Melding / aangifte artikel 27 lid 1 onder d wpg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Lolitam8658
Infopolitie Gast

Melding / aangifte artikel 27 lid 1 onder d wpg

Ongelezen bericht door Lolitam8658 »

Hoi, enige tijd geleden heeft iemand tegen mij gezegd politie op de hoogte te stellen van bepaald gedrag. Ivm privacy: deze persoon denkt dat ik hem heb lastig gevallen via een dating app maar dat is niet zo. Ik ben er wel acht gekomen dat iemand uit mijn omgeving dat gedaan heeft om te stoken in onze relatie.

Ik heb gegevens opgevraagd bij de politie en zie idd een registratie tot 5 jaar terug staan. Uiteraard zijn gegevens gewist en staat er bij weigeringen grond : artikel 27 lid 1 onder d wpg.

Ik zie dat dit te maken heeft met privacy derden.

Ik heb dit nooit meegemaakt en er is nog nooit melding tegen mij gemaakt van iets. Ik heb ook niets gedaan.

Ik vraag me af als het echt een aangifte zou zijn / onderzoek zou zijn zou dit er dan ook staan? Of zou er dan bijvoorbeeld ook artikel a staan. Er staat geen datum bij maar het moet minimaal 2 maanden geleden zijn. Ik vraag dit omdat het me totaal niet lekker zit.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Re: Melding / aangifte artikel 27 lid 1 onder d wpg

Ongelezen bericht door SWAT »

Een melding wordt in het politie systeem verwerkt als een zogenaamde mutatie. In de tekst van de mutatie staat wat de melding inhield. Soms staat er ook bij wat de politie aan de hand van de melding heeft ondernomen en soms ook of een onderzoek is ingesteld. Dus niet altijd omdat inzage in de eigen politie gegevens mogelijk is kan om tactische redenen besloten worden niet alles wat is ondernomen of nog moet worden gedaan in de mutatie te zetten.
Stay safe out there.
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik zie eigenlijk alleen een aantal kolommen waarin alles leeg is behalve de laatste kolom met reden artikel 27.1 lid d

Wat betekend dat dan? Verder staat er eigenlijke ik niets
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

artikel 27.1 lid d betekent dat jouw verzoek wordt afgewezen "ter bescherming van de rechten en vrijheden van derden;"
Lege kolommen betekenen dat er geen gegevens zijn / niet beschikbaar zijn / niet worden verstrekt.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gast
Infopolitie Gast

Oke. Ik snap het niet helemaal . In de brief staat verzoek tot ingave toegewezen. Dan kom ik een tabel met 1 rij van de afgelopen 5 jaar maar die is leeg behalve dus die laatste kolom.

Dat is het verzoek tog eigenlijk afgewezen? Kan wel een afspraak maken voor inzage, maar daar gaat het niet om. Ik vroeg me meer af of dit betekent dat er echt aangifte kan liggen . Of dat daar niets over te zeggen is
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Opmerking van moderator MotoRon

Beste gast, je hoeft een bericht geen 3 x te plaatsen. Berichten van gasten moeten eerst goedgekeurd worden door het moderatorteam. Daarna is het bericht pas zichtbaar. Zie viewtopic.php?t=44185
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gast
Infopolitie Gast

SWAT schreef: 02 mei 2025, 16:14 Een melding wordt in het politie systeem verwerkt als een zogenaamde mutatie. In de tekst van de mutatie staat wat de melding inhield. Soms staat er ook bij wat de politie aan de hand van de melding heeft ondernomen en soms ook of een onderzoek is ingesteld. Dus niet altijd omdat inzage in de eigen politie gegevens mogelijk is kan om tactische redenen besloten worden niet alles wat is ondernomen of nog moet worden gedaan in de mutatie te zetten.
In de brief staat 'registratie' verder is alles leeg van die kolom. Betekent het dan automatisch dat het een aangifte is?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Herhaling van wat Swat ook al aangaf:

Nee, 'registratie' is niets meer dan een 'registratie', een 'verantwoording/stukje tekst' van wat de agenten hebben aangetroffen.
Dat is puur intern bedoeld voor de volgende collega's die met dezelfde casus worden geconfronteerd, of voor de wijkagent die met de casus aan de slag moet..

Het is dus niks meer dan:
'Vandaag, rond deze tijd, op dat adres geweest, dit zijn de betrokkenen, dit aangehoord, dit bevonden, na 15 minuten weer met vervolg..

Nu kan het dus zo zijn dat, in verband met de wpg, de betrokkenen voor u zijn weggefilterd, de locatie is weggefilterd, en de bevindingen van de agenten zijn weggefilterd.
Dan blijft er weinig over, niks voor u om in te zien dus. Uw aanvraag is kennelijk goedgekeurd, veel (alles?) van de beschikbare info weggefilterd op last van andere regels..

Niks meer en niks minder. Na 5 jaar, als er tenminste geen nieuwe casussen volgen, verdwijnt deze registratie helemaal, maar tot die tijd kan iedere agent in Nederland deze wel volledig inzien..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Gast
Infopolitie Gast

Oke dankjewel . Ik vond het gewoon vreemd want ik zie alleen de kolommen registratienummer, maatschappelijke klasse, rol, datum, weigeringsgrond

En dan is alles leeg behalve die laatste en staat er nergens tekst.

Er is ook een registratie uit 2010 van waar ik getuige was. Daar zijn die kolommen wel ingevuld en staat in de laatste kolom dezelfde weigeringsgrond. Snapte ik niet helemaal.

Begrijp ik overigens goed dat die registratie uit 2010 eigenlijk verwijderd zou moeten zijn?
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

De registratie, lees mutatie, moet zijn verwijderd niet uw persoonsgegevens nu u als getuige in dat incident staat geregistreerd.
U geeft niet aan waarvan u destijds getuige was. Als dit een misdrijf was dan blijven uw persoonsgegevens wel bewaard.
Stay safe out there.
Gast
Infopolitie Gast

Oke dankjewel , het ging inderdaad om een misdrijf ( beroving bij pin automaat) dus dan klinkt dat logisch idd
Gast
Infopolitie Gast

Toch nog een aanvullende vraag: als er staat registratie, gaat het dan per definitie om een melding of kan het dan ook een aangifte betreffen.

Ik vraag dit omdat de situatie mij niet lekker zit en als het wel een aangifte kan betreffen ik mij afvraag wanneer ik dit hoor , zodat ik mijn kant van het verhaal kan doen.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

De politie heeft maar 1 registratie systeem en aan een geregistreerde persoon kunnen dus rollen gekoppeld worden zoals getuige, betrokkene, melder, slachtoffer, aangever etc en ook verdachte alleen gebeurd dat laatste pas als er daadwerkelijk onderzoek plaats vindt. Tot die tijd zal een persoon de rol betrokkene hebben of "rol in onderzoek" als er later nog iets moet gaan gebeuren met de zaak.
U weet pas dat u verdachte bent op het moment dat u wordt aangehouden of aan het bureau wordt uitgenodigd voor verhoor.
Tot die tijd komt u het niet te weten middels een verzoek tot inzage U weet zelf het beste of u handelingen heeft verricht waardoor u als verdachte kunt worden aangemerkt.
Stay safe out there.
Gast
Infopolitie Gast

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Dat weet ik inderdaad daar gaat het niet om maar een valse melding vind ik toch wat anders dan valse aangifte. Maar afwachten dan dus bedankt !
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Opmerking van moderator MotoRon

Vragen allemaal beantwoord, dan kan het topic naar het archief
MotoRon