Bijna aangereden door auto op voetpad, wat had ik kunnen doen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Neverhood
Infopolitie Gast

Bijna aangereden door auto op voetpad, wat had ik kunnen doen?

Ongelezen bericht door Neverhood »

Om negen uur 's avonds liep ik net met iemand op het midden van een voetpad van een winkelstraat, toen opeens een geparkeerde auto recht voor onze neus reed.
Gelukkig stopte de auto, en kregen we dus de kans om opzij te stappen, en toen reed de auto verder over het voetpad.

Ik heb als disclaimer geen zin om hier actief achteraan te gaan, vooral omdat er geen letsel is, maar ik ben wel nieuwsgierig wat de politie in zo'n geval zou aanraden:
1. Het kenteken kon ik niet goed lezen, aangezien het al redelijk donker was, en omdat ik nog aan het verwerken was wat er gebeurde.
2. Het zou mij te lang hebben geduurd om mijn telefoon te pakken om een foto/video van de auto te maken, voordat de auto wegreed.
3. Als ik had blijven staan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de stilstaande auto daarna alsnog tegen mij aan zou rijden, maar ik denk toch niet dat het zoveel had bereikt, behalve veel getoeter en geschreeuw.

In het geval ik hier wel actief achteraan had willen gaan, en ik bij de politie een aangifte zou doen, wat zou de politie dan wel en niet voor mij doen?:
1. Zou de politie bijvoorbeeld meteen de camerabeelden checken, en er verder voor mij achteraan gaan?
2. En zou ik dan later nog mogelijk bij een rechtbank moeten verschijnen, als er geen letsel was, en het puur een verkeersovertreding aan hun kant was?
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Re: Bijna aangereden door auto op voetpad, wat had ik kunnen doen?

Ongelezen bericht door SWAT »

Ik zie even niet waarvan u aangifte zou willen doen. Mogelijk is rijden over het voetpad op bepaalde uren van de dag wel toegestaan om te laden en te lossen. Van het rijden over een voetpad door een auto kan geen aangifte gedaan worden omdat dit feit alleen bekeuringswaardig is als dit door een bevoegde opsporingsambtenaar op heterdaad wordt waargenomen.
Het is daarom dus ook niet mogelijk om achteraf camerabeelden te gaan bekijken tenzij er gemeentelijk cameratoezicht en waar de politie ook toegang toe heeft. Voor een enkele lichte verkeersovertreding gaat men daar geen tijd insteken.
Stay safe out there.
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Hilde »

Neverhood schreef: 19 apr 2025, 22:39 (...) toen opeens een geparkeerde auto recht voor onze neus reed (...)
Ehhh.. stond ie nou geparkeerd... of niet??

"Geparkeerd" en "ineens voor onze neus rijden" zijn voor mij twee dingen die niet samen kunnen...
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Het bijna aangereden worden komt ook niet erg uit het verhaal.
Het is een bekende eigenschap van auto's dat zij kunnen rijden maar dat impliceert niet automatisch dat je dan ook altijd bijna wordt aangereden.
Stay safe out there.
Neverhood
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Neverhood »

Ik had inderdaad explicieter moeten zijn over de auto:
Het is een bekende eigenschap van auto's dat zij kunnen rijden maar dat impliceert niet automatisch dat je dan ook altijd bijna wordt aangereden.
"Geparkeerd" en "ineens voor onze neus rijden" zijn voor mij twee dingen die niet samen kunnen...
De situatie was dat de auto geparkeerd stond, en niet wou wachten tot de paar andere auto's op de weg voorbij waren gereden.

De bestuurder was ongeduldig en besloot het voetpad maar te gebruiken voor ~10 meter om meteen weg te kunnen rijden.

De auto had vanuit de geparkeerde positie duidelijk kunnen zien dat er meerdere groepen mensen op het voetpad voor de auto zouden moeten gaan wijken.
Mogelijk is rijden over het voetpad op bepaalde uren van de dag wel toegestaan om te laden en te lossen.
In dit geval was dit dus niet een auto die aan het laden of lossen was.

Zoals SWAT al zei, snap ik dat hier geen tijd in wordt gestoken, maar ik wou toch de situatie even verduidelijken.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Bedankt voor de toelichting, verduidelijken van de situatie is geen enkel probleem, maar het verandert aan de gegeven antwoorden niets.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik sluit me aan bij @MotoRon
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten