Vraagje over rijden met een aanhanger, rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sjon
Infopolitie Gast

Vraagje over rijden met een aanhanger, rijbewijs

Ongelezen bericht door Sjon »

Goedemiddag,

Ik heb even een vraagje wat betreft rijden met een aanhanger, en met welk rijbewijs.

Trekkend voertuig:
Ledig voertuiggewicht 1345 kg.
Maximaal voertuiggewicht 1950 kg.
Maximaal trekgewicht geremd 1300kg.

Totaal dus 3250 kg max, rijbewijs B. Dat is wel duidelijk.

Achter dit voertuig de volgende aanhanger:
Ledig gewicht 420 kg.
Maximaal totaalgewicht 2000 kg.
Laadvermogen 1580 kg.

Dit is dus meer dan het trekkend voertuig mag trekken. Met dit trekkend voertuig is het laadvermogen van de aanhanger dus beperkt tot 880 kg. (880+420=1300 kg), anders overschrijd het maximaal toegestane trekgewicht van het trekkend voertuig immers.

Tel je echter de afzonderlijke maximale gewichten van trekkend voertuig en aanhanger bij elkaar op ga je wel over de 3500 kg.

Ergo, heb je met deze voertuigcombinatie rijbewijs BE nodig, of volstaat B?

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite, groeten Sjon
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Vraagje over rijden met een aanhanger, rijbewijs

Ongelezen bericht door Skipperje »

Simpel antwoord: Ja BE vereist omdat het totaal boven de 3500 kg is. Rijbewijs gaat over de papieren gewichten en niet wat er daadwerkelijk aan massa is.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Sjon
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Sjon »

Bedankt voor je reactie!

Dat is dus ook het punt, op papier is het dus minder dan 3500 kg omdat het trekkende voertuig de totale massa beperkt. Maar dat is mijn logica misschien.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

Voor de rijbewijsbepalingen moet je uitgaan van de “papieren” gewichten, die trekkend voertuig en aanhangwagen (maximaal) mogen hebben, zoals @Skipperje al aan gaf.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

Sjon schreef: 25 apr 2025, 13:01 Dat is dus ook het punt, op papier is het dus minder dan 3500 kg omdat het trekkende voertuig de totale massa beperkt. Maar dat is mijn logica misschien.
De TMM (toegestane maximum massa) van je auto is 1950 kg en de TMM van de aanhangwagen is 2000 kg. Dat is samen toch echt meer dan 3500 kg.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
R van O
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door R van O »

Als het je eigen aanhanger betreft, je kan de gewichten via een formulier bij de RDW online aanpassen. Dus maximaal gewicht en laadvermogen verlagen zodat je binnen de 3500kg treingewicht blijft. Je kan dit later altijd weer terug op originele gewichten zetten als je B+E hebt of de aanhanger verkoopt.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Als 'ie sowieso nooit max beladen wordt is terugkeuren naar 450 kg lichter (zullen wel categorieën voor zijn), zeker een optie maar is terugkeuren naar 750 kg bij aanhangwagens niet de enige optie?

Nadeel is dat de volledige capaciteit van de aanhanger ook niet meer door een rijbewijshouder van BE gebruikt mag worden.

Op zich is het natuurlijk een belachelijke optie; alsof je een touringcar koopt en belooft niet meer dan 8 personen mee te nemen.. maar goed..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

R van O
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door R van O »

Ja je kan voertuiggewichten aanpassen zoals je belieft afgerond op de kg zoals je wil binnen de maximaal toegelaten gewichten volgens de toelating van je voertuig. Ik heb dit gedaan op de aslast achteras (- 50kg) van mijn 4x4 bestelbus zodat ik mijn gewenste allterrain 3pmfs band met lagere loadindex kon monteren. (103 ipv minimaal 104) Daarnaast zijn er genoeg voormalige autobussen waar minder dan 8+1 zitplaatsen in zitten (kampeerwagen/motorcross ombouw etc.) welke dus ook geen autobus meer zijn. Ik heb zelf een vrachtwagen met dubbele cabine en 6+1 zitplaatsen, maakt het dus nog geen autobus. En wat capaciteit betreft, dat stem je af voor je eigen gebruik, ze hoeven jouw spullen niet te lenen toch.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het blijft echter een belachelijke optie omdat er technisch helemaal niets verandert; een dubbelasser aanhangwagen met een max van 3500 kg kan je terug laten keuren naar een rijbewijs B terwijl er niets aan de combinatie verandert.
Het enige verschil is dat er bij een teruggekeurde aanhangwagen 10 zakken aardappelen in mogen en bij een rijbewijs BE 11 tm 20 oid... en daarom gaat de tegenstelling met de bus prima aan hoe belachelijk de regel mbt aanhangwagens is; als je maar belooft niet te veel lading in je aanhangwagen te gooien mag je er mee rijden met een B rijbewijs. Als je belooft niet te veel passagiers mee te nemen in de bus blijft het evengoed een D rijbewijs...en van beiden veranderen de afmetingen en de laadcapaciteit(!) totaal niet.. Waanzin..

En daar komt nog bij; nu liggen er wel 11 zakken aardappelen in, dan moet ik die man nog gaan bekeuren voor een technische overbelading ook terwijl dat ding helemaal niet overbeladen is, het ding kan nog steeds 20 zakken aardappelen aan en 3500 kg zijn. Complete waanzin, de fabrikant lacht me terecht keihard uit als ik zo'n bon schrijf..

Als je een aanhanger wilt rijden met een B rijbewijs, dan koop je maar een mini-aanhangertje, dat is logisch en begrijpelijk, al die spelletjes op papier niet.. Het is wel typisch Nederlands geleuter, dat dan weer wel..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

De vraag van TS is beantwoord, tijd voor een :slotje: