Aangevallen door hond

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Boris
Infopolitie Gast

Aangevallen door hond

Ongelezen bericht door Boris »

Hoi,
Ik fiets op mijn route naar school langs een villa waar een hond los in de tuin rondloopt. Het probleem is is dat die hond weleens de weg op rent en zich agressief opstelt richting mij, zou ik in het geval dat deze hond mij bijt de hond een schop mogen geven?
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Re: Aangevallen door hond

Ongelezen bericht door SWAT »

Ja, om u zelf te verdedigen zou dat mogen. De eigenaren kunnen u wel aansprakelijk stellen voor eventuele schade aan de hond. U moet dan aannemelijk maken dat u geen andere keuze had.
U kunt natuurlijk ook bij de gemeente melden dat deze personen kennelijk een gevaarlijk dier zonder toezicht los laten lopen en om handhaving verzoeken.
Stay safe out there.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Als aanvulling op collega SWAT: let wel, dit is een artikel wat je uitlegt aan een rechter en wat door een rechtbank wordt beoordeeld. Het is dus een strafuitsluitingsgrond, met andere woorden: ja, je mag je, uiteraard, te allen tijde, verdedigen. Of de verdediging gerechtvaardigd was, of de mate waarin is niet aan jou (of de politie) om te beslissen.

Artikel 41, Strafrecht

Wetstekst

1. Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
  2. Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Schade aan de hond kan overigens ook via het civiele recht op de "dader" verhaald worden. Daar zal je aannemelijk moeten maken dat je de schade niet op een andere wijze had kunnen voorkomen.

Het door Frans aangehaalde artikel geldt in het geval je strafrechterlijk wordt vervolgd voor vernieling (van de hond) of dierenmishandeling.
Stay safe out there.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En misschien is de gescheurde broek wel veroorzaakt doordat deze tussen de ketting kwam....

Oftewel; als dat 't niveau wordt....

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Gesloten