Doorlopende verlichting aan voorkant auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Martijn de Groot TS
Infopolitie Gast

Doorlopende verlichting aan voorkant auto

Ongelezen bericht door Martijn de Groot »

Hallo,
Ik weet dat er in Nederland erg strikte regels zijn als het gaat om de verlichting van auto's.
Maar sinds geruime tijd komen er auto's op de markt met allerlei fantasieverlichting waarvan ik mij afvraag hoe de politie daar op gaat reageren.
Zo zag ik laatst een Volkswagen Touareg rijden die aan de voorkant een dikke witte lichtgevende balk had die, zo te zien, af fabriek was gemonteerd.
Toevallig zag ik dat model later terug in een YouTube filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=gS9YvJcVV-M) waar die gadget nog eens werd benadrukt.
Ik heb ook al andere voertuigen rond zien rijden met (al dan niet standaard gemonteerde) lichtbalken en andere kermisverlichting.
Hoe zit dat nou?
Martijn
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Doorlopende verlichting aan voorkant auto

Ongelezen bericht door SWAT »

Alle in Europa rijdende voertuigen moeten eerst een Europese goedkeuring krijgen. Als de betreffende auto in Nederland met deze lichtbalk van fabriekswege, verkocht mag worden is deze dus goedgekeurd voor gebruik op de weg.
Het achteraf aanbrengen van een soortgelijke lichtbalk op een voertuig dat niet is goedgekeurd met een dergelijke lichtbalk is verboden als het Voertuigreglement dit niet toestaat.
Stay safe out there.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Doorlopende verlichting aan voorkant auto

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Aanvullend: soms is er zelfs binnen de eu-richtlijnen al uitdrukkelijk voorzien in dit soort verlichting ( zoals hier doorlopende verlichting aan zowel voor en achterzijde) . Nationale regelgeving ( ic regeling voertuigen = RV) loopt daar vaak op achter en wordt later aangepast.

Voorbeelden uit het verleden nu verankerd in de RV:

- Derde remlicht
- het enkel bermlicht/mistlamp aan de voorzijde dat brandt in combinatie met stuurbeweging
- Dagrijlampen die overdag aan voorzijde branden ( later verplicht met verlichting brandend aan achterzijde).
- Knipperende remlichten of automatische bijschakeling alarmlichten bij forse remacties/noodstop.
-opbouwende richtingaanwijzerverlichting (Audi, VW, SEAT en Skoda)

Veelal begint dit met een studie van de autoindustrie naar de mogelijkheden binnen de eu-richtlijnen om een eigen vormgeving te introduceren maar ook veiligheid te bevorderen.

Is het daarom ‘kermisverlichting’? Wellicht, maar er komt zeker ook een moment dat dergelijke verlichting toegestaan is als of verplichte verlichting of extra verlichting volgens de Regeling Voertuigen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten