Plaatsen wapenkluis in hal

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Diagonaal
Infopolitie Gast

Plaatsen wapenkluis in hal

Ongelezen bericht door Diagonaal »

Beste,

Ik ben onderzoek aan het doen naar een plaatsing van een wapenkluis in onze woning.
Nu heb ik een perfecte plaatst onder de (dichte) trap van ons huis, waar we een loze ruimte hebben. Dit is ook buiten het zicht, omdat de ruimte als het ware het hoekje omgaat.

Toen ik de besprak op de schietclub werd ik er op gewezen dat het plaatsen in de ruimte meteen na de buitendeur niet mag. Er moet immers "een deur tussenzitten".
Ik vind hier niks van terug online, dus ik wilde bij deze informeren of iemand hier meer van weet. Het zou immers jammer zijn als ik de kluis heb verankerd en dit vervolgens wordt afgekeurd.

Alvast bedankt
racefiets
Toplid
Toplid
Geslacht:
Leeftijd: 52

Re: Plaatsen wapenkluis in hal

Ongelezen bericht door racefiets »

Voor het eerst dat ik het zo hoor na 32 jaar met wapenverlof.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Ik denk dat de achterliggende gedachte is dat je de ruimte waar de kluis staat "af moet kunnen sluiten" voor overige publiek of mensen in je huis. Als hij onder je trap staat, staat hij immers in, min of meer, de loop. Iedere keer als je je voordeur opent om weg te gaan of voor de postbode is er feitelijk een vrije doorgang naar je kluis. Denk dat dat onwenselijk is.

Heb je een mogelijkheid tot het dicht timmeren van die loze ruimte? Dat je er een soort dichte kast van maakt waarin je kluis verankerd staat? Dan is hij tevens meteen uit het zicht.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Ik sluit mij helemaal bij de reactie van racefiets aan. In de regelgeving is hierover niets te vinden. Ik heb zelf ook een wapenkluis en de enige deuren in mijn woning die met een sleutel af te sluiten zijn, zijn de toegangsdeuren tot mijn woning en de deur van de kluis zelf. Zolang uw (goedgekeurde) kluis verankerd is aan een muur en/of de vloer lijkt mij dat u aan de voorwaarden voldoet.
Wilt het zeker weten stel dan uw vraag ook aan bij de KNSA.
Stay safe out there.
Diagonaal
Infopolitie Gast

Hartelijk dank voor de reacties.

@proost, ik snap je punt en dat is inderdaad logisch. Het scheelt wel dat de kluis niet zichtbaar is vanuit de gang. Dit omdat de ruimte als het ware het hoekje omgaat. Wat lastig uitleggen, maar je moet echt onder de trap de hoek op om hem te zien. Wel zat ik te denken om daar iets van een vouwdeur te plaatsen.

@SWAT bedankt voor de tip over de KNSA. Zijn er wellicht nog andere plekken waar hiernaar kan worden geïnformeerd? Wellicht bij korpscheftaken?
el chiko
Lid
Lid
Roepnaam: Jos
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door el chiko »

Vraagje: je hebt een wapen waarvoor je een verlof nodig hebt?
als nee: goed bezig dat je een kluis daarvoor aanschaft.
als ja: de politie komt de opbergplaats, kluis, controleren voor je het verlof krijgt. en die wegen of het op een juiste plaats staat

als je wapen op het clubhuis blijft en verlof plichtig is dan moet die daar in een alleen door de verlofhouder te openen opbergplaats te zijn opgeborgen. en dat staat bij onze clubwapens vermeld op het verlof.
Als een schaap over dam, hek kapot
Diagonaal
Infopolitie Gast

@el chiko Het wapen heb ik nog niet, het gaat om een eerste verlof waarvoor ik een kluis wil plaatsen.
Ik snap dat de politie dit beoordeeld ter plaatse, maar ik wil dit uiteraard doen volgens de regels en voorkomen dat de kluis die verankerd zit alsnog verplaatst moet worden omdat het (in dit geval) misschien niet op die locatie mag staan.

Beter voorkomen dan genezen zullen we maar zeggen.
Diagonaal
Infopolitie Gast

Ik heb inmiddels reactie van de KNSA, ook die geven aan dat er niks beschreven staat omtrent een tussendeur.
Dus bij deze wil ik jullie hartelijk danken voor de snelle antwoorden. Ik hoop hiermee dat de plek die ik in gedachte heb geen probleem moet worden.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Graag gedaan.

Opmerking van moderator MotoRon

Daarmee kan de vraag naar het archief.