Hallo,
Ik heb een vraag.
Ik ga volgende maand een schakelbrommer kopen, en ik zou graag willen weten of het legaal is wat ik zo ga op noemen.
-Andere uitlaat (Voca 50/70cc) (volgensmij gekeurd)
-Andere tandwielverhouding (Zodat ik meer trekkracht heb) (en niet boven de 55km/h loopt)
En ik zou graag willen weten of iemand weet of dit uberhaupt mogelijk is, in mijn hoofd werkt het. maar heb er niet veel verstand van
Alvast bedankt voor het antwoord.
Lars
Schakelbrommer
Moderator: Moderatorteam
-
Mit
- Roepnaam: Tim
- Geslacht:
Re: Schakelbrommer
In de regeling voertuigen staat dat een uitlaat over de gehele lengte gasdicht moet zijn, met uitzondering van afwateringsgaatjes. Verder moet die deugdelijk bevestigd zijn. Maar de belangrijkste in dit verhaal is waarschijnlijk het geluidsniveau: op een afstand van tenminste 0.5m met de brommer op bedrijfstemperatuur moet het uitlaatsyteem geen hoger geluidsniveau kunnen proceduren dan de waarde die vermeld is in het kentekenregister (voer het kenteken in op de site van het RDW) vermeerderd met 2 dB(A). Als dergelijke waarde niet is vermeld dan is voor bromfietsen met een constructiesnelheid van meer dan 25 km/u de limiet 97 dB(A). Je kan inschatten of het hier over heen gaat met een app op je mobiel die het geluidsniveau meet. Verder maakt keuring of niet in Nederland volgens mij helemaal niks uit.
Wat betreft je tweede vraag denk ik dat je bij het RDW moet zijn. Bij aanpassingen aan een voertuig is het soms zo dat deze opnieuw gekeurd moet worden.
Wat betreft je tweede vraag denk ik dat je bij het RDW moet zijn. Bij aanpassingen aan een voertuig is het soms zo dat deze opnieuw gekeurd moet worden.
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Schakelbrommer
Andere tandwielverhouding is gewoon toegestaan. Zeker als je dat doet om meer trekkracht te krijgen, want daardoor wordt de constructiesnelheid lager. Als je dan op 55 km/h komt, denk ik dat je constructiesnelheid nu te hoog is. Het is juist erg verstandig om de tandwielen aan te passen, ter voorkoming van een boete en een WOK.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit