Mag ik bellen naar de politie Visitatie vader

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Platine
Infopolitie Gast

Mag ik bellen naar de politie Visitatie vader

Ongelezen bericht door Platine »

De rechter heeft mij als moeder de zorg van onze kleine baby toevertrouwd in een voorlopige voorzienen totdat de scheiding rond is. De vader mag hem 1 uur bezoeken bij mij thuis. De eerste keer dat hij kwam beweerde hij dat hij de baby mee naar buiten mag nemen wat niet waar is. De visitatie moet bij mij en de baby thuis. Hij probeerde ook de baby te verbergen in een kamer en de deur dicht te doen, terwijl hij nooit zorg heeft verleend in de afgelopen 2 maanden en de instructie kreeg van de rechter om in dat ene uur te leren hoe de zorg verleend moet worden en mij moet vragen naar de baby's schema. Hij was totaal niet normaal mee te communiceren, hij luisterde niet en dwong af dat hij zijn gang ging totdat de baby keihard begon te huilen omdat hij geen oog had voor wat de baby wilde. Hij was veel te agressief.

Het was dat mijn vader aanwezig was maar ik vrees dat hij nog veel verder was gegaan. Ik ben bang dat hij de baby mee naar buiten neemt zonder mijn toestemming en wellicht gaat kidnappen. Hij heeft de Nederlandse identiteit nog niet en geeft mij duidelijk de schuld hiervan.

Ik vrees voor de baby's veiligheid. Mag ik bellen naar de politie als hij de baby meeneemt tegen mijn wil in en echt de deur uitloopt met de baby in zijn armen? Of is er meer nodig?

Ik ben al in contact met mijn advocaat en zij gaf aan dat ik hem mag vragen het huis te verlaten als ik vrees voor de baby's veiligheid maar grote kans dat hij gaat weigeren. Mag ik op dat moment de politie bellen om dat af te dwingen?

Ik hoor het graag. In de tussentijd ben ik bezig met mediation te regelen dus ik doe er alles aan om deze escalatie te voorkomen, maar ik wil weten wat mijn handelingsopties zijn in het ergste geval.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Mag ik bellen naar de politie Visitatie vader

Ongelezen bericht door Frans »

Heeft de vader ouderlijk gezag?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Platine
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Platine »

Ja hij heeft ouderlijk gezag.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Als vader ouderlijk gezag heeft dan heeft hij weliswaar beperkte bezoektijden maar er kan hem geen onttrekking ouderlijk gezag ten laste gelegd worden als hij binnen die tijden met zijn eigen kind.... gaat wandelen (ik noem even een voorbeeld).

Als hij zich volgens de andere ouder niet houdt aan de voorwaarden zoals de rechtbank heeft gesteld zul je terug moeten naar de rechter, niet naar de politie.

Pas als hij het kindje meeneemt naar Turkije en niet terug brengt (opnieuw, een voorbeeld), wat in theorie niet zou moeten kunnen, hij kan zonder formuloer let handtekening van moeder de grens niet passeren of niet vliegen, is hij strafbaar volgens datzelfde artikel (279 strafrecht) maar eigenlijk wil je die kant niet op.

Ik denk dat elk kind recht heeft op zijn vader, jullie hebben hem samen gemaakt, eigenlijk zou het kind ook in liefde bij julloe samen moeten opgroeien en ik weet, dat is niet altijd makkelijk. De politie moet bij de opvoeding een zo klein mogelijke rol hebben, geloof me.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Een en ander is uiteraard ook afhankelijk wat de rechter in de voorlopige voorziening heeft bepaald. Dat is van belang voor wat de vader wel en niet met het kind mag gaan doen tijdens de visite aan het kind. Ik neem tenminste aan dat u visite bedoeld want een visitatie is iets heel anders.
Stay safe out there.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Gewoon de poltiie bellen. Zoals SWAT aangeeft heeft de rechter een voorlopige voorzieing getroffen, daaraan hebben beide ouders zich te houden. Het niet nakomen daarvan kan gevolgen hebbe, ook voor de definitieve regeling van het gezag over het kind. Alleen daarom kan het inschakelen van de politie van belang zijn. Terwijl als er zorgen zijn over de veiligheid van het kind de poltie de nodige instanties kan inschakelen. Ook mag de vader niet in de woning zijn zonder je toestemming, zoals je avocaat al aangaf. Weigeren de woning te verlaten is een reden om de poltiie in te schakelen.

Voor het kind is het wenselijk dat het met beide ouders een goede band heeft. Lukt de regeling niet omdat de vader niet wil luisteren dan is er de mogelijkheid om het contact met het kind ondertoezicht bij een instelling te laten plaatsvinden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten