Ik ben per ongeluk doorgereden na een aanrijding. Ik reed met mijn motor tussen stilstaande autos bij het stoplicht.
Toen ik op bestemming was zei mijn achterpassagier dat ik een spiegel had geraakt met mijn spiegel.
Dit is mij zelf niet opgevallen en we hebben ook geen headset dus diegene die achterop zat kon het niet eerder laten weten.
Aan mijn spiegel is niets te zien en hij is ook niet verschoven (anders had ik het wel gemerkt). Maar dat betekend niet dat de ander geen schade kan hebben.
Nu lees ik dat je alsnog jezelf aan kan geven binnen 12 uur om vervolging te voorkomen. Het gaat om een lange weg van tientallen kilometers en ik heb geen idee waar of met welke auto dat is gebeurd. Ook heb ik geen idee van het merk of de kleur. Als ik opbel en aan zou geven ''ik heb misschien iets geraakt, ergens op een weg'' daar kan de politie ook niks mee.
Welke stappen kan ik nu het beste ondernemen om in ieder geval geen strafblad te krijgen?
Doorgereden na aanrijding
Moderator: Moderatorteam
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Doorgereden na aanrijding
Je kunt het beste dit (telefonisch) melden bij de politie. Die kunnen jouw melding vastleggen in het systeem. Mocht de andere partij zich melden (of gemeld hebben) dan kunnen jullie met elkaar in contact gebracht worden. Als je dit inderdaad zelf meldt binnen 12 uur, dan zitten er verder geen consequenties aan.
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Doorgereden na aanrijding
Voorop gesteld dat het advies dit te melden bij de politie een advies is dat je beter kunt doen, is het ook zo dat als je zelf niet merkt dat je een verkeersongeval hebt gehad of daarbij betrokken bent geraakt, dat het doorrijden dan niet strafbaar is. Ook niet als er wel schade is ontstaan. In de wet staat:
b.bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, schade aan een ander is toegebracht;
Piet
Wetstekst
1Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:b.bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, schade aan een ander is toegebracht;
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit