vraag vanuit elders (Facebook)
Moderator: Moderatorteam
-
Anoeschka TS
- Infopolitie Gast
vraag vanuit elders (Facebook)
mag je hier ook een vraag stellen vanuit een ander land?
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Re: vraag vanuit elders
Internet is gewillig, leef u uit..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Anouschke TS
- Infopolitie Gast
Op fb worden vervelende dingen over mijn gezegd en nepprofielen en groepen gemaakt door iemand uit Spange. Persoon ontkent en zegt dat zijn huisgenoot dit doet. FB zegt dat ze geen gegevens verstrekken maar politie zegt dat fb niet altijd meewerkt. Is dit zo en wat kan ik dan nog doen?
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Dat klopt. Afhankelijk van de aard en ernst van het gepleegde misdrijf biedt de Wet de mogelijkheid om gegevens te vorderen die kunnen helpen bij het verzamelen van bewijs. Dat kan dus niet bij elk strafbaar feit.
In het buitenland gevestigde bedrijven (zoals Facebook, Microsoft en Google) zijn verplicht te voldoen aan die vorderingen. Het afdwingen van die medewerking is echter zeer lastig omdat politie en justitie buiten Nederland geen rechtsmacht hebben. Informatie kan dan alleen verkregen worden via een rechtshulp verzoek aan het land waar het bedrijf is gevestigd. Een dergelijk verzoek kan echter geweigerd worden door het betreffende land of de uitvoering van het verzoek kan heel lang duren. Onderzoek in het buitenland wordt daarom dan ook eigenlijk alleen gedaan in zaken die een behoorlijke maatschappelijke impact hebben. Uw zaak is voor u heel vervelend maar de maatschappelijke impact is laag. Er zal dus niet snel intensief onderzoek worden gedaan en zeker niet middels een rechtshulp verzoek.
Daarnaast is het maar de vraag of het maken van nep profielen op FB strafbaar is in Spanje (dan is Nederland overigens ook niet bevoegd onderzoek te doen).
Bepaalde vervelende dingen over u op FB zetten zou een strafbaar feit kunnen zijn, maar niet elke vervelende opmerking over u is echter ook strafbaar.
Wat kunt u nog doen?
U kunt FB altijd vragen onjuiste informatie over u te verwijderen. Als FB weigert kunt u ook naar de civiele rechter stappen en via die weg FB dwingen de informatie te verwijderen.
Als u aangifte heeft gedaan en de politie bericht u dat zij geen onderzoek gaat instellen kunt u daartegen gemotiveerd klagen bij de officier van justitie in uw regio. Weigert ook de Officier van Justitie het onderzoek te laten doen dan kunt u nog middels een zogenaamde artikel 12 procedure de rechter vragen alsnog onderzoek te laten doen. Vangt u ook daar bot dan houdt het op.
In het buitenland gevestigde bedrijven (zoals Facebook, Microsoft en Google) zijn verplicht te voldoen aan die vorderingen. Het afdwingen van die medewerking is echter zeer lastig omdat politie en justitie buiten Nederland geen rechtsmacht hebben. Informatie kan dan alleen verkregen worden via een rechtshulp verzoek aan het land waar het bedrijf is gevestigd. Een dergelijk verzoek kan echter geweigerd worden door het betreffende land of de uitvoering van het verzoek kan heel lang duren. Onderzoek in het buitenland wordt daarom dan ook eigenlijk alleen gedaan in zaken die een behoorlijke maatschappelijke impact hebben. Uw zaak is voor u heel vervelend maar de maatschappelijke impact is laag. Er zal dus niet snel intensief onderzoek worden gedaan en zeker niet middels een rechtshulp verzoek.
Daarnaast is het maar de vraag of het maken van nep profielen op FB strafbaar is in Spanje (dan is Nederland overigens ook niet bevoegd onderzoek te doen).
Bepaalde vervelende dingen over u op FB zetten zou een strafbaar feit kunnen zijn, maar niet elke vervelende opmerking over u is echter ook strafbaar.
Wat kunt u nog doen?
U kunt FB altijd vragen onjuiste informatie over u te verwijderen. Als FB weigert kunt u ook naar de civiele rechter stappen en via die weg FB dwingen de informatie te verwijderen.
Als u aangifte heeft gedaan en de politie bericht u dat zij geen onderzoek gaat instellen kunt u daartegen gemotiveerd klagen bij de officier van justitie in uw regio. Weigert ook de Officier van Justitie het onderzoek te laten doen dan kunt u nog middels een zogenaamde artikel 12 procedure de rechter vragen alsnog onderzoek te laten doen. Vangt u ook daar bot dan houdt het op.
Stay safe out there.
-
Anouschka TS
- Infopolitie Gast
Dank voor uw uitgebreide reactie. Ik en anderen hebben FB verschillende keren aangeschreven en de groep gerapporteerd, maar dan zeggen ze dat de groep geen strafbaar feit pleegt. De hele groep staat vol met onwaarheden over mij en andere bedrijven maar het mag allemaal. Ik ben alleen maar met die troep bezig en begin klanten te verliezen omdat zij er ook bij betrokken worden. Er wordt dan gezegd niet met mij in zee te gaan en meer onzin. Allerlei alliassen worden aangemaakt en mijn contacten worden daarop toegevoegd. Dat is toch puren laster en staking? Ik heb van die andere mensen begrepen dat zij ook al aangifte hadden gedaan dus er zijn tientallen aangiftes tegen die man.
Ik heb begrepen dat dit niet de eerste keer is dat deze persoon dit doet en naast al die tientallen aangiftes tegen hem gedaan. Hij heeft ook al eerder gezeten voor een soortgelijk iets. Op zijn telefoon was destijds te zien dat ook mijn naam meegenomen werd bij dat gespam. Dan is er toch bewijs genoeg? Ik begrijp niet dat een rechter kan twijfelen hieraan, aangezien hij ook inlogde op die profielen. Die huisgenoten van deze persoon kunnen amper nederlands dus de verklaring dat hij dit heeft gedaan is toch niet meer geloofwaardig?
Ik kan het niet begrijpen dat de politie zoveel tijd in iets steekt om vervolgens niet te vervolgen, dan gaan mensen toch voor eigen rechter spelen?
Ik heb begrepen dat dit niet de eerste keer is dat deze persoon dit doet en naast al die tientallen aangiftes tegen hem gedaan. Hij heeft ook al eerder gezeten voor een soortgelijk iets. Op zijn telefoon was destijds te zien dat ook mijn naam meegenomen werd bij dat gespam. Dan is er toch bewijs genoeg? Ik begrijp niet dat een rechter kan twijfelen hieraan, aangezien hij ook inlogde op die profielen. Die huisgenoten van deze persoon kunnen amper nederlands dus de verklaring dat hij dit heeft gedaan is toch niet meer geloofwaardig?
Ik kan het niet begrijpen dat de politie zoveel tijd in iets steekt om vervolgens niet te vervolgen, dan gaan mensen toch voor eigen rechter spelen?
- SWAT
- Geslacht:
Re: vraag vanuit elders (Facebook buitenland)
FB is een bedrijf waarvan de moedermaatschappij (Meta) is gevestigd in de Verenigde Staten van Amerika. De wetgeving in de VS geeft een zeer ruime uitleg aan de vrijheid van meningsuiting. Wat wij in NL opvatten als belediging of smaad is dit naar Amerikaans recht nog niet. Dat FB aanvoert dat er geen sprake is van een strafbaar feit zou dus naar VS recht dus juist kunnen zijn. Dan hoeft FB daar inderdaad niets tegen te doen.
Het maken van een alias of FB is beperkt mogelijk dus als FB stekt dat dit geschiedt conform hun regels kan je daar niets tegen doen.
U kunt uw eigen FB account opheffen als u het niet eens bent met het beleid van FB.
Op basis van uw informatie is niet vast te stellen of deze persoon zich thans inderdaad ook schuldig maakt aan een strafbaar feit. Dat hij in het verleden ook al eens is veroordeeld betekent niet automatisch dat hij nu ook weer strafbaar bezig is.
Complicerende factor is ook nog eens dat de persoon in kwestie kennelijk (permanent) in het buitenland verblijft alwaar de Nederlandse politie geen rechtsmacht heeft en ook geen onderzoek mag doen.
Als de persoon in kwestie ook niet de Nederlandse nationaliteit heeft moet wat hij doet ook in Spanje strafbaar zijn om in Nederland ook een strafbaar feit op te leveren.
U kunt overwegen om in Spanje aangifte tegen deze persoon te doen.
Ik denk echter dat u de civiele weg dient te gaan volgen. Een strafrechtelijke vervolging is geen wondermiddel dat heeft de eerdere veroordeling nu wel bewezen.
Het maken van een alias of FB is beperkt mogelijk dus als FB stekt dat dit geschiedt conform hun regels kan je daar niets tegen doen.
U kunt uw eigen FB account opheffen als u het niet eens bent met het beleid van FB.
Op basis van uw informatie is niet vast te stellen of deze persoon zich thans inderdaad ook schuldig maakt aan een strafbaar feit. Dat hij in het verleden ook al eens is veroordeeld betekent niet automatisch dat hij nu ook weer strafbaar bezig is.
Complicerende factor is ook nog eens dat de persoon in kwestie kennelijk (permanent) in het buitenland verblijft alwaar de Nederlandse politie geen rechtsmacht heeft en ook geen onderzoek mag doen.
Als de persoon in kwestie ook niet de Nederlandse nationaliteit heeft moet wat hij doet ook in Spanje strafbaar zijn om in Nederland ook een strafbaar feit op te leveren.
U kunt overwegen om in Spanje aangifte tegen deze persoon te doen.
Ik denk echter dat u de civiele weg dient te gaan volgen. Een strafrechtelijke vervolging is geen wondermiddel dat heeft de eerdere veroordeling nu wel bewezen.
Stay safe out there.
-
Anouschka TS
- Infopolitie Gast
Ter verduidelijking.
Persoon is Nederlands en woonachtig in Nederland. Slachtoffers idem.
Hopelijk werpt dit een ander licht op alles.
Persoon is Nederlands en woonachtig in Nederland. Slachtoffers idem.
Hopelijk werpt dit een ander licht op alles.
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Waarom heeft u het dan over Spanje?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
SpanGe, wij in Rotterdam
- Hilde
- Geslacht:
Oké, dan hebben we dat verkeerd gezien door je start bericht....
==================================
- SWAT
- Geslacht:
Dan snap ik niet wat u bedoeld met een vraag uit een ander land.
In geval de betrokkene in Nederland verblijft blijft wel staan het deel van de reactie voor wat betreft het verkrijgen van informatie van FB en het civiele verhaal.
In geval de betrokkene in Nederland verblijft blijft wel staan het deel van de reactie voor wat betreft het verkrijgen van informatie van FB en het civiele verhaal.
Stay safe out there.
-
Anoeschka TS
- Infopolitie Gast
Ja ik bedoelde Spange en niet Spanje. Sorry voor het misverstand.
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Je hebt te maken met een capaciteitsgebrek bij politie en justitie. Derhalve kan men niet ieder zaak oppakken. Zoals SWAT aangaf is het op basis van je verhaal niet duidelijk of er inderdaad een strafbaar feit is gepleegd en staat bovendien in dit geval de gang naar de civiele rechter open.
De civiele weg heeft een nadeel: het kost tijd en geld. Anderzijds is de bewijslast in het civielrecht lager dan in het strafrecht. Bovendien kun je in een civiele procedure schadevergoeding eisen en een dwangsom. Dat kon wel eens effectiever zijn dan de boete die de strafrechter al dan niet oplegd.
Bespreek uw zaak eens met een advocaat de in dit soort zaken gespeciliseerd is en zie wat mogelijk en onmogelijk is.
De civiele weg heeft een nadeel: het kost tijd en geld. Anderzijds is de bewijslast in het civielrecht lager dan in het strafrecht. Bovendien kun je in een civiele procedure schadevergoeding eisen en een dwangsom. Dat kon wel eens effectiever zijn dan de boete die de strafrechter al dan niet oplegd.
Bespreek uw zaak eens met een advocaat de in dit soort zaken gespeciliseerd is en zie wat mogelijk en onmogelijk is.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- Hilde
- Geslacht:
Re: vraag vanuit elders (Facebook)
Opmerking van moderator Hilde
Opmerkingen over europese bewaarplicht servers verwijderd ivm vraag in gastendeel. Het ging te ver af van de vraagstelling.==================================