort of gewoon geen zin om teveel te doen
Helaas klopt het dat de politie geen camerabeelden kan vorderen in een dergelijk geval, omdat op het verlaten van de plaats van een ongeval geen voorlopige hechtenis is gesteld. Dit volgt uit de artikelen 7 Wegenverkeerswet, 67 Strafvordering en 126nda Strafvordering. Als er sprake is van ernstig letsel, dood etc. zou er sprake kunnen zijn van andere verdenkingen waardoor dit wel een mogelijkheid is.
Een aangever kan wel zelf beelden beschikbaar stellen aan de politie, dan zijn deze toe te voegen aan het dossier, maar de politie mag er dus niet om 'vragen' (vorderen) bij de eigenaar van de camera's.
Een aangever kan wel zelf beelden beschikbaar stellen aan de politie, dan zijn deze toe te voegen aan het dossier, maar de politie mag er dus niet om 'vragen' (vorderen) bij de eigenaar van de camera's.
-
Mitch
- Stamgast
- Roepnaam: Mitchel
- Geslacht:
- Leeftijd: 39
Als TS de beelden heeft gezien, dan kan hij ze misschien ook wel verstrekken zonder vordering?
En als de kentekenplaten echt gestolen waren dan valt er alsnog te vorderen na een aangifte daarvan.
En als de kentekenplaten echt gestolen waren dan valt er alsnog te vorderen na een aangifte daarvan.
Ik zie dat @NickB net een andere versie van het HOVJ examen gemaakt heeft dan ik
.
Het kán namelijk wel. Art 126nd lid 6 biedt die mogelijkheid. Echter, dan moet je een OVJ vinden die zijn hele reputatie te grabbel wil gooien om lef genoeg te verzamelen om met deze vraag naar de RC te stappen.
Zoals gezegd vergezocht, maar het is niet dat het niet kán.
Verder eens met alle voorgaande dat wij dat niet gaan vorderen en je dit dus beter zelf kan vragen.
Het kán namelijk wel. Art 126nd lid 6 biedt die mogelijkheid. Echter, dan moet je een OVJ vinden die zijn hele reputatie te grabbel wil gooien om lef genoeg te verzamelen om met deze vraag naar de RC te stappen.
Zoals gezegd vergezocht, maar het is niet dat het niet kán.
Verder eens met alle voorgaande dat wij dat niet gaan vorderen en je dit dus beter zelf kan vragen.
- MotoRon
- Beheerder
- Geslacht:
En dan nog een RC vinden die een kras of een deuk in een auto zwaarwegend genoeg vind om een schriftelijke machtiging af te geven. Anders gezegd, (en ik bedoel dat met alle respect,) kom even terug op aarde, (maar daar was je zelf ook al duidelijk over.)
Nou dat was mijn reactie ook naar de examinator van het HOVJ examen. Maar toch had ik de vraag fout en leverde de gehele casus nul punten op. het kán namelijk wel.
Dus die vergeet ik nooit meer.
Foutje @Proost... ze hebben mij altijd uitgelegd dat...
O nee, gastendeel.. (en ik plaag graag zo eens
)
O nee, gastendeel.. (en ik plaag graag zo eens
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Sterker nog, in de praktijk gebeurt het ook; Ik heb 't een keer gebruikt voor een aanrijding zonder letsel in een tunnel waar alles standaard wordt opgenomen. Het ging mij puur om de snelheid van de verdachte en ik heb 't gewoon voor elkaar gekregen.Proost schreef: 03 jul 2025, 23:29 Nou dat was mijn reactie ook naar de examinator van het HOVJ examen. Maar toch had ik de vraag fout en leverde de gehele casus nul punten op. het kán namelijk wel.
Geen moeilijke vragen, niks.. Sterker nog; ik kreeg niet eens vragen, werd gewoon toegewezen..
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
- MotoRon
- Beheerder
- Geslacht:
Ander soort casus Koen, in het openingstopic gaat het om een simpele parkeerschade. Zie jij in dat soort gevallen maar eens een OVJ en een RC te vinden die daarin meegaan. Ik zie nog geen argumenten om ze over de streep te trekken voor een vordering en machtiging.
-
Mitch
- Stamgast
- Roepnaam: Mitchel
- Geslacht:
- Leeftijd: 39
Wie niet waagt....
Maar goed, ik blijf erbij, als TS de beelden heeft gezien, dan kan hij of zij waarschijnlijk ook wel aan de beelden komen zonder tussenkomst van de politie.
Maar goed, ik blijf erbij, als TS de beelden heeft gezien, dan kan hij of zij waarschijnlijk ook wel aan de beelden komen zonder tussenkomst van de politie.
- maestro
- Deskundige
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Het verstrekken van camera beelden ligt moeilijk omdat deze vaak illegaal worden gemaakt en het moet ook passen binnen het doel waarmee de camera is opgehangen.
In https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2023:4394
Kwam de rechtbank tot de conclussie dat de overheid onrechtmatige camerabeelden niet mag gebruiken.
Dat is echter een bestuursrechtelijke zaak.
In https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2023:4394
Kwam de rechtbank tot de conclussie dat de overheid onrechtmatige camerabeelden niet mag gebruiken.
Dat is echter een bestuursrechtelijke zaak.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)