Onderzoek bestuurder boete
Moderator: Moderatorteam
-
Sneek0515
- Infopolitie Gast
Onderzoek bestuurder boete
Beste mensen,
Ik hoop hier mijn vraag te kunnen stellen.
Een aantal weken geleden ben ik geflitst op een huurmotor binnen de bebouwde kom (35 km p/u te hard).
Door de verhuurder van deze motor heb ik een brief binnen gekregen van het cjib waarin gevraagd word of ik de bestuurder was van het voertuig. Natuurlijk heb ik gelijk bij het cjib doorgegeven dat ik de bestuurder was op het moment dat de boete gereden was.
Nu word deze informatie naar het OM gestuurd zodat er een passende straf/geldboete op basis van mijn verleden kan worden bedacht. Er word gekeken wanneer ik eerder strafbare feiten heb gepleegd en wat er toen precies is gebeurd. (Bron cjib website)
Nu ben ik in het verleden zo stom geweest om te gaan rijden onder invloed (thc) en heb ik hiervoor een curus moeten doen en een geldboete moeten betalen. (Ik ben mijn rijbewijs niet verloren, maar ben wel een punt kwijt).
Is het mogelijk dat ik door deze flitspaal nog een punt van mijn rijbewijs verlies en daardoor mijn rijbewijs kwijt raak?
Ik hoop hier mijn vraag te kunnen stellen.
Een aantal weken geleden ben ik geflitst op een huurmotor binnen de bebouwde kom (35 km p/u te hard).
Door de verhuurder van deze motor heb ik een brief binnen gekregen van het cjib waarin gevraagd word of ik de bestuurder was van het voertuig. Natuurlijk heb ik gelijk bij het cjib doorgegeven dat ik de bestuurder was op het moment dat de boete gereden was.
Nu word deze informatie naar het OM gestuurd zodat er een passende straf/geldboete op basis van mijn verleden kan worden bedacht. Er word gekeken wanneer ik eerder strafbare feiten heb gepleegd en wat er toen precies is gebeurd. (Bron cjib website)
Nu ben ik in het verleden zo stom geweest om te gaan rijden onder invloed (thc) en heb ik hiervoor een curus moeten doen en een geldboete moeten betalen. (Ik ben mijn rijbewijs niet verloren, maar ben wel een punt kwijt).
Is het mogelijk dat ik door deze flitspaal nog een punt van mijn rijbewijs verlies en daardoor mijn rijbewijs kwijt raak?
- DiNozzo
- OnTroerend goed
- Geslacht:
- Leeftijd: 38
Re: Onderzoek bestuurder boete
Bent u een beginnend bestuurder?
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Voor puntenrijbewijs (rijden onder invloed) geldt:
Het puntenrijbewijs is een regeling voor alle bestuurders, zowel beginners als ervaren bestuurders. Wordt u binnen 5 jaar 2 keer veroordeeld voor rijden met teveel alcohol op? Dan bent u uw rijbewijs kwijt. Bij de 2e overtreding moet het alcoholgehalte meer dan 1,3 promille zijn.
Voor het beginnersrijbewijs (beginnende bestuurder) geldt:
Bij een beginnersrijbewijs kunt u strafpunten krijgen als de politie u staande houdt voor een verkeersovertreding. U kunt strafpunten krijgen:
- Bij gevaar of hinder veroorzaken in het verkeer;
- Bji veroorzaken van een verkeersongeval, waardoor een ander is gedood of zwaar lichamelijk letsel is toegebracht;
- Bij bumperkleven bij een snelheid van meer dan 80 kilometer per uur;
- Bij snelheidsovertredingen op autosnelwegen, meer dan 40 kilometer per uur te hard rijden, of meer dan 30 km/u te hard op andere wegen;
- Bij niet naleven van de verkeersregels, waardoor een aanrijding met lichamelijk letsel of materiële schade is ontstaan.
Het puntenrijbewijs is een regeling voor alle bestuurders, zowel beginners als ervaren bestuurders. Wordt u binnen 5 jaar 2 keer veroordeeld voor rijden met teveel alcohol op? Dan bent u uw rijbewijs kwijt. Bij de 2e overtreding moet het alcoholgehalte meer dan 1,3 promille zijn.
Voor het beginnersrijbewijs (beginnende bestuurder) geldt:
Bij een beginnersrijbewijs kunt u strafpunten krijgen als de politie u staande houdt voor een verkeersovertreding. U kunt strafpunten krijgen:
- Bij gevaar of hinder veroorzaken in het verkeer;
- Bji veroorzaken van een verkeersongeval, waardoor een ander is gedood of zwaar lichamelijk letsel is toegebracht;
- Bij bumperkleven bij een snelheid van meer dan 80 kilometer per uur;
- Bij snelheidsovertredingen op autosnelwegen, meer dan 40 kilometer per uur te hard rijden, of meer dan 30 km/u te hard op andere wegen;
- Bij niet naleven van de verkeersregels, waardoor een aanrijding met lichamelijk letsel of materiële schade is ontstaan.
-
Jan0515
- Infopolitie Gast
Ik ben 24 jaar oud en heb mijn rijbewijs 25 mei 2019 gehaald. Het lijkt me dat ik geen beginnend bestuurder meer ben
-
Jan0515
- Infopolitie Gast
Ik waardeer je reactie maar dit is geen antwoord op mijn vraag MotoRon.
Met alle respect!!!
Met alle respect!!!
- MotoRon
- Beheerder
- Geslacht:
Ik heb alleen even aan willen geven dat er verschil is tussen het puntensysteem voor rijden onder invloed en de punten voor een een verkeersovertreding, slechts een reactie n.a.v. de vraag van Dinozzo.
Voor jou vraag is het dus niet van belang dat je eerder een punt hebt gehad voor rijden onder invloed als je een vraag hebt over een snelheidsovertreding.
Voor jou vraag is het dus niet van belang dat je eerder een punt hebt gehad voor rijden onder invloed als je een vraag hebt over een snelheidsovertreding.
-
Jan0515
- Infopolitie Gast
Dus je zou kunnen zeggen dat ik mij niet zorgen hoeft te maken om het verliezen van nog een punt? Waardoor ik dus mij rijbevoegdheid verlies, aangezien ik al 1 punt kwijt ben door rijden onder invloed (thc)
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Klopt..
Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat het 'verleden' invloed gaat hebben op de hoogte van deze overtreding..
Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat het 'verleden' invloed gaat hebben op de hoogte van deze overtreding..
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
Jan0515
- Infopolitie Gast
Ik meende ook ooit te horen dat je je rijbewijs niet kan kwijt raken door een flitsboete? (Dus misschien geen strafpunt kan krijgen)?
-
Jan0515
- Infopolitie Gast
Dat stelt mij toch gerust. Ik schrok ervan dat een snelheids overtreding door midden van flitsen als een strafbaar feit gezien word. Ik was dus bang dat het mijn 2e strafpunt op mijn rijbewijs zou kosten. Ik ben er van bewust dat 33km p/u over de grens in de bebouwde kom toch echt niet kan, voortaan zal ik hier nog scherper op zijn.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Nou, dat ligt wat genuanceerder..
Dit staat namelijk in art 179 van de Wegenverkeerswet:
Wetstekst
'' 3 Bij veroordeling van de bestuurder van een motorrijtuig wegens overtreding van het bepaalde krachtens deze wet kan hem in die gevallen, waarin dit bij algemene maatregel van bestuur is bepaald, de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen voor ten hoogste twee jaren worden ontzegd.''Dat zou al heel fijn moeten klinken, maar dan bestaat er nog art 181 WvW als 't echt uit de klauwen loopt:
Wetstekst
"1 Indien een bij of krachtens deze wet als overtreding strafbaar gesteld feit wordt begaan door een bij de ontdekking van het feit onbekend gebleven bestuurder van een motorrijtuig, kunnen de op het feit gestelde straffen worden opgelegd aan de eigenaar of houder van dat motorrijtuig voor zover deze niet reeds naast de bestuurder voor dat feit aansprakelijk is."In de praktijk vindt het OM het echter prima als de boete gewoon betaald wordt; de tijd in de rechtszaal kan beter benut worden en de bekeuringen zijn duur genoeg om evengoed pijn te doen, zeker als iemand regelmatig wordt geflitst..
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
- MotoRon
- Beheerder
- Geslacht: