lading (ladingzekering)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
zealtje
Infopolitie Gast

lading (ladingzekering)

Ongelezen bericht door zealtje »

Valt een voerbaal van circa 800 a 900 kg die in het midden van een aanhanger staat met de voorkant tegen een lier en met de achterkant tegen een andere wel met spanband vastgezette baal onder losse lading?
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: lading

Ongelezen bericht door Skipperje »

In de Regeling voertuigen staat:

Wetstekst

De lading of delen daarvan moeten zodanig zijn gezekerd dat deze onder normale verkeerssituaties, waaronder begrepen volle remmingen, plotselinge uitwijkmanoeuvres en slecht wegdek, niet van het voertuig kunnen vallen of de stabiliteit van het voertuig niet in gevaar kunnen brengen. Om hieraan te voldoen moet de lading of delen daarvan zodanig worden vastgezet dat minimaal de volgende versnellings- of vertragingskrachten kunnen worden weerstaan:
a.in de rijrichting: 0,8 maal het gewicht van de lading;
b.in de zijwaartse richting: 0,5 maal het gewicht van de lading en bij kantelgevaar 0,6 maal het gewicht van de lading;
c.in de achterwaarts richting: 0,5 maal het gewicht van de lading;
In aanvulling hierop moet lading zodanig zijn gezekerd dat deze door opwaartse krachten niet van het voertuig kan vallen.
Er bestaat ook losse lading, denk aan suikerbieten. Die kun je niet stuk voor stuk vastmaken. Daarover staat in deze wet:

Wetstekst

Losse lading die naar haar aard niet op of aan het voertuig bevestigd kan worden, moet deugdelijk zijn afgedekt indien gevaar of hinder ontstaat of kan ontstaan als gevolg van afvallende of wegwaaiende lading.
Hoe het in jouw situatie was? Ik weet het niet. Plaats anders een foto, hoe je de voerbaal vervoerde. Hoe was de zijkant van de laadvloer? Open, of zijschotten?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

We hebben het dus over 'neerbinden' (het naar beneden trekken en zo vastzetten van lading).

Ik kan proberen eea uit te leggen, maar dan moet je eerst weten hoeveel kracht je spanbanden leveren, dat staat op het etiket.
Daarnaast moet je de wrijvingscoëfficiënt van de vloer weten (een gladde vloer of een vloer die veel weerstand levert), het gewicht van je lading, en dan kom je uiteindelijk tot de hoeveelheid verplichte spanbanden..

Je kan echter ook schuin vastbinden en dan gelden er weer andere regels mbt het aantal verplichte spanbanden.

Lees onderstaand maar eerst eens door:

https://www.cargocoaching.nl/post/reken ... neerbinden

Geen spanband, dat begrijp ik tenminste, is idd per definitie fout. Dergelijke lading moet zeker vastgezet worden..

Maar goed; er is bekeurd, begrijp ik?

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Zealtje
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Zealtje »

https://photos.app.goo.gl/nEW7ckXV2HsMzqGa9

De groene balen waren eerst niet vastgezet met spanband. Strobalen achterop wel. Groene balen wegen zo'n 800 kg, dus waaien niet zo weg.
Idd bekeurd, maar vraag me af wat voor bekeuring. Of dit onder losse lading valt.
Wat dit mogelijk gaat kosten
Laatst gewijzigd door Frans op 10 apr 2025, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foutieve tags verwijderd
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Re: lading (ladingzekering)

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ik denk dat u rekening moet houden met onderstaande bekeuring. (Afbeelding even aanklikken om hem te vergroten).
Dit is een bekeuring waarvan de hoogte wordt bepaald door de officier van justitie. (Ik zou rekening houden met een bedrag in de orde van € 500.)

De verwijzing naar de wetstekst (5.18.6 lid 1 RV) is hierboven al gegeven door skipperje.
IMG_9188.jpeg
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Balen van 800 kg zullen idd niet zomaar wegwaaien, maar zelfs als de aanhangwagen geramd wordt door een vrachtwagen moeten de balen gewoon 'bij de aanhangwagen blijven' (daar zijn de berekeningen op gebaseerd) en dat is helemaal niet onlogisch.

Juridisch gezien valt eea, zoals al aangegeven, onder 'losliggende lading'..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Zealtje
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Zealtje »

Dank voor jullie reacties.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Graag gedaan en tot ziens
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik doe toch een kleine toevoeging. Dezelfde grote massa zorgt er voor dat de balen in een bocht, waar sprake is van een middelpuntvliedende kracht gaan glijden. En het is zelfs zo dat als je 2 balen zou hebben gehad van verschillend gewicht, stel de ene 800kg en de andere 50kg, ze beiden tegelijk gaan glijden. Het verschil zit hem dan wel in of de baal van 50 of van 800kg op een naast het voertuig lopend voetganger valt.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten