Waarschuwing wegens verkeerde plaats op de weg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
MartijnHM
Infopolitie Gast

Waarschuwing wegens verkeerde plaats op de weg

Ongelezen bericht door MartijnHM »

Goedendag,

Ik heb vandaag een waarschuwing gekregen omdat ik op het fietspad reed met een trekker die hier geen ontheffing voor heeft.

De trekker is van mijn werkgever en als werknemers maken wij regelmatig gebruik van de fietspaden omdat onze snelheid ruim de helft lager ligt dan het overige verkeer om ons heen. Hierdoor voelen we ons alles behalve veilig op de gewone weg.

Nu heb ik hiervoor dus een waarschuwing gekregen.

Mijn vraag is eigenlijk wie er in dit geval eindverantwoordelijk is en of wij als werknemers onze werkgever aansprakelijk kunnen stellen voor het niet veilig gebruik kunnen maken van de weg. En ook of we hem kunnen verplichten om een ontheffing voor fietspaden aan te vragen.

Ik hoop dat er een antwoord is op deze vragen.

Groetjes, Martijn
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Waarschuwing wegens verkeerde plaats op de weg

Ongelezen bericht door MotoRon »

Jij kiest ervoor over het fietspad te gaan rijden en daarvoor ben jij als bestuurder (eind)verantwoordelijk. Je kunt de werkgever niet aansprakelijk stellen en je kunt hem evenmin verplichten een ontheffing aan te vragen.

Als jij de route te gevaarlijk vind om daar met een trekker te rijden, dan is het enige wat je kunt doen een andere route kiezen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

En daarbij mag je ook wel jezelf een spiegel voorhouden, want het gevoel dat jij hebt op de weg, hebben fietsers nu op het fietspad. Zij voelen zich natuurlijk ook onveilig als er een trekker op het voor hen bestemde pad rijdt.
Ik heb altijd in de polder gewerkt en een trekker op de weg was feitelijk heel normaal. Ik zie het gevaar dan ook niet. Of het moet wel een erg afwijkende weg zijn. Over welke weg hebben we het, dan kunnen wij in google even meekijken.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Tot slot: een ontheffing krijgt u alleen als het echt niet anders kan dan het fietspad te gebruiken om het werk uit te voeren. Een gevoel van onveiligheid bij het rijden op de weg is daarvoor op zichzelf niet voldoende. Fietspaden zijn er juist om kwetsbare verkeersdeelnemers te scheiden van het overige verkeer. Het is daarom niet wenselijk dat u met 50 km/u over een pad rijdt dat eigenlijk te smal is voor uw voertuig.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Voor klachten over een veilige werkomgeving moet u bij de arbeidsinspectie zijn.
Met betrekking tot de geschetste "problematiek" heeft dat geen zin als de gebruikte trekkers gewoon geschikt zijn voor gebruik op de weg.
U mag dan alleen rijden op de plaatsen waar deze trekkers moeten rijden en niet op plaatsen waar u het veiliger acht maar waar het niet is toegestaan.
Stay safe out there.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

MartijnHM weet nu waar hij aan toe is. Veel meer is er niet over te zeggen.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten