Rollerbank met stilstaande scooter

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Zippert
Infopolitie Gast

Rollerbank met stilstaande scooter

Ongelezen bericht door Zippert »

Ik zag dat er al een vraag was gesteld over dit onderwerp maar er een discussie was tussen 2 agenten die iets anders dachten dus ik dacht ik probeer het nog een keer. Stel ik sta stil met mijn brommer sleutel uit contact en sta naast mijn scooter, en ik word staande gehouden en gevraagd om mee te gaan naar de rollerbank, moet ik dan mee? Als ik daar sta ben ik een voetganger en is mijn scooter geparkeerd (voor hoever ik weet neemt ie dus niet deel aan het verkeer omdat ik er niet op zit maar er naast sta). Als het antwoord nee is, alleen de agent dreigt met een boete of een vordering moet ik dan met de scooter lopen naar de Rollerbank als ik in beroep wil gaan aangezien het moment dat ik op de scooter zit en de motor start ik wel deelneem aan het verkeer en dus op de Rollerbank gezet mag worden? Als het kan graag ook de daadwerkelijke wet erbij zetten zodat ik dat kan onthouden en kan zeggen tegen de agent als het blijkt dat ik niet of wel mee moet.
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Rollerbank met stilstaande scooter

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Even een eerste misverstand wegwerken. Als je met je scooter loopt, neem je deel aan het verkeer. Ook als je loopt zonder scooter trouwens. Ook een voetganger is ‘verkeer’.

Voer je aan de hand een fiets, bromfiets of motor mee, dan ben je nog steeds een voetganger. Alle andere handelingen/verplaatsingen in het verkeer met deze voertuigen maken dat je een bestuurder bent. Dus ook het starten van je scooter.

Wat ik wel bijzonder vind is waarom je er zo’n punt van maakt om de juridische kaders te zoeken om op vordering naar een rollenbank te gaan. Als je scooter niet is opgevoerd, dan heb je toch niets te vrezen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

De wetgeving die de technische eisen heeft vastgelegd, de Regeling voertuigen, is duidelijk. In artikel 5.1.1 staat namelijk

Wetstekst

Het is de bestuurder van een voertuig verboden daarmee te rijden en de eigenaar of houder verboden daarmee te laten rijden, indien het voertuig:
Dus alleen als je rijdt is de wetgeving van toepassing. Sta je stil, dan niet.
Maar dan komt de grote vraag. Als aannemelijk is dat je hebt gereden tot de plaats waar je stil stond, dan is er wel sprake van rijden. Dat zal van geval tot geval bekeken moeten worden en uiteindelijk zal een rechter hierover oordelen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Wat Piet bedoeld is de vraag of bijvoorbeeld het motorblok warm is. Dan is aannemelijk dat er gereden is en kan de scooter op vordering op de rollenbank. E.e.a. zal worden opgenomen in het procesverbaal.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Jan jansma
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Jan jansma »

Ik kan mijn scooter ook op de grote standaard zetten. Lekker veel toeren laten draaien terwijl die gewoon geparkeerd staat. Daardoor wordt hij ook warm! Beetje zonde van de benzine maar heb je hem wel voorverwarmd en helemaal niks mee gereden.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

Vandaar dat ik die laatste regel aan mijn bericht had toegevoegd.
Dat zal van geval tot geval bekeken moeten worden en uiteindelijk zal een rechter hierover oordelen.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
jjk
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:

Ongelezen bericht door jjk »

Voor onze studenten: feiten en omstandigheden maken of breken de zaak. Het middenbok verhaal is een stuk geloofwaardiger als je op je eigen oprit staat met gereedschap dan wanneer je kilometers van huis bent bijvoorbeeld.

Maar als je de rechter denkt te kunnen overtuigen: succes!
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En dat lijkt me een prima afsluiter voor de leerlingen in de verkeerswetgeving..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Gesloten