Geel zwaailicht op bedrijfsauto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Filip9888
Infopolitie Gast

Geel zwaailicht op bedrijfsauto

Ongelezen bericht door Filip9888 »

Ik kom onduidelijke en verschillende antwoorden op de volgende vraag tegen: mag er een oranje zwaailicht gemonteerd zitten op een personenauto die geregistreerd staat op een bedrijf in de landbouwsector? Het is me duidelijk dat dit licht alleen onder specifieke situaties gebruikt mag worden op de openbare weg. Maar als ik dit licht alleen op grond van de boerderij gebruik - mag deze dan op het dak blijven zitten (in uit-stand) op de openbare weg?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Geel zwaailicht op bedrijfsauto

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Nee, helaas niet...

Sterker nog; Ook voor (bedrijfs)auto's die geacht worden bij een bepaalde taak een zwaailicht te 'voeren' zoals dat officieel heet, geldt eigenlijk ook nog steeds het verbod om het ding aanwezig te hebben op het voertuig.
Het is heel krom maar kennelijk vindt niemand eea een probleem. Ook goed..

Hoe dan ook; aanwezig hebben terwijl u eea niet gebruikt of niet hoeft te gebruiken wordt juridisch fout geacht te zijn...

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Filip9888
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Filip9888 »

Dank voor een duidelijk antwoord :)

Nu zit dat licht er al lang op, en de auto is veelvuldig op de openbare weg gebruikt. Kan ik hieruit afleiden dat het wellicht een beetje gedoogd wordt? Of is het advies echt: lamp verwijderen? Ik heb even gekeken en het is helaas niet het soort dat er makkelijk af gaat. Hij lijkt er altijd al opgezeten te hebben met ingebouwde aan/uit knop op het bedieningspaneel.

Alvast bedankt voor het advies.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Er zijn wel meer wettelijke regels waar niet heel actief op gehandhaafd wordt. Dat wil niet zeggen dat het dan dus gedoogd wordt. Dus de kans op een bekeuring is wellicht niet groot maar niet afwezig.
Stay safe out there.
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Ik moet dan altijd denken aan de voertuigen van de reiniging in Amsterdam.
Zodra ze de garage uitrijden, gaat het zwaailicht en de flitsers aan, terwijl ze gewone weggebruikers zijn.
Niemand doet daar wat aan. Iedereen laat het gewoon gebeuren
Gesloten