Trekgewicht
Moderator: Moderatorteam
-
harm280992
- Infopolitie Gast
Trekgewicht
Goedemorgen,
Ik heb een auto gekocht (Skoda Octavia PHEV). Het betreft een import auto. Sinds gisteren is het kenteken bekend maar er staat helaas ‘niet bekend’ bij trekgewicht.
Ik wil er een trekhaak op laten monteren, de dealer gaf (voordat het kenteken bekend was) aan dat dit mogelijk is, en er rijden er genoeg van hetzelfde type rond met een trekhaak.
De RDW gaf aan dat het laten aanpassen op het kentekenbewijs heel duur is, namelijk de kosten voor de trekhaak + heel veel papierwerk + een keuring van ongeveer €1000 euro.
Nu vraag ik mij af of ik er een aanhanger (vouwwagen) met een gewicht van minder dan 750kg mee mag trekken zonder dat dit problemen oplevert met de politie en verzekering.
Ik lees op dit forum dat dit bij oude auto’s het geval is, maar kan niet vinden of dit ook voor jonge auto’s geld.
Ik heb een auto gekocht (Skoda Octavia PHEV). Het betreft een import auto. Sinds gisteren is het kenteken bekend maar er staat helaas ‘niet bekend’ bij trekgewicht.
Ik wil er een trekhaak op laten monteren, de dealer gaf (voordat het kenteken bekend was) aan dat dit mogelijk is, en er rijden er genoeg van hetzelfde type rond met een trekhaak.
De RDW gaf aan dat het laten aanpassen op het kentekenbewijs heel duur is, namelijk de kosten voor de trekhaak + heel veel papierwerk + een keuring van ongeveer €1000 euro.
Nu vraag ik mij af of ik er een aanhanger (vouwwagen) met een gewicht van minder dan 750kg mee mag trekken zonder dat dit problemen oplevert met de politie en verzekering.
Ik lees op dit forum dat dit bij oude auto’s het geval is, maar kan niet vinden of dit ook voor jonge auto’s geld.
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Trekgewicht
Je zit met deze regel: Die regel van 750 kg ken ik niet. Het zou ook vreemd zijn, want anders laat ik bij mijn auto de maximum te trekken aanhangwagen verwijderen en dan zou ik 750 kg mogen trekken (nu 440 kg).
Piet
Wetstekst
Regeling voertuigen, artikel 5.18.18a, lid 4; Indien in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van een personenauto geen maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, mag geen aanhangwagen worden voortbewogen.Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
Harm28091992
- Infopolitie Gast
viewtopic.php?t=37195
Hier word dat geschreven.
Hier word dat geschreven.
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
Dat topic is uit 2014 en daar was sprake van papieren kentekenbewijzen waarop in het geheel nog geen trekgewicht vermeld werd en die vervolgens voor ahw zwaarder dan 750 kg middels een aanvullingsblad aan het kenteken kon worden toegevoegd. Een totaal andere situatie dus dan uw situatie. U heeft/krijgt gewoon een kentekencard.
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
U heeft het over een importvoertuig. Was er bij de import een cvo/coc (certificaat van overeenstemming of certificate of confirmity ) aanwezig?
Daarop staan de meest belangrijke voertuiggegevens; mogelijk ook (on)geremde aanhanger gewichten.
Heb dit wel voor een Tsjechische Octavia in een CvO gevonden : 1500 kg geremd en 650 kg ongeremd. Maar je moet het papier zelf in handen hebben. Importeur kan mogelijk helpen.
Daarop staan de meest belangrijke voertuiggegevens; mogelijk ook (on)geremde aanhanger gewichten.
Heb dit wel voor een Tsjechische Octavia in een CvO gevonden : 1500 kg geremd en 650 kg ongeremd. Maar je moet het papier zelf in handen hebben. Importeur kan mogelijk helpen.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
Harm280992
- Infopolitie Gast
Ik heb de COC niet zelf gezien (heeft de importeur) maar daar schijnt het niet op te staan. RDW gebeld, schijnt aan het typegoedkeuringsnummer te liggen, want eerste generatie plug in hybride zou geen trekhaak op mogen. (Had denk ik met uitstoot te maken?)
Ik heb echter een Octavia met precies hetzelfde typegoedkeuringsnummer en precies dezelfdee specificaties gevonden waar wel een trekgewicht geregistreerd staat. Dus ik begrijp niet waar de moeilijkheid zit.
Nu dacht ik dat misschien een auto tot 750kg gewoon mag trekken zonder dat dit op het kentekenbewijs staat. Maar niet dus
Ik heb echter een Octavia met precies hetzelfde typegoedkeuringsnummer en precies dezelfdee specificaties gevonden waar wel een trekgewicht geregistreerd staat. Dus ik begrijp niet waar de moeilijkheid zit.
Nu dacht ik dat misschien een auto tot 750kg gewoon mag trekken zonder dat dit op het kentekenbewijs staat. Maar niet dus
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
Je kunt proberen de RDW te overtuigen met het identieke voertuig en de identieke typegoedkeuring waarbij wel aanhangwagengewichten zijn toegekend. Heb dat in het verleden ooit succesvol gedaan met een Ford Transit.
Gegevens van mijn voertuig werden aangepast in het register en ik kreeg een nieuwe kentekencard.
Gegevens van mijn voertuig werden aangepast in het register en ik kreeg een nieuwe kentekencard.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
Iedereen met een B rijbewijs mag een aanhangwagen mee nemen met een TMM van 750 kg (witte kentekenplaat). Maar dat is iets anders dan dat iedere auto 750 kg mag slepen.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit