Houder gpk parkeerd bewust buiten toegewezen vak

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Pinhead37
Infopolitie Gast

Houder gpk parkeerd bewust buiten toegewezen vak

Ongelezen bericht door Pinhead37 »

Goedendag
Vraagje
Een bestuurder met een gehandicapten parkeerkaart met een toegewezen plek in de straat
Parkeerd zijn auto bewust met de voorbumper buiten het vak terwijl er achter de auto +/- 1.5 meter vrij is voor het volgende gehandicapten vak

Situatie schets
vak 1 normaal vak
Vak 2 gehandicapten plaats
Vak 3 gehandicapten plaats
Achter elkaar

Vak 1 kan een normaale auto staan tenzij meneer op vak 2 ver naar voor parkeerd dan kan er alleen een formaat fiat 500 staan
Als ik met mijn bumper over de lijn sta krijg ik een boete
Hoe zit het met dit asociale parkeer gedrag ?
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Houder gpk parkeerd bewust buiten toegewezen vak

Ongelezen bericht door Frans »

Als je er even over nadenkt...

Het simpele in- en uitladen van een opvouwbare rolstoel aan de achterkant van een auto in een gewoon vak (een gemeente wat het vak op langsparkeren LANGER maakt moet ik nog tegenkomen), een vak waar achter wordt ingeladen moet anderhalve meter langer zijn dan een regulier vak maar dat zou ten koste gaan van het vak daarachter. Bij 2 invalidenvakken scheelt dat al een half vak.

Kortom, iemand die een rolstoel achter uit de auto moet halen en zijn auto dus tegen de voorstreep aan parkeert is geen aso, hij moet uet doen met de veel te weinige ruimte die hij heeft gekregen van de gemeente, anderhalve meter minder dan waar hij recht op heeft.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Pinhead37
Infopolitie Gast

Dat is het hem nu juist meneer heeft geen rolstoel ook niemand die daar woond

Even uitleggen vrouw/ vriendin heeft een bakfiets in de voortuin staan
Voordat ze een gehandicapten plaats hadden voor het huis gebeurde het wel eens dat er iemand anders voor de poort stond en ze er niet uit kon
(Achter zetten kan makelijk) brandgang is breed genoeg

Nu dus invalide parking voor hun huis en meneer zet zijn auto zo dat zijn poortje vrij is maar zodra er dus een andere auto voor Gaat staan word die van zijn buuren geblokkeerd
Dit doordat hij dus tever naar voor over zijn vak staat
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Aanvullende info iedereen die op dat adres woond kan meer dan 100 meter lopen
Meneer loopt ook regelmatig naar de vrachtwagen aan het einde van de straat
Mevrouw gaat regelmatig te voet de kleine van school halen
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

U kunt een klacht indienen bij de gemeente en een handhavingsverzoek doen.
Er van uitgaande dat uw gemeente ook handhaaft op parkeren overtredingen.
Stay safe out there.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Gast schreef: 23 apr 2025, 20:42 Aanvullende info iedereen die op dat adres woond kan meer dan 100 meter lopen
Meneer loopt ook regelmatig naar de vrachtwagen aan het einde van de straat
Mevrouw gaat regelmatig te voet de kleine van school halen
U kunt niet beoordelen of iemand rechtmatig in het bezit is van een GPK/GPP (gehandicaptenparkeerkaart/plaats).
Als je in aanmerking wil komen voor een GPK/GPP, moet je de noodzaak van je beperking kunnen aantonen. Daarvoor is een medisch onderzoek nodig. De gemeente beslist dat niet zelf maar besteedt dat veelal uit aan organisaties die de beoordeling doen.
De mogelijkheid om 100 meter af te kunnen leggen is niet het enige criterium. Zo kun je ook in aanmerking komen: (zie vetgedrukte tekst)

Wetstekst

Artikel 1 regeling GPK:
1 Voor een gehandicaptenparkeerkaart kunnen in aanmerking komen:
a. bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen en van brommobielen, die ten gevolge van een aandoening of gebrek een aantoonbare loopbeperking hebben van langdurige aard, waardoor zij - met de gebruikelijke loophulpmiddelen - in redelijkheid niet in staat zijn zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan een stuk te voet te overbruggen;
b. passagiers van motorvoertuigen op meer dan twee wielen en van brommobielen, die ten gevolge van een aandoening of gebrek een aantoonbare loopbeperking hebben van langdurige aard, waardoor zij - met de gebruikelijke loophulpmiddelen - in redelijkheid niet in staat zijn zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan een stuk te voet te overbruggen en die voor het vervoer van deur tot deur continu afhankelijk zijn van de hulp van de bestuurder;
c. bestuurders en passagiers van motorvoertuigen op meer dan twee wielen en van brommobielen, die ten gevolge van een aandoening of gebrek permanent rolstoelgebonden zijn;
d. bestuurders en passagiers van motorvoertuigen op meer dan twee wielen en van brommobielen, andere dan bedoeld onder a en b, die ten gevolge van een aandoening of gebrek aantoonbare ernstige beperkingen, andere dan loopbeperkingen hebben;
e. het bestuur van instellingen ten behoeve van het personeel belast met het vervoer van bewoners die voldoen aan de criteria onder b, c of d. gevolge van een aandoening of gebrek aantoonbare ernstige beperkingen, andere dan loopbeperkingen hebben.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Pinhead37
Infopolitie Gast

Bedankt voor de info
Dus als ik het goed begrijp moet meneer dus gewoon binnen zijn eigen vak parkeren ?

De kaart zal hij vast wel rechtmatig hebben verkregen ookal heb ik daar mijn twijfels bij
Bedankt iig
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

Wij hebben u graag geholpen. Ik sluit nu dit topic.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Opmerking van moderator Frans

Collega @Skipperje heeft het onderwerp terecht gesloten, toch wil ik nog een aanvullende opmerking maken.
Pinhead37 schreef: 24 apr 2025, 01:03De kaart zal hij vast wel rechtmatig hebben verkregen ookal heb ik daar mijn twijfels bij
Handhavers, agenten, zijn geen artsen. Zo'n Gehandicaptenparkeerkaart wordt afgegeven nadat die meneer (of mevrouw) bij een gemeente een aanvraag indient, vervolgens leges betaald en daarna door een knap streng keuringsproces gaat waarbij een echte arts onafhankelijk beoordeeld of die persoon wel of niet in aanmerking komt voor die kaart. De Gemeente hoort vervolgens niet welke ziekte die persoon heeft, enkel of die persoon wel (of niet) voldoet aan de voorwaarden van de kaart, of er een kaart moet worden afgegeven, welke (bestuurder of passagier) en voor welke duur. Als iemand een tijdelijke kaart kan krijgen (bijvoorbeeld voor de duur van 2 jaar) dan wordt die afgegeven maar is de aanvraag van een invalidenplaats niet mogelijk.

Het enige wat we dus weten is dat de persoon waar de kaart voor is afgegeven écht een ziekte heeft waardoor die voldoet aan de eisen zoals gesteld in de wet en dat dit vastgesteld is door een echte arts. Je kunt daar dan vervolgens je twijfels bij hebben, dat mag, maar die kaarten worden in Nederland, in tegenstelling tot andere landen (waar ze voor het leven worden afgegeven, dus zonder einddatum zoals in België en in Luxemburg) zeer streng gecontroleerd, zeer sporadisch afgegeven en de keuring is erg streng. Die kaart zegt dus genoeg, je hoeft daar verder niet aan te twijfelen, ook al kan iemand 3 km lopen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten