Fabrieksaf uitlaat te luid?
Moderator: Moderatorteam
-
Moto
- Infopolitie Gast
Fabrieksaf uitlaat te luid?
Hallo,
Is een sportuitlaat die je als optie kunt kopen van de fabriek legaal op de weg?
Het is bekend dat auto's met bouwjaar voor 2019 zonder OPF filters aanzienlijk luider zijn dan auto's met OPF na 2019.
Volkswagen heeft destijds voor de Golf R modellen van 2017 en 2018 sportuitlaat als optie aangeboden (Akrapovic met fabrieksaf kleppensysteem) en verkocht. Omdat er op de modellen van 2017 en 2018 geen OPF filters aanwezig zijn deze sportuitlaten aanzienlijk luider dan de latere modellen vanaf 2019 met OPF filters.
Hoe kan een fabrikant hiermee Europese typekeuringen geven waarbij de fabrieksaf sportuitlaat standaard luider is dan toegestaan op kenteken in zijn normale modus stand? De enige manier dat het uitlaat minder geluid produceert is in eco of comfort stand waarbij de kleppen volledig dicht staan van het uitlaat. In normale modus gaan de kleppen open vanaf 3000 toeren terwijl stationair test op 3750 zit ongeveer. 80db is toegestaan op kenteken, zojuist ook een origineel Nederlands auto 2018 met dezelfde uitlaat fabrieksaf kentekencheck gedaan en op kenteken mag de auto maar 71db. Dit zijn toegestane db voor de standaard uitlaten.
Dealer helpt niet mee met import auto's, RDW wijst naar de typekeuring, politie kijkt ook alleen maar de typekeuring.
Krijgen deze auto's typekeuringen gemeten alleen in de eco/comfort modus?
Is een sportuitlaat die je als optie kunt kopen van de fabriek legaal op de weg?
Het is bekend dat auto's met bouwjaar voor 2019 zonder OPF filters aanzienlijk luider zijn dan auto's met OPF na 2019.
Volkswagen heeft destijds voor de Golf R modellen van 2017 en 2018 sportuitlaat als optie aangeboden (Akrapovic met fabrieksaf kleppensysteem) en verkocht. Omdat er op de modellen van 2017 en 2018 geen OPF filters aanwezig zijn deze sportuitlaten aanzienlijk luider dan de latere modellen vanaf 2019 met OPF filters.
Hoe kan een fabrikant hiermee Europese typekeuringen geven waarbij de fabrieksaf sportuitlaat standaard luider is dan toegestaan op kenteken in zijn normale modus stand? De enige manier dat het uitlaat minder geluid produceert is in eco of comfort stand waarbij de kleppen volledig dicht staan van het uitlaat. In normale modus gaan de kleppen open vanaf 3000 toeren terwijl stationair test op 3750 zit ongeveer. 80db is toegestaan op kenteken, zojuist ook een origineel Nederlands auto 2018 met dezelfde uitlaat fabrieksaf kentekencheck gedaan en op kenteken mag de auto maar 71db. Dit zijn toegestane db voor de standaard uitlaten.
Dealer helpt niet mee met import auto's, RDW wijst naar de typekeuring, politie kijkt ook alleen maar de typekeuring.
Krijgen deze auto's typekeuringen gemeten alleen in de eco/comfort modus?
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Re: Fabrieksaf uitlaat te luid?
En het draait kennelijk om dat laatste...en je hebt zelfs kans dat de auto zelf registreert dat er een meting plaatsvindt en dan zelfstandig terugschakelt naar de comfortstand. Iets vergelijkbaars met 'dieselgate' oid...
Het is ook totaal niet uniek voor Volkswagen; Ferrari, Lamborghini, Porsche (?), Koenigsegg, Leblanc, Harley Davidson, etc, doen allemaal exact hetzelfde.
Al deze merken hebben een 'sportstand' oid waarbij een uitlaat veel meer geluid produceert en het valt evengoed allemaal onder de Europese typegoedkeuring.
De eigenaren van dergelijke voertuigen zijn, op 2 manieren, zelf verantwoordelijk voor de feitelijke geluidsproductie; als men graag 'volgas' langs het politiebureau scheurt kan dat een bon opleveren voor 'onnodig geluid', daarnaast zal bij een officiële meting het ding waarschijnlijk in de goede stand moeten staan om geen acceptgiro op te leveren..
De conclusie is eigenlijk dat je in Europa op een legale manier toch een hele luide uitlaat kan hebben..
Het is ook totaal niet uniek voor Volkswagen; Ferrari, Lamborghini, Porsche (?), Koenigsegg, Leblanc, Harley Davidson, etc, doen allemaal exact hetzelfde.
Al deze merken hebben een 'sportstand' oid waarbij een uitlaat veel meer geluid produceert en het valt evengoed allemaal onder de Europese typegoedkeuring.
De eigenaren van dergelijke voertuigen zijn, op 2 manieren, zelf verantwoordelijk voor de feitelijke geluidsproductie; als men graag 'volgas' langs het politiebureau scheurt kan dat een bon opleveren voor 'onnodig geluid', daarnaast zal bij een officiële meting het ding waarschijnlijk in de goede stand moeten staan om geen acceptgiro op te leveren..
De conclusie is eigenlijk dat je in Europa op een legale manier toch een hele luide uitlaat kan hebben..
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Volgens mij wordt een type goedkeuring van een model gebaseerd op een configuratie en niet in combinatie met alle mogelijke uitlaten die er op geplaatst kunnen worden. De los verkrijgbare "sport" uitlaten worden niet gekeurd op db productie maar alleen of zij aan technische, veiligheid en kwalitatieve eisen voldoen. Dat wil dan niet zeggen dat na montage het voertuig nog voldoet aan de afgegeven type goedkeuring.
Ook betekent dit niet dat het voertuig dan dus niet meer aan de aan dat voertuig gestelde geluidseisen hoeft te voldoen. Het monteren van een goedgekeurde uitlaat kan dan toch een overtreding van de geluidseisen op leveren.
Ook betekent dit niet dat het voertuig dan dus niet meer aan de aan dat voertuig gestelde geluidseisen hoeft te voldoen. Het monteren van een goedgekeurde uitlaat kan dan toch een overtreding van de geluidseisen op leveren.
Stay safe out there.
- r0n.
- Stamgast
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 73
@swat: Dat zou dan betekenen, dat er opties te koop zijn,die niet bedoeld zijn voor gebruik op de openbare weg in Nederland.
Op zich kan dat, er is veel meer te koop, dat je wel mag hebben, maar niet mag gebruiken
Op zich kan dat, er is veel meer te koop, dat je wel mag hebben, maar niet mag gebruiken
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Inderdaad zie bijvoorbeeld fatbikes met gashendel. Op eigen terrein mag je die best gebruiken alleen niet op de weg. Opvoer sets voor bromfietsen mogen ook verkocht worden het rijden met de opgevoerde bromfiets op eigen terrein is ook prima maar niet op de weg. Uitlaten die niet voldoen aan de db norm mogen op het race circuit gebruikt worden maar niet op de weg en kunnen dus ook verkocht worden. Zo zijn nog vele voorwerpen te noemen die gewoon verkocht mogen worden maar niet overal gebruikt mogen worden.
Alleen als het bezit van een voorwerp verboden is dan mag het ook niet verkoopt worden. Ook al zijn daar weer uitzonderingen op als het voorwerp wel in een buitenland is toegestaan mag je het som ook weer hebben voor de verkoop als het puur voor de export is.
Alleen als het bezit van een voorwerp verboden is dan mag het ook niet verkoopt worden. Ook al zijn daar weer uitzonderingen op als het voorwerp wel in een buitenland is toegestaan mag je het som ook weer hebben voor de verkoop als het puur voor de export is.
Stay safe out there.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
het enige waar ik tegenaan zit te hikken is de opmerking van de topicstarter dat eea 'af fabriek' geleverd wordt en dan zou eea toch legaal moeten zijn..in theorie..
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
Moto
- Infopolitie Gast
Gezien de opmerkingen is het dus niet legaal. Een fabrieksaf optie sportuitlaat van 2017/2018 Golf R is in zijn normale modus dus luider dan toegestaan op kenteken. Enige "dynamische" modus van de kleppen is dus in de normale stand waarbij de kleppen open gaat na 3000 toeren.zijlvaart67 schreef: 16 apr 2025, 07:50 En het draait kennelijk om dat laatste...en je hebt zelfs kans dat de auto zelf registreert dat er een meting plaatsvindt en dan zelfstandig terugschakelt naar de comfortstand. Iets vergelijkbaars met 'dieselgate' oid...![]()
![]()
Ongeacht welke uitlaat je onder hebt liggen als je gast krijg je een boete voor onnodig geluid en dat is ook begrijpelijk.
Echter mag een agent op basis van geluid dat hij of zij waarneemt zelf de beslissing nemen in welke modus de auto een officiële geluidsmeting krijgt?
Echter mag een agent op basis van geluid dat hij of zij waarneemt zelf de beslissing nemen in welke modus de auto een officiële geluidsmeting krijgt?
Er zijn hier 3 opties:
- De uitlaat is origineel af-fabriek
- De uitlaat is niet origineel en produceert dus meer geluid (in decibel) dan is toegestaan en er kan een geluidsmeting worden gedaan
- De auto veroorzaak "onnodig geluid" naar de mening van de verbalisant. Dat kan al als je bijvoorbeeld in een binnenstad als 's-Hertogenbosch (zeer smal, zeer hoge huizen) in een enorm hoog toerental steed met slippende banden weg rijdt en weer stopt, weg rijdt en weer stopt. Dat galmt vervolgens, logisch, enorm doordat het geluid weerkaatst tussen die huizen, en dit kan ook met een gewone, volledig originele uitlaat.
-
Moto
- Infopolitie Gast
Ik leg mijn eigen case voor van ergens vorig jaar. Een Golf R uit 2017 voorzien van een titanium uitlaat dat als een optie verkocht is door Volkswagen en ik ben dus de 2e eigenaar en aldus niks aangepast aan de auto. De kleppen van de uitlaat zijn dicht of open afhankelijk in welke modus/stand de auto zich bekeerd. Omdat de OPF filter op voor bouwjaar 2019 er standaard er niet op zit produceert deze uitlaat dus aanzienlijk meer geluid ook dus in zijn normale stand waar de kleppen open staan voorbij 3000 toeren. Dit betekend dat geen enkele Golf R uit 2017/2018 met deze optie uitlaat in zijn normale stand voor de stationaire geluidsmeting slaagt.
Ik mag toch verwachten van Volkswagen dat ze hiermee rekening houden tijdens een typekeuring en dat de auto goed gekeurd op z'n minst in zijn normale rijstand/modus?
Een agent hoort de uitlaat langs de weg terwijl ik accelereer. De agent zelf heb ik dus niet zien staan. Ik vervolg mijn weg rustig verder en schakel de auto van normale stand naar comfort. Een onherkenbare politieauto geeft mijn een stopteken ongeveer 1-2 km verder op. Hij geeft direct aan dat ik een luide uitlaat heb en wilt een geluidsmeting uitvoeren. Daarnaast heeft hij het vermoeden vanwege de waargenomen geluid dat de uitlaat niet origineel is en de auto getuned is. Ik geef aan dat dit niet waar is, maar hij gelooft mij niet.
Tijdens de geluidsmeting zet hij de auto in zijn race modus. Toen ik vroeg wat zijn reden hiervoor was gaf hij het volgende aan: "Hierover is geen discussie mogelijk, want je reed 100% in zijn race stand langs." Dit baseert hij op de waargenomen geluid toen ik dus langs accelereerde.
Aldus mijn vraag mag een agent de modus van de auto veranderen tijdens een geluidsmeting op basis van het waargenomen geluid? De auto stond op comfort modus op het moment dat ik een stopteken kreeg.
Doordat de auto in zijn race modus getest is heeft heb ik een WOK melding gekregen. Auto heb ik binnen enkele weken weer gekeurd via de RDW zonder problemen met dezelfde uitlaat. Destijds had ik het te druk om alles uit te zoeken en ben ik maar akkoord gegaan met alles. Ik was eens met de boete, maar niet met de WOK.
Later heb ik nog via het chassisnummer op de duitse website gevonden dat de uitlaat fabrieksaf geplaatst is als optie. Hiermee verwachtte ik dus dat ik een "legale" uitlaat heb zonder problemen te krijgen met WOK. Nu moet ik dus mijn billen knijpen bij iedere geluidsmeting dat een agent dus niet zomaar met de modus van de auto gaat bepalen tijdens een meting.
Ik mag toch verwachten van Volkswagen dat ze hiermee rekening houden tijdens een typekeuring en dat de auto goed gekeurd op z'n minst in zijn normale rijstand/modus?
Een agent hoort de uitlaat langs de weg terwijl ik accelereer. De agent zelf heb ik dus niet zien staan. Ik vervolg mijn weg rustig verder en schakel de auto van normale stand naar comfort. Een onherkenbare politieauto geeft mijn een stopteken ongeveer 1-2 km verder op. Hij geeft direct aan dat ik een luide uitlaat heb en wilt een geluidsmeting uitvoeren. Daarnaast heeft hij het vermoeden vanwege de waargenomen geluid dat de uitlaat niet origineel is en de auto getuned is. Ik geef aan dat dit niet waar is, maar hij gelooft mij niet.
Tijdens de geluidsmeting zet hij de auto in zijn race modus. Toen ik vroeg wat zijn reden hiervoor was gaf hij het volgende aan: "Hierover is geen discussie mogelijk, want je reed 100% in zijn race stand langs." Dit baseert hij op de waargenomen geluid toen ik dus langs accelereerde.
Aldus mijn vraag mag een agent de modus van de auto veranderen tijdens een geluidsmeting op basis van het waargenomen geluid? De auto stond op comfort modus op het moment dat ik een stopteken kreeg.
Doordat de auto in zijn race modus getest is heeft heb ik een WOK melding gekregen. Auto heb ik binnen enkele weken weer gekeurd via de RDW zonder problemen met dezelfde uitlaat. Destijds had ik het te druk om alles uit te zoeken en ben ik maar akkoord gegaan met alles. Ik was eens met de boete, maar niet met de WOK.
Later heb ik nog via het chassisnummer op de duitse website gevonden dat de uitlaat fabrieksaf geplaatst is als optie. Hiermee verwachtte ik dus dat ik een "legale" uitlaat heb zonder problemen te krijgen met WOK. Nu moet ik dus mijn billen knijpen bij iedere geluidsmeting dat een agent dus niet zomaar met de modus van de auto gaat bepalen tijdens een meting.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
Het punt is dus veel meer of een agent zelf mag wisselen in rijmodi voor de geluidsmeting..
Ik vind dit altijd een 'bijzondere' eigenschap van mensen (en dus niet alleen van deze topicstarter);
Eerst komen er wat algemene vragen (16 april) en vandaag (20 april) komt er een verhaal uit dat weer een ander licht op de casus werpt..
Misschien is 't handig als mensen gewoon meteen vertellen wat er gebeurd is, scheelt een hoop nodeloos typewerk..
---------------------------
Maar goed; de uitlaat hoort dus bij de typegoedkeuring en de vraag is eigenlijk; in welke modus moet 't geluid worden gemeten..
Het grappige is; ik heb alle eisen mbt de geluidsmeting doorgelezen (afstand, omgeving, etc) maar nergens iets over rijmodi..
Alsof dat probleem niet bestaat ondanks de aanwezigheid van Ferrari's, Lamborghini's..en Volkswagens..
Ik zal nog eens verder zoeken, misschien staat er iets in Europese richtlijnen, in onze nationale wetgeving kan ik niks vinden..
Het enige waar ik aan denk is Harley Davidson en 'dieselgate'; voertuigen die volautomatisch naar de laagste stand schakelen..
In de Motoplus vond ik een artikel over lawaai waarin staat dat de Jekyll & Hide van HD ook in de 'open stand' nog voldoet aan de geluidseisen maar dat weiger ik te geloven (ja, met bovenstaand electronisch trucje). Bij een Harley dealer stond ik een keer te luisteren naar zo'n uitlaat en zonder oordoppen was 't echt niet te doen. Ik geloof het motorblad dan ook niet..
Ik vind dit altijd een 'bijzondere' eigenschap van mensen (en dus niet alleen van deze topicstarter);
Eerst komen er wat algemene vragen (16 april) en vandaag (20 april) komt er een verhaal uit dat weer een ander licht op de casus werpt..
Misschien is 't handig als mensen gewoon meteen vertellen wat er gebeurd is, scheelt een hoop nodeloos typewerk..
---------------------------
Maar goed; de uitlaat hoort dus bij de typegoedkeuring en de vraag is eigenlijk; in welke modus moet 't geluid worden gemeten..
Het grappige is; ik heb alle eisen mbt de geluidsmeting doorgelezen (afstand, omgeving, etc) maar nergens iets over rijmodi..
Alsof dat probleem niet bestaat ondanks de aanwezigheid van Ferrari's, Lamborghini's..en Volkswagens..
Ik zal nog eens verder zoeken, misschien staat er iets in Europese richtlijnen, in onze nationale wetgeving kan ik niks vinden..
Het enige waar ik aan denk is Harley Davidson en 'dieselgate'; voertuigen die volautomatisch naar de laagste stand schakelen..
In de Motoplus vond ik een artikel over lawaai waarin staat dat de Jekyll & Hide van HD ook in de 'open stand' nog voldoet aan de geluidseisen maar dat weiger ik te geloven (ja, met bovenstaand electronisch trucje). Bij een Harley dealer stond ik een keer te luisteren naar zo'n uitlaat en zonder oordoppen was 't echt niet te doen. Ik geloof het motorblad dan ook niet..
Donald Tusk
-
jjk
- Gewaardeerd lid
- Roepnaam: Jorrit
- Geslacht:
Ik begrijp dus dat je niet in "comfort" modus reed maar toen je een stopteken kreeg dat hebt ingeschakeld? Klinkt aardig hetzelfde als het gemiddelde brommertje met een instelbare begrenzer, komt met 60 langs en op de rollenbank rijdt hij maar 25. Dan ga ik ook onderzoeken hoe het komt dat dit verschil bestaat.
Of dit een praktische oplossing is, daar kan je over twisten maar volgens mij weet je heel goed waar je mee bezig bent. Ik zou het zelf houden bij een bon voor onnodig geluid, sneller klaar en dat is wat je uiteindelijk doet.
Of dit een praktische oplossing is, daar kan je over twisten maar volgens mij weet je heel goed waar je mee bezig bent. Ik zou het zelf houden bij een bon voor onnodig geluid, sneller klaar en dat is wat je uiteindelijk doet.
-
Moto
- Infopolitie Gast
Op het moment dat de agent mijn uitlaat heeft gehoord stond het in een normale rij stand. Maar de uitlaat is desondanks normale rij modus nog steeds luid.
Nadat ik de stoplichten naderde ik een woonwijk dus schakelde ik auto naar de comfort stand. Even later verder op zat de agent al achter mij en gaf mij een stopteken. Ik kreeg een stopteken van een onbekende politieauto dus dat ik de auto zie aankomen en snel even schakel naar de comfortstand is dus niet het geval hier.
De kleppensysteem in de uitlaat is niet "achter af" ingebouwd en de kleppen reageren op de rijstand van de auto. Dit maakt dus veel uit tijdens een geluidsmeting. Naar mijn mening is dus dit niet hetzelfde als een kleppensysteem die achteraf is ingebouwd in een uitlaat. Daarnaast als ik wel door de meting zou komen had de agent volgens mij wel zijn best gedaan om te bewijzen dat ik geen orginele uitlaat of auto heb terwijl dat in dit geval wel is en op chassisnummer alles is aan te tonen. Destijds heb ik het niet kunnen doen, omdat het een import auto is en dus de chassisnummer en opties alleen oproepbaar is via de Duitse website van volkswagen. Dit wist ik toen nog niet.
Andere kant begrijp ik ook dat de agent niet gelooft dat alles origineel is. Het is eenmaal een luide uitlaat en auto fabrieksaf. Om een idee te hebben. https://youtu.be/vsfgoVspbQk?si=2k8DKr48yGSyq7Uo
In dit geval op basis van het geluid wat de politieagent heeft waargenomen heeft hij de modus/rijstand geschakeld naar race. Nogmaals boete voor onnodig geluid is terecht, maar een WOK niet, omdat de agent schakelde naar de race modus toe.
Nadat ik de stoplichten naderde ik een woonwijk dus schakelde ik auto naar de comfort stand. Even later verder op zat de agent al achter mij en gaf mij een stopteken. Ik kreeg een stopteken van een onbekende politieauto dus dat ik de auto zie aankomen en snel even schakel naar de comfortstand is dus niet het geval hier.
De kleppensysteem in de uitlaat is niet "achter af" ingebouwd en de kleppen reageren op de rijstand van de auto. Dit maakt dus veel uit tijdens een geluidsmeting. Naar mijn mening is dus dit niet hetzelfde als een kleppensysteem die achteraf is ingebouwd in een uitlaat. Daarnaast als ik wel door de meting zou komen had de agent volgens mij wel zijn best gedaan om te bewijzen dat ik geen orginele uitlaat of auto heb terwijl dat in dit geval wel is en op chassisnummer alles is aan te tonen. Destijds heb ik het niet kunnen doen, omdat het een import auto is en dus de chassisnummer en opties alleen oproepbaar is via de Duitse website van volkswagen. Dit wist ik toen nog niet.
Andere kant begrijp ik ook dat de agent niet gelooft dat alles origineel is. Het is eenmaal een luide uitlaat en auto fabrieksaf. Om een idee te hebben. https://youtu.be/vsfgoVspbQk?si=2k8DKr48yGSyq7Uo
In dit geval op basis van het geluid wat de politieagent heeft waargenomen heeft hij de modus/rijstand geschakeld naar race. Nogmaals boete voor onnodig geluid is terecht, maar een WOK niet, omdat de agent schakelde naar de race modus toe.
Weet je, ik denk dat je wel weet dt je auto veel geluid produceert en dat is prima. Veel mensen vinden dat heerlijk, ik ben er zelf niet van, ik ben die agent uit 's-Hertogenbosch en ja, die herrie is letterlijk oorverdovend (en ook echt niet goed voor je oren, geloof me) in smalle, hoge straten. Maar ieder zijn ding.In dit geval op basis van het geluid wat de politieagent heeft waargenomen heeft hij de modus/rijstand geschakeld naar race. Nogmaals boete voor onnodig geluid is terecht, maar een WOK niet, omdat de agent schakelde naar de race modus toe.
Het probleem wat zich dus voordoet is nu precies datgene wat we altijd hard roepen. Als je een auto rijdt waarin je wil opvallen, en dat wil je als je een mooi, hard geluid uit die uitlaat laat komen. Dat doe je immers niet alleen voor jezelf, het is keigaaf om anderen te zien kijken naar die gave auto van je. Maar als je op gaat vallen voor mensen om je heen ga je dus ook opvallen voor alles wat aan het handhaven is en dan wordt het vervelender. Vervolgens lees ik hierboven berichten waarin je de schuld aan verbalisanten geeft omdat ze bij het testen je auto in stand A of B of C zetten. Maar de basis is dat je auto opviel, daardoor is meegenomen voor een test en bij die test door de mand is gevallen.
Als dat ding een typegoedkeuring heeft en hij mag 180 decibel produceren (en ik weet het, een idioot hoog getal) dan heb je dus gewoon iets om op terug te vallen, een typegoedkeuring waar je de agent op kunt wijzen: kijk, typegoedkeuring: het ding mag 180 decibel produceren...
Maar dat mag ie niet af-fabriek, zo worden ze niet afgeleverd in de EU. En alsnog, als dat kleppensysteem opengaat en hij produceert teveel geluid, ook al heeft de uitlaat een typegoedkeuring in de normale stand, dan nog produceert ie dus teveel als ie in die stand staat.
Het is net als de schakelaar op een snorscootertje, als ze hem omzetten rijdt ie exact 25, zetten ze hem terug haalt het ding 45 en dat is vaak een constructiesnelheid (want een fabrikant gebruikt hetzelfde frame voor bromscooters) maar dan mag het nog steeds niet. Niet omdat wij dat verzinnen maar omdat de wet vooschrijft dat het niet mag.
En ja, dan is het vervelend, jij die een goeie, mooie auto hebt die er waarschijnlijk ook veel geld in steekt, en daar tegenover die handhaver, verbalisant die gewoon zijn werk doet en de wet handhaaft en ook zijn werk doet.
Einde van he tliedje, je kunt enorm veel redenen opnoemen waarom iets wel of niet terecht is volgens je mening. De agent legde die WOK op, die agent gaf je die beschikking. Niet om te zeiken, hij deed zijn werk. Die WOK legde hij op omdat hij wilde dat er een techneut naar die auto keek, hij is geen monteur, degene die hem keurt wel.
Keurt die de auto vervolgens goed dan is het prima, maar besef je dus wel dat je exact op dat randje zit want volgende week kom je een anderre agent tegen en gebeurt, wederom, hetzelfde, althans, dat zou zomaar kunnen gebeuren. Ook die agent is geen automonteur en ook die agent zou zomaar kunnen WOKken omdat ie wil dat die auto gekeurt wordt. Een "hij is vorige week gekeurd!" opmerking heeft geen enkele zin, in een week tijd kun je er al 4 andere uitlaten onder hebben geschroeft.
Het filmpje wat je hierboven toont is geen goede. Het is een getune'de volkswagen met een volledige upgrade op zowel motor als uitlaatsysteem wat aanzienlijk meer geluid produceert dan een "standaard" af-fabriek volkswagen maakt.
De TL:DR is dus: hover even boven het verhaal en trek hier lering uit. Je valt op met deze uitlaat en wellicht dat je er iets mee moet.
Succes met de autohobby!