Brandende "alarmlichten" voorzijde motor

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 58

Brandende "alarmlichten" voorzijde motor

Bericht door Frans »

Binnengekomen via mail:
Goedemiddag,
Ik heb op 4-5-2024 een Honda CB650R e-clutch aangeschaft. Nu branden de knipperlichten aan de voorzijde van de motor continu.
Alleen wanneer ik de knipperlichten aanzet, gaan ze knipperen. Tijdens het rijden branden ze dus continu.
Ik heb gelezen dat dit niet is toegestaan, alleen wit of geel licht mag continu branden aan de voorzijde van een motorvoertuig, klopt dat?
Ik heb dit gemeld bij de dealer, maar die zegt het niet aan te kunnen passen, het schijnt met 1 draad te zitten, vroeger met 3 draden.

Vervolgens heb ik contact gezocht met Honda Nederland. Zij geven aan dat het voertuig RDW is goedgekeurd. Zij hebben het over Reglement 53 van
Geneve, dat behandelt de installatie van lichten op moto's (L3):
2 amberkleurige positions lamps toegestaan (1 per kant)
wanneer de richtingaanwijzer wordt ingeschakeld, gaat de position lamp uit

Honda gaat hier dus vooralsnog niks mee doen. Ik heb in het verkeer al een aantal keren gehad dat mede weggebruikers doorrijden terwijl ze geen voorrang hadden. Gelukkig kon ik op tijd stoppen. Ik denk dat dit komt omdat de knipperlichten continu branden. Mensen even vluchtig kijken en denken dat ik afsla. Zelfs een Lesauto kwam de rotonde op terwijl ik niet ging afslaan.

Mijn brandende vraag aan u is of dit nu wel of niet is toegestaan?
Graag verneem ik uw reactie en wens u nog een fijne dag!
Groeten, Helen
Volledige naam weggelaten maar wel in mail.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Brandende "alarmlichten" voorzijde motor

Bericht door MotoRon »

De zogenaamde “running lights”, zijn toegestaan als deze zijn uitgevoerd in wit of (amber)geel. Veelal zijn richtingaanwijzers (amber)geel van kleur.
Als ze continue branden, dan kun je ze zien als twee stadslichten en dat is op een motorfiets toegestaan.
De regeling voertuigen zegt daarover in

Wetstekst

Art. 5.4.53
lid 1: Het mistvoorlicht, het dimlicht, het groot licht en het stadslicht mogen naar voren niet anders dan wit of geel stralen. Indien twee stadslichten zijn gemonteerd, mogen de stadslichten ambergeel stralen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Bericht door Frans »

Ik denk dat het probleem in deze zinsnede zit @MotoRon

Wetstekst

....lid 1: Het mistvoorlicht, het dimlicht, het groot licht en het stadslicht mogen naar voren...
De alarmlichten schijnen naar voren continue ambergeel licht, en zoals vraagsteller Helen al duidelijk aangeeft, dit schept overduidelijk verwarring en zelfs gevaar bij andere weggebruikers die verwachten dat ze een richtingaanwijzer aan heeft (naar links of rechts) en dus doorrijden, ervan uitgaan dat zij dus afslaat wat niet uet geval is.

Ik denk dus dat alarmlichten en ook het armatuur niet onder dit artikel vallen.

@zijlvaart67 en @Skipperje, mening?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Wetstekst

Regeling voertuigen:
stadslicht: licht dat, van de voorzijde gezien, de aanwezigheid van het voertuig kenbaar maakt en een aanwijzing is voor de breedte van het voertuig;

Ik geef Frans (en de topicstarter) gelijk dat het zeker geen geweldige optie is, maar gezien de Amerikaanse import is Nederland/Brussel gewoon door de knieën gegaan.
In mijn geheugen was 't namelijk specifiek verboden maar ik durf 't nu inderdaad onder een stadslicht te scharen..met tegenzin..

Edit:
Er valt wellicht te redeneren dat een 'knipperlicht' niet tegelijkertijd dienst kan doen als 'stadslicht', maar ik zie dat anders; de juridische definitie spreekt namelijk uitsluitend over het licht zelf en in deze niet over het armatuur oid dat je bij andere casussen wel tegenkomt in de tekst..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

In het verkeersknooppunt april/mei 2013 is een artikel gewijd aan dit fenomeen. Kort samengevat staat hierin dat vanaf december 2011 het is toegestaan dat motorfietsen de richtingaanwijzers continue laten branden als stadslicht. De basis hiervoor is supplement 13 van VN/ECE reglement nr.53 (publicatiedatum 27 december 2011). Hierin staat dat de kleur amber mag zijn.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Dan is alle hoop dat 't ooit nog beter wordt de grond in geboord. Thanks!. :like:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Bericht door MotoRon »

Frans schreef: 16 mei 2025, 16:53 Ik denk dus dat alarmlichten en ook het armatuur niet onder dit artikel vallen.
Hierin heb je ongelijk @Frans. Ze vallen er wel degelijk onder.
Het gaat om de functie/het gebruik van het licht en niet om de armatuur waarin het licht/de lamp geplaatst is, zoals @zijlvaart67 ook al aangaf.

We zijn het dus eens dat het juridisch toegestaan is.

Als Helen bang is voor verwarring bij andere weggebruikers, zou ze kunnen kijken of ze het amberkleurige verlichtingsglas aan de voorzijde kan vervangen door een transparante uitvoering, zodat de richtingaanwijzers naar voren wit licht uitstralen. Mogelijk dat zo’n uitvoering wel als afterrmarket verkrijgbaar is.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Bericht door Frans »

Na de uitleg van @Skipperje en de aanvulling van Koen kan ik het ook alleen maar met je eens zijn @MotoRon.

Toegestaan dus.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Bericht door MotoRon »

Daarmee is het antwoord voor Helen duidelijk, het is toegestaan.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten