Goedendag,
Ik ben in het bezig van een L2e voertuig. Een bakbrommer. Dit is een voertuig op 3 wielen met een breedte van (ruim) meer dan 0.75 meter.
Als ik de RVV 1990 bekijk en specifiek Artikel 6, dan staat er dit:
"Bestuurders van bromfietsen op meer dan twee wielen en bromfietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, gebruiken de rijbaan."
Dat is logisch. Ik mag dus niet op fietspaden rijden en moet gewoon net als auto's op de weg rijden en mag alleen niet op autowegen en autosnelwegen.
Maar nu zit ik met het bord C9.
"Gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen."
Normaal als er een verbod voor bromfietsen staat, mag ik vanwege Artikel 6 gewoon doorrijden. Ik val daar tenslotte niet onder met een L2e voertuig. Dat is voor normale bromfietsen, L1e voertuigen, niet voor L2e voertuigen. Ik mag niet op het fietspad en moet de normale weg met auto's volgen. Anders kan ik mijn woonplaats niet eens verlaten.
Verder zie ik op internet het volgende:
"Tractors met een maximum snelheid van 40 km/u mogen hier wel doorrijden, voor hen geldt de uitzondering op het verbod."
Opzich logisch, want het gaat vooral op 25 kilometer voertuigen.
Ik rij normaal dus gewoon door bij een C9 bord en ik ben hier ook nog nooit voor staande gehouden, maar ik zou hier graag duidelijkheid over willen.
Het lijkt mij logisch dat ik mij van een C9 bord niets hoef aan te trekken aangezien Artikel 6 zegt dat ik op de weg moet rijden. Als ik niet secundair kan rijden, rij ik door. Maar hoe zit dit volgens de wet? Het lijkt mij dat dit mag. Een L2e voertuig is een bijzonder voertuig en word binnen de RVV1990 apart benoemd.
Vraag over C9 bord
Moderator: Moderatorteam
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Vraag over C9 bord
Je zegt zelf dat je een bromfiets hebt. Maar als er een verbod is voor bromfietsen denk je dat je door mag rijden. Leg dat eens uit?
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
Nergens in het RVV is er sprake van een L2e-voertuig, Die aanduiding komt uit de Regeling Voertuigen en bepaalt dat een L2e-voertuig wordt gezien als bromfiets (voor inrichtingseisen e.d.).
Wetstekst
Artikel 1.1 Regeling Voertuigen:In deze regeling wordt verstaan onder:
bromfiets: voertuig van de voertuigcategorie L met de voertuigclassificatie L1e, L2e of L6e;
Wetstekst
Art. 1 lid 2:brombakfiets: bromfiets op drie symmetrisch geplaatste wielen, met twee voorwielen en uitsluitend ingericht voor het vervoer van de bestuurder en van goederen en eventueel van een achter de bestuurder gezeten passagier;
Bord C9 is een geslotenverklaring (die van toepassing is op bepaalde voertuigen). Een geslotenverklaring geldt volgens het RVV voor de gehele weg. Het RVV zegt namelijk:
Wetstekst
Art. 1 lid 2:geslotenverklaring: verbod de betrokken weg in te rijden of in te gaan alsmede de betrokken weg te gebruiken;
-
Gast
- Infopolitie Gast
MotorRon:
Juist. RV noemt het L2e, RVV noemt het een brombakfiets. Dank je wel voor het verduidelijken, ik mag dus gewoon doorrijden bij een C9 bord.
Juist. RV noemt het L2e, RVV noemt het een brombakfiets. Dank je wel voor het verduidelijken, ik mag dus gewoon doorrijden bij een C9 bord.
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
Misschien moet je artikel 1 lid 2 RVV nog eens een keer goed lezen. Daar staat dat een brombakfiets een bromfiets is.
Zou een brombakfiets dus de regels voor een bromfiets moeten volgen?
-
Gast
- Infopolitie Gast
Het bord betekent:
Gesloten voor ruiters, vee, wagens, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines, brommobielen, fietsen, snorfietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen.
Je mag er niet inrijden.
Gesloten voor ruiters, vee, wagens, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines, brommobielen, fietsen, snorfietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen.
Je mag er niet inrijden.