Speekseltesten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gozert
Infopolitie Gast

Speekseltesten

Ongelezen bericht door Gozert »

Beste,

Hoe zit het nou precies met speekseltesten?

Stel je rookt elke avond 1 klein jointje van 0.2g hasj, rond een uur of 22:00.

De volgende dag rijd je een alcohol/drugscontrole in, je bent compleet nuchter en toch test je positief. Vervolgens verlies je je rijbewijs terwijl je nuchter aan het rijden bent, maar vanwege (oude) thc waardes in je systeem blijf je strafbaar.

Is hierin nog iets mogelijk bij hoger beroep?

Het kan toch niet zijn als je je keurig aan de regels houd en alleen achter het stuur stapt als je 6 a 8 uur later weer nuchter bent je nog steeds strafbaar bent? Terwijl als ik 4 biertjes drink en de volgende ochtend mag blazen er helemaal niks aan de hand is?

Houd dit nou echt in dat je gewoon nooit meer gemachtigd bent om achter het stuur te zitten als je een dagelijkse blower bent?

Ik ken zat mensen die goede jobs hebben waarvoor ze hun auto nodig hebben, verder geen alcohol gebruiken maar toch een paar trekjes nemen ‘savond's om te ontspannen.

Ik houd me graag aan de regels dus hoop dat hier meer duidelijkheid in komt, je zou zelfs harddrugs kunnen gebruiken en x aantal uur later negatief testen. Deze testen lijken (vaste) blowers onterecht te criminaliseren (uiteraard uitzonderingen voor mensen die wel onder invloed achter het stuur kruipen)
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Speekseltesten

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Als er thc-waarden in je bloed worden aangetroffen ben je dus niet nuchter..
Als er alcohol in je bloed wordt aangetroffen van een feestje gisteravond ben je ook niet nuchter..

Je bent 's ochtends dus nog steeds onder invloed en als u dat beseft zijn de overige vragen overbodig..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Een positieve speeksel test heeft niet als gevolg dat direct het rijbewijs ingevorderd.
Pas als de bloedtest uitwijst dat de gemeten waarden hoger zijn dan wettelijk toegestaan komen er strafrechtelijke gevolgen en bestuursrechtelijke gevolgen voor het behouden van de verklaring van rijgeschiktheid.
Nuchter voelen is overigens iets anders dan nuchter zijn.
Sommige mensen raken ook ontspannen na het nuttigen van enkele glazen whiskey. Ook zij mogen dan niet meer rijden.
Het roken van een joint is niet beter of slechter dan het nuttigen van alcohol.
Stay safe out there.
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Carolien »

Houd er rekening mee dat er bij regelmatig gebruik meer wordt opgeslagen in je vetcellen en het dus steeds langer aantoonbaar is. Je hebt dan een opbouw.

Zoals gezegd zal het bloedonderzoek uit moeten wijzen of je boven de grenswaarde zit. Je hoeft je dus niet stoned te voelen om volgens de wet onder invloed te zijn. Vetcellen geven de thc weer langzaam terug aan je bloed en dat is dus zichtbaar. Wil je safe zitten moet je dus minder of helemaal niet blowen of niet een voertuig besturen.

We kunnen het niet leuker maken, het zijn wettelijk vastgelegde kaders.

Bron: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... ntoonbaar/
Gozert
Infopolitie Gast

Oke maar hier ga je dus de mist in, als ik thc waardes in het bloed heb wil dit niet zeggen dat ik onder invloed ben, de lever heeft dit allang afgebroken maar vanwege opslag in oa vetcellen blijft het zichtbaar tot 2-7 dagen. Dus je beweert hierin eigenlijk dat je 7 dagen geen voertuig mag besturen na het nuttigen van een joint?
Gozert
Infopolitie Gast

Als ik online zoek zie ik staan dat na 5 uur cocaine voor 98% uit het bloed verdwenen is, maar ik kan je garanderen dat je echt niet in staat bent om een voertuig te bedienen als je 5 uur ervoor cocaine hebt gebruikt. Dus om te claimen dat je onder invloed bent zolang er nog restanten in het bloed te vinden zijn is een beetje achterhaald.

Dus je zou in theorie nog eerder onder invloed van cocaine kunnen rijden, dan na het Uitnuchteren van een joint. Bizar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dus je beweert hierin eigenlijk dat je 7 dagen geen voertuig mag besturen na het nuttigen van een joint?
Dat beweert niemand. Er wordt aangegeven dat de afgifte van thc (bij dagelijkse gebruik) heel lang doorgaat en men dus veel makkelijker een strafbare grens overschrijdt.

Als je iedere avond alcohol nuttigt is het evengoed de volgende (mid)dag volledig uit je systeem; bij thc werkt dat dus anders en daardoor moet je ook anders met thc omgaan..

Dat is de conclusie..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Carolien »

Ik heb het over de wettelijke kaders. En art 8 wvw zegt letterlijk dat je niet onder invloed een voertuig mag besturen. Daar zijn wettelijk wat grenswaarden aan verbonden. Kom je er boven maak je je schuldig aan rijden onder invloed.

Ze hebben ergens die grens getrokken met de grenswaarden. Alles daarboven is fout. Daar kan en mag je vanalles van vinden maar het is echt heel zwart wit volgens de letter van de wet. Wie weet kun je de politiek overtuigen van je argumenten maar tot die tijd zul je minder moeten blowen als je een voertuig wilt besturen of blijven blowen maar dan geen voertuigen meer besturen.

Het is en blijft je eigen keuze, hoe krom je de regels ook vindt. Het is wat het is. Ik gaf je alleen wat duiding hoe het allemaal werkt wettelijk gezien maar ook lichamelijk met opbouw en afbraak van de thc.

Overigens wordt over alcohol ook vaak lichtzinnig gedacht en denkt men alweer nuchter te zijn maar ik heb er genoeg gepakt die halverwege de ochtend nog de sjaak waren.
Gesloten