afdoening
Moderator: Moderatorteam
-
Sara K
- Infopolitie Gast
afdoening
ik heb 4 jaar geleden aangifte gedaan van belaging en smaad en met mij 21 anderen. De zaak zou voorkomen maar nu blijkt dat de verdachte een taakstraf is aangeboden. Is dit normaal en wat kan ik hiertegen doen. Als er zoveel aangiftes zijn is dit toch best een zaak die voor de rechter komt?
Re: afdoening
Als ik het zo lees gaat het vermoedelijk om zogenaamde procesafspraken. Dat is een regeling die het OM kan treffen met de verdediging om diverse redenen. Jij als slachtoffer hebt het recht om hierover te worden gehoord en je mag ook je mening hierover geven. Net als die 21 andere.
Even contact opnemen met het OM dus.
Je vraagt of dit normaal is. Het komt in ieder geval vaker voor dus ongewoon is het niet.
Even contact opnemen met het OM dus.
Je vraagt of dit normaal is. Het komt in ieder geval vaker voor dus ongewoon is het niet.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Als de taakstraf middels een strafbeschikking is opgelegd kan over het opleggen van de strafbeschikking worden geklaagd middels een zogenaamde artikel 12 procedure bij het Gerechtshof van het betreffende arrondissement.
Stay safe out there.
-
Sara K
- Infopolitie Gast
Dat begrijp ik niet want het was al aangemeld bij de rechtbank om een datum in te plannen. Als het om zoveel aangiften gaat is dit toch een grote zaak?
Dit hoort in de MVK en niet met een taakstrafje afgedaan te worden toch als er zoveel aangiftes zijn.
Dit hoort in de MVK en niet met een taakstrafje afgedaan te worden toch als er zoveel aangiftes zijn.
- maestro
- Deskundige
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Het gaat ook om de aard van het strafbare feit en wat men kan bewijzen. Daarnaast is het inmiddels 4 jaar geleden en een verdachte moet binnen een redeljke termijn worden bestraft. De zwaarte van het feit, wat kan worden bewezen, het tijdsverloop en de drukte bij het OM en de rechtbanken kunnen er toe leiden dat het OM kiest voor een deal en een taakstraf.
Ideaal is het misschien niet, maar soms wel noodzakelijk
Voor de redenen in jouw concrete geval moet je bij het OM zijn.
Ideaal is het misschien niet, maar soms wel noodzakelijk
Voor de redenen in jouw concrete geval moet je bij het OM zijn.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
Als er door de verdachte 1 beledigende uitspraak is gedaan waardoor vervolgen 21 personen aangifte doen is dit geen grote zaak. Het aantal aangiften is weliswaar hoog maar ze gaan maar over 1 beledigende uitspraak.
Het is wat anders als er 21 beledigingen zijn geuit waarvan ook 21.aangiften zijn
Het is wat anders als er 21 beledigingen zijn geuit waarvan ook 21.aangiften zijn
Stay safe out there.
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Opmerking van moderator MotoRon
De vraag van ts hiermee kan is beantwoord. De vraag of dit voor de rechter zou moeten komen kan niet door ons beantwoord worden, dat is aan het openbaar ministerie.-
Sara K
- Infopolitie Gast
Reactie
Sorry dat ik nog reageer maar op mijn vorige bericht kon ik niet meer reageren want stond in archief.
Het betrof 21 verschillende beledigingen, daarom snap ik het niet. Als er een zittingsdatum is gepland waarom alsnog afdoening met een beschikking. Er is met geen van de aangevers overleg over geweest?
Het betrof 21 verschillende beledigingen, daarom snap ik het niet. Als er een zittingsdatum is gepland waarom alsnog afdoening met een beschikking. Er is met geen van de aangevers overleg over geweest?
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
Re: Reactie
Die vraag zult u aan de instantie moeten stellen die bepaalt of en hoe een verdachte uiteindelijk vervolgd gaat worden, het Openbaar Ministerie.
Stay safe out there.
Re: Reactie
Opmerking van moderator Frans
Sara, we zetten een bericht maar het archief op het moment dat een vraag is beantwoordt. Dezelfde vraag herhaaldelijk op verschillende manieren stellen levert steeds hetzelfde antwoord op. Het Openbaar Ministerie heeft besloten om deze zaal af te doej middels een taakstraf. Jij bent van mening dat "21 aangiftes" heel erg veel is en dus wep een heel grote zaak moet zijn. Dhr. Wilders kreeg 6497 aangiftes tegen hem, een rechtzaak die lang, heel erg lang heeft gelopen, absurd veel geld, tijd, energie, moeite en vooral publiciteit heeft gekost en letterlijk niets heeft opgeleverd, niets. Uiteindelijk is er van alle beschuldigingen niks overgebleven, conclusie van het hof: schuldig zonder strafoplegging, en dat waren bijna 6500 aangiftes.Ik sluit dit onderwerp opnieuw, verwijzend naar het antwoord van collega SWAT.