Gemotoriseerde kruiwagen of tweewielige tuintrekker.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast
Infopolitie Gast

Gemotoriseerde kruiwagen of tweewielige tuintrekker.

Ongelezen bericht door Gast »

Mag je je met een gemotoriseerde (4 wielige) kruiwagen of tweewielige tuintrekker op de openbare weg begeven en ben je dan een voetganger? Ze gaan beiden max 5 a 6 km/h.

En wat als je een aanhanger achter een tweewielige tuintrekker hangt?
Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Re: Gemotoriseerde kruiwagen of tweewielige tuintrekker.

Ongelezen bericht door Dusty »

Ik vind dit wel een interessante, maar met mijn zoektocht kom ik niet meteen verder.
Had stiekem gehoopt dat @Skipperje het antwoord, wel uit zijn mouw zou schudden. :wink:

Een gewone kruiwagen is heel simpel, dan behoor je tot de voetgangers.
Loop je achter een kooiaap (soort heftruck die achter op vrachtauto's hangt en waar je achter loopt) dan ben je een bestuurder, zover ben ik al wel.
En dat laatste neig ik het meeste naar, na het bekijken van foto's van een gemotoriseerde kruiwagen.

Ben wel benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken? :?
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Laten we eens kijken wat het wettelijk gezien voor soort voertuig is. Is dit voertuig aan te merken als een motorrijtuig? De Wegenverkeerswet geeft de definitie van motorrijtuigen:

Wetstekst

alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning;
Ook wordt daar de definitie gegeven van een bestuurder van een motorrijtuig :

Wetstekst

degene die het motorrijtuig bestuurt of degene die, overeenkomstig de bij algemene maatregel van bestuur gestelde voorwaarde, wordt geacht het motorrijtuig onder zijn onmiddellijk toezicht te doen besturen
Gezien de bouw en aard van het voertuig neig ik in dit geval naar een mobiele machine. Volgens de Regeling voertuigen is een mobiele machine :

Wetstekst

motorvoertuig dat speciaal is ontworpen en gebouwd voor het uitvoeren van werkzaamheden en niet is bedoeld voor personen- of goederenvervoer over de weg;
Volgens het Reglement rijbewijzen is de minimum leeftijd voor de bestuurder van een mobiele machine 16 jaar.

Ik zou nog even verder in de verschillende regelingen moeten duiken om te zien of er dan ook nog iets anders van de bestuurder verlangt wordt, maar ik sta op het punt de deur uit te gaan.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

Deze vragen vallen niet uit mijn mouw hoor @Dusty . Als ik even spit, ook ik heb niet veel tijd met dit mooie weer, dan heb ik het volgende te zeggen:
Het is wel een motorrijtuig. Dat ben ik met Ron eens.
Ze zijn vrijgesteld van de kentekenplicht, op 2 gronden.

Wetstekst

Artikel 1a. Kentekenreglement: Uitzondering kentekenplicht: b. motorrijtuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 6 km/h;
c.motorrijtuigen die bestemd zijn om door een voetganger te worden meegevoerd
Rijbewijs ook niet nodig, tenzij je er een aanhangwagen achter kunt koppelen. Dit baseer ik op de uitleg van artikel 15, sub j Reglement rijbewijzen. In artikel 107 Wegenverkeerswet 1994 zie ik deze uitzondering niet, maar op grond van art 15 is er geen rijbewijs dat bestemd is voor een kruiwagen.
Ben je nu wel of geen bestuurder? Ik kom er niet uit. Ook ik denk dat je bestuurder bent. Maar de uitzondering Kentekenreglement zegt dat je dus ook als voetganger met een motorrijtuig kunt wandelen. In het RVV 1990 wordt deze uitzondering in ieder geval niet gegeven. Zie artikel 2 in welke gevallen je wel de regels voor voetgangers moet volgen. Aan de andere kant, je wandelt, dus ben je voetganger. Misschien moeten we het niet moeilijker maken.
Een aanhangwagen achter een 2 wielige kruiwagen. Hoe moet ik dat zien? Dan kun je er namelijk niet meer achter lopen. En een aanhangwagen waarop je als bestuurder kunt staan is niet toegestaan, omdat je in aanhangwagens geen personen mag vervoeren tijdens het rijden.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

@Skipperje: je had het knipoogje, toch wel gezien?
En zie het maar als een compliment!
Datzelfde geldt ook voor vele anderen hier, bedacht ik mij later toen ik enkel jou (sorry @MotoRon ) had genoemd. 8)

Later kwam ik ook nog aan het denken over die max. 6 km/uur.
Waar kom ik dat getal nog meer tegen?
En toen schoot mij het gehandicaptenvoertuig te binnen die op het trottoir ook maximaal die snelheid mag.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

Even schudden 8) en voila:

Wetstekst

Artikel 5.6.1, lid 5 Rv: Het eerste, derde en vierde lid zijn niet van toepassing op motorvoertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 6 km/h en motorvoertuigen die bestemd zijn om door een voetganger te worden meegevoerd.
Past mooi bij dit item.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Misschien kan de vragensteller een foto plaatsen of een link naar de machine?
Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

@taxikemperman: hier staan genoeg voorbeelden:

https://www.hzc-power.com/nl/bosbouw-la ... kruiwagen/
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Skipperje schreef: 19 apr 2025, 13:57 Even schudden 8) en voila:

Wetstekst

Artikel 5.6.1, lid 5 Rv: Het eerste, derde en vierde lid zijn niet van toepassing op motorvoertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 6 km/h en motorvoertuigen die bestemd zijn om door een voetganger te worden meegevoerd.
Dit gaat over het kenteken en de kentekenplaat en dat ben ik met je eens, voor zover het gaat om de afwijking genoemd in lid 3 en 4. (Lid 1 gaat over bromfietsen).
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Je hebt achter tweewielige kleine karretjes/aanhangers waar je wel mee kan lopen. Bijvoorbeeld:

https://youtu.be/2O2VS5m0Mvs?si=ne5t9apHl5FhXvrd

Zijn er ook die je kan duwen of waar een zitje op zit:
https://youtu.be/IdDgsUEVeDc?si=4Tl8-kKScmmSir5b
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Opmerking van moderator MotoRon

1 keer plaatsen is voldoende Gast. Berichten van gasten moeten eerst goedgekeurd worden door een lid van het team (om spam e.d. te voorkomen)
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Ik kan me grotendeels vinden in dit bericht van skipperje

Ik heb nog wel een aanvulling/kanttekening bij de volgende opmerking:
Skipperje schreef: 19 apr 2025, 10:46 Ben je nu wel of geen bestuurder? Ik kom er niet uit. Ook ik denk dat je bestuurder bent. Maar de uitzondering Kentekenreglement zegt dat je dus ook als voetganger met een motorrijtuig kunt wandelen.
De genoemde regel in het Kentekenreglement zegt alleen iets over het ontbreken van de kentekenplicht voor het voortbewogen voertuig, het zegt niets over de titel voetganger. In mijn ogen blijft het gewoon een voetganger die een motorrijtuig bestuurd, dus volgens de WVW een bestuurder, maar ik laat me graag (met argumenten) anders overtuigen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Off Topic
Het feit dat ik het hele apparaat letterlijk nog nooit in mijn hele leven heb gezien of van heb gehoord zegt me dat ik volgens mij het goeie vak heb gekozen... Een gemotoriseerde kruiwagen, wie verzint het. :shock:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten