Beste (Info)politie,
Ik ben sinds kort een trotse eigenaar van een oude(re) BMW K1100LT, en vroeg mij af;
Zijn er specifieke voorschriften voor wat NIET mag, betreffend 'afleiding', als het gaat om het beplakken van een motor met normale (lees: Niet retroreflecterende) stickers?
Ik wil natuurlijk veilig in het verkeer zijn, en andere weggebruikers niet onnodig afleiden, maar als men alleen de stoere jongens & dames van de Politie & Marechaussee respecteert als het gaat om motorrijders, heb ik natuurlijk wel de neiging om te denken, "OK, dan wil ik ook opvallen" - Zijn wel-of-niet-reflecterende stickers (neon geel/wit e.d.) toegestaan om zomaar overal op mijn kuip te plakken, of zou Artikel 5 van de wegenverkeerswet dit verbieden?
Motorstickers om mee op te vallen
Moderator: Moderatorteam
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Motorstickers om mee op te vallen
Welke retroreflecterende materialen je op een motor mag hebben is geregeld in de Regeling voertuigen, niet in de Wegenverkeerswet.
Artikel 5.4.57 RV zegt daarover in lid 1 en 3:
h. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
i. één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;
3. Motorfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.
De retroreflecterende uitvoering van motorfietsen van de politie en Marechaussee gaat het nooit worden, voor dergelijke motoren zijn afzonderlijke bepalingen.
Artikel 5.4.57 RV zegt daarover in lid 1 en 3:
Wetstekst
1. Motorfietsen mogen zijn voorzien vanh. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
i. één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;
3. Motorfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.
► Laat Spoiler zien
-
Stickerman
- Infopolitie Gast
Bedankt voor de snelle reactie, echter;
Mijn vraag heeft verbatim, " (lees: Niet retroreflecterende)" - Mijn vraag gaat namelijk helemaal niet over retroreflecterende materialen, maar over in hoeverre normale, niet-retroreflecterende stickers, mogen 'afleiden'.
Verder wel een daaropvolgende vraag;
Artikel 5.4.57 RV 3.) Constateerd "extra witte [...] extra rode [...]" - Betekend dit dat men een motorfiets mag beplakken met zoveel als gewenst retroreflecterende stickers wit voor, rood achter, of is hier alsnog een limiet voor, alvorens ik als kermisattractie op de motor stap?
Bij voorbaat dank!
Mijn vraag heeft verbatim, " (lees: Niet retroreflecterende)" - Mijn vraag gaat namelijk helemaal niet over retroreflecterende materialen, maar over in hoeverre normale, niet-retroreflecterende stickers, mogen 'afleiden'.
Verder wel een daaropvolgende vraag;
Artikel 5.4.57 RV 3.) Constateerd "extra witte [...] extra rode [...]" - Betekend dit dat men een motorfiets mag beplakken met zoveel als gewenst retroreflecterende stickers wit voor, rood achter, of is hier alsnog een limiet voor, alvorens ik als kermisattractie op de motor stap?
Bij voorbaat dank!
- Aasur
- Superlid
- Roepnaam: Aasur
- Geslacht:
- Leeftijd: 41
Buiten dat de bestikkering een motor af kan maken, heb vooral niet de illusie dat je door een partij blitse stickers beter wordt gezien. Bestuurders die bewust met het verkeer om zich heen bezig zijn, zien je vrijwel altijd. De categorie bestuurders die onbedacht van A naar B rijdt, ziet bij tijden zelfs de flitsende blauwe lampen nog over het hoofd of bedenkt zich niet dat ze er wat mee moeten doen.Stickerman schreef: 18 apr 2025, 14:47 "Ik wil natuurlijk veilig in het verkeer zijn, en andere weggebruikers niet onnodig afleiden, maar als men alleen de stoere jongens & dames van de Politie & Marechaussee respecteert als het gaat om motorrijders, heb ik natuurlijk wel de neiging om te denken, "OK, dan wil ik ook opvallen"
Je kunt er als motorrijder simpelweg nooit van op aan of iemand je heeft gezien of niet. Mocht het je enkel om de veiligheid op de weg gaan, dan zou ik het stickergeld uitgeven aan een leuke rijvaardigheidstraining.
Assumption is the mother of all f*ck-ups!
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Dat heb ik niet helemaal uit jouw vraag kunnen halen, Je zegt namelijk ook:
De door mij aangehaalde regels voor retroreflecterende materialen zijn de enige regels die er gelden voor bestickering e.d. Andere (strafrechtelijke) regels daarvoor zijn er niet.