Scooterblok inbeslag zonder reden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Hamid
Infopolitie Gast

Scooterblok inbeslag zonder reden

Ongelezen bericht door Hamid »

Beste lezer,

Ik ben vanaf den haag naar Groningen gegaan om een scooterblok op te halen, ik ga de straat uit van de koper richting bushalte en politie houd mij staande wanneer ik met het blok loop, ze vragen identiteits bewijs en willen vast stellen of hij niet gestolen is of iets, ik laat de chats met vekoper op marktplaats en whatsapp.

Meneer de agent is zelf door de chats ook gegaan van marktplaats en daarna daagt de verkoper op en duid aan dat de agent bloknummers moet checken en dat doet hij zegt dat er niks van komt (hij ziet geen frame nummers die bij het blok hoort en hij wou kijken of die frame nummers als gestolen stonden denk ik).

Vervolgens pakt de agent mijn hoogvliet tas en begint er in te kijken zonder toestemming, ik heb dat gedeelte op de film. Ik zei tegen hem dat ik hem geen toestemming heb gegeven en hij ging door. Agenten had ook geen bodycam of iets.

Ten slotte na verkoper zegt dat het van hem is en hij de bloknummers heeft gecheckt en alles wordt hij meegenomen voor ik dacht “technisch onderzoek” maar gewoon of hij gestolen is.

Mijn vraag is mag dit zomaar? Wanneer krijg ik hem terug? Kan ik een klacht indienen en heeft iemand tips?
Mitch
Stamgast
Stamgast
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 39

Re: Scooterblok inbeslag zonder reden

Ongelezen bericht door Mitch »

Nee dit mag niet zomaar. Een inbeslagneming is een bevoegdheid en zal nooit zonder enige reden plaatsvinden.

Waarschijnlijk gaat de politie nu een onderzoek doen naar de herkomst van het blok. Als alles in orde is krijg je hem terug. Dit zal zo snel mogelijk zijn maar het staat je vrij om binnenkort eens te bellen met 09008844 om het te vragen

Dat je het hebt gefilmd heeft geen enkele meerwaarde. Een klacht kun je altijd doen maar heeft geen zin als het is tegen de toegepaste bevoegdheid. Je kunt wel in bezwaar gaan bij justitie tegen de inbeslagneming. Als het goed is heb of krijg je hiervoor een ontvangstbewijs.
Hamid
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Hamid »

Dus het is wel toegestaan om zonder toestemming door mijn tassen heen te gaan? En welke reden is het dat ze hem meenemen als er bewijs is van aankoop + verkoper is erbij. En dan is mijn vraag wat zie je allemaal dan als politie als je de blok nummers controleert
Mitch
Stamgast
Stamgast
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door Mitch »

Soms wel ja. Maar dat ligt aan de omstandigheden en die weet je niet helemaal. Misschien had de politie wel een melding of informatie over iets.

Als de verkoper een heler of malafide bedrijf is dan kun je met een aankoopbon zwaaien, maar die kan iedereen natuurlijk zelf maken.

Laat de politie even hun werk doen, wacht het af en vraag dan om uitleg.
Gesloten