Auto controleren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sdr TS
Infopolitie Gast

Auto controleren

Ongelezen bericht door Sdr »

Ik ben gisteren staande gehouden in mijn man zijn auto. De ramen bleken te donker en de uitlaat te hard. Hij is vaker staande gehouden en is dit allemaal wel goed gekeurd. Nu heeft de politie de auto meegenomen naar het bureau om te controleren mag dit zomaar? Ze hebben niet gewacht op mijn man. Ik zat met twee kleine kinderen in de auto en ik kon niet mee. We waren toevallig net voor ons huis toen ik werd staande gehouden. Moet de eigenaar of de persoon die er in rijd niet altijd mee? Want de agent zegt we nemen de auto niet in beslag alleen ter controle.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Auto controleren

Ongelezen bericht door MotoRon »

Een bevoegdheid van de politie:
Zij zijn bevoegd zich te vergewissen van de naleving van de bij of krachtens deze wet vastgestelde voorschriften en zo nodig een voertuig ten aanzien waarvan zij een onderzoek wensen in te stellen, naar een nabij gelegen plaats te voeren of te doen voeren.
Dit is geregeld in art. 160 lid 4 van de Wegenverkeeerswet. Dit betekent dus dat de politie een controle mag uitvoeren of voertuigen voldoen aan de eisen, en het voertuig zonodig kunnen overbrengen naar een plaats voor onderzoek.
Er is geen regel dat de eigenaar of de bestuurder mee moet.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Auto controleren

Ongelezen bericht door SWAT »

Daarnaast is het niet zeker of het technisch onderzoek ook direct kan plaats vinden. De politie mag daar enkele dagen voor uit trekken. Om die reden is het al niet mogelijk dat de bestuurder of eigenaar mee gaat naar de plaats waar het onderzoek plaats gaat vinden.
Voor de Wegenverkeerswet is de feitelijke bestuurder net zo aansprakelijk voor de technische gebreken als de eigenaar. Dus bij geconstateerde gebreken zullen de bekeuringen zeer waarschijnlijk op uw naam staan.
Stay safe out there.
Gesloten