Ex houdt zich niet aan de omgangsregeling

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
AshR
Infopolitie Gast

Ex houdt zich niet aan de omgangsregeling

Ongelezen bericht door AshR »

Beste lezer,

Ik heb te maken met ene ex-vrouw die vaker dwars ligt, met betrekkign tot de omgangsregeling. Nu heeft ze zich in 2023 niet gehouden aande de omgangsrgeling en heb ik hiervan aangifte gedaan en uiteindelijk een artikel 12 moeten op starten omdat het OM niks wilde doen. Uiteindelijk heeft het OM mij weer verwezen naar de civiele rechtbank, wat ik heel vreemd vind, aangezien dit tegenwoordig is geregeld in de wetboek van het strafrecht. Nu geeft mijn Ex aan zich niet aan de omgangsgeling te gaan houden volgend weekend (weekend van 13 Juni). Wat kan de politie hierin betekenen?

Ik ben sowieso weer van plan om aangifte te doen om zo sterker te staan bij de rechtbank (kort geding), maar wetende dat ze zich niet aan de omgangsregeling gaat houden, die door de rechtbank is uitgesproken, wat kan de politie hiermee doen?
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Ex houdt zich niet aan de omgangsregeling

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

Ik heb je 2e bericht afgekeurd omdat het grotendeels dubbel was en ik geen meerwaarde zag dat je de uitspraak en omgangsregeling hier (wel anoniem) publiceerde
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Je zou aangifte kunnen doen van art. 279, onttrekken ouderlijke macht (althans, ik neem aan dat er gedeeld ouderschap is).

De politie wil je hier niet teveel bij betrekken want wat zou je graag willen, dat ik en collega zijlvaart met zwaailicht en sirene je kids uit haar huos gaan sleuren? Volgens mij wordt daar niemand beter van, in de allereerste plaats ie kinderen niet.

Met die aangiften gebeurt dan hopelijk voldoende om je ex te bewegen zich te houden aan de omgangsregeling. (Vorige week nog gehoord dat er 6 maanden voorwaardelijke gevangenisstraf is opgelegd aan een vrouw in een identieke zaak, daar lag het anders, de kids waren ouder en wilden zelf écht niet meer)...

Maar dit zijn zaken van de lange adem.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Als er sprake is van het schenden van een door de rechter vastgestelde omgangsregeling is er een overtreding van artikel 279 wetboek van strafrecht.
Zolang er echter geen sprake is van kinder ontvoering is de politie, in opdracht van het Openbaar Ministerie, zeer terug houdend in haar optreden. Zoals opgemerkt gaan we als politie inderdaad niet lopen trekken aan kinderen en kunnen we al helemaal niet je ex dwingen de kinderen aan jou af te geven.
De ex kan wel strafrechtelijk vervolgd worden en kan dan een boete, taakstraf of in het uiterste geval een gevangenisstraf krijgen. Strafrechtelijke vervolging zal echter pas plaats vinden als alle civiele middelen zonder resultaat blijven. In dit geval zal je weer naar de civiele rechter moeten en vragen om het toepassen van een dwangsom of het gezag volledig aan jou laten toewijzen.
Wel is het verstandig om melding te maken bij de politie van deze situatie. De politie kan dan Veilig Thuis in stelling brengen en de wijkagent kan proberen te achterhalen waarom uw ex zo recalcitrant is. Dit kan helpen een eventueel gezinsdrama te voorkomen. Besef namelijk dat strafrechtelijke vervolging ook als zeer bedreigend kan worden ervaren en ongewenste bijwerkingen kan hebben of zelfs kan leiden tot het plegen van wanhoopsdaden.
Stay safe out there.
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Het probleem is dat dus al eerder is gebeurd en het OM niks deed. Ik heb een artikel 12 opgestart en ook toen werd er niks gedaan. Om dit moment is iedereen dus naar elkaar aan het wijzen en gebeuert er helemaal niks.

Vrouwen lijke een beschermende positie te hebben, en ondanks de, door de rechtbank vastegestelde regels, hoeven vrouwen zich daar niet aan te houden, omdat de politie en het OM totaal niks doen, ook niet met artikel 279. En dan raar opkijken als een vader met zijn kind(eren) het water in rijdt...

Waarom wordt er niet gekeken naar de rol van de moeders/vrouwen hierin????
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Ik ben het 400% met je eens en ondanks het feit dat de laatste jaren een verandering te zien is.
(vroeger kregen vrouwen bij scheiding standaard de kinderen, nu "verplicht" 50/50 wat in beide gevallen even rampzalig kan uitpakken)

Als meest disfunctionele organisatie in Nederland, Veilig Thuis, krijgt het voor elkaar om van elk conflict een ramp voor alle partijen te maken (man, vrouw en kinderen) en als je geen beetje Rechter hebt die zich in de materie heect verdiept (van Leuven, Breda, voorheen Den Bosch als voorbeeld) dan ben je letterlijk het haasje.

Aangiftes helpen niet want het heeft 0 prio bij de politie en als er al 34 aangiftes liggen die bij het OM terechtkomen én er komt uiteindelijk een zaak dan kont er een "veroordeling" voor de bühne, niet voor de veroordeling want ze willen en kunnen er niks mee.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

Gast schreef: 04 jun 2025, 16:43 En dan raar opkijken als een vader met zijn kind(eren) het water in rijdt...
Ik vind deze uitspraak veel te ver gaan. Als jij dat echt niet raar vindt deug je niet en moet je laten behandelen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Op elke organisatie is er wel ets aan te merken. VT is zeker niet in elke casus de oplossing en zal ook zeker niet feilloos werken, echter voor VT was er niets en dat was ook niet goed.
Ja er zijn veel gevallen waarbij ex partners tegen alle rationele afspraken in blijven menen dat zij de ander voortdurend moeten '"straffen" voor het beëindigen van de relatie. Daarin worden kinderen niet zelden gezien als het ultieme wapen. Zijn er geen kinderen dan vervalt men in het stalken van de ander.
Zoals gezegd het Strafrecht is het uiterste middel dat ingezet kan worden en daar zal dus tot het laatste mee worden gewacht. Ook dan is het nog maar de vraag of dit het gewenst effect zal hebben Ook na een strafrechtelijke veroordeling zal er nog zeker geen instantie zijn die de weigerende partner fysiek gaat dwingen de afspraken na te komen.
Strafrecht, politie en OM zijn geen Haarlemmer wonderolie.
Ik begrijp de frustratie van "gast" maar soms is er geen oplossing die gaat werken en elke dwang of drang laat de zaak verder escaleren en soms zover dat een vader of een moeder de onbegrijpelijke beslissing neemt om zichzelf en de kinderen definitief uit het leven van de ander te halen.
Stay safe out there.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

@SWAT, ik denk, serieus, dat morgen VT opgedoelt moet worden en dat er een nieuwe organisatie moet komen die wel ergens voor staat.

Mijn (onderbouwde) mening.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Geslacht:
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

En ook die nieuwe organisatie zal op enig moment weer commentaar krijgen. Als politie doen wij het ook niet altijd goed in de ogen van velen. Zal een andere politie het dan wel beter doen?
Stay safe out there.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

De politie zal dus in opdracht van het O.M. terughoudend zijn in het optreden. Of er na aangifte een strafrechtelijke vervolging gaat plaatsvinden is een beslissing van het OM en die kans is klein als niet alle civiele wegen zijn bewandeld om het probleem aan te pakken.
Van de politie mag je verwachten dat zij een aangifte opneemt maar dat daaraan alleen gevolg wordt gegeven als het O.M. er brood in ziet.

Daarnaast gaat de vraag niet over VT, maar over wat van de politie verwacht mag worden. Die vraag is aan de orde geweest. :slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten