invoegen snelweg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

femke71
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door femke71 »

toch blijf ik erbij dat als er ruimte genoeg is links en de invoeger rijdt de normale snelheid, heeft dus vaart gemaakt, ik gewoon naar links ga...dan maar een boete...
de veiligheid staat ook voorop en sommige invoegers gaan gewoon invoegen en verwachten dus dat je naar links gaat..dan ga ik toch liever op de andere rijbaan rijden ipv dat hij bij me binnen zit...
de_noorman
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door de_noorman »

femke71 schreef:toch blijf ik erbij dat als er ruimte genoeg is links en de invoeger rijdt de normale snelheid, heeft dus vaart gemaakt, ik gewoon naar links ga...dan maar een boete...
de veiligheid staat ook voorop en sommige invoegers gaan gewoon invoegen en verwachten dus dat je naar links gaat..dan ga ik toch liever op de andere rijbaan rijden ipv dat hij bij me binnen zit...
Dat komt op mij toch een beetje hetzelfde over als stoppen op een voorrangsweg om verkeer van rechts (dat dus geen voorrang heeft) voor te laten gaan. Dat zie je tegenwoordig ook steeds vaker. Zowel als voetganger, als fietser en als automobilist heb ik dat in de afgelopen week meegemaakt. Levensgevaarlijk!!! Het achteropkomende verkeer heeft immers niks in de gaten en zal de "stoppert" wellicht links passeren. Net op het moment dat jij besluit om dan toch maar gebruik te maken van de "vriendelijkheid" (lees: dommigheid) van de medeweggebruiker.

Afgelopen vrijdag heb daar (als voetganger) een automobilist op aangesproken. Eerst even de situatie: 20 meter hiervandaan is een kruising van een voetpad/fietspad met een doorgaande weg (50km/h). Aan beide zijden zijn op het voetpad/fietspad witte haaietanden aangebracht en staan voorrangsborden (omgekeerde driehoek). Fietsers dienen daar dus voorrang te verlenen aan het verkeer op de weg. In het midden van de weg ligt een verkeersheuvel.

Afgelopen vrijdag kom ik dus als voetganger op die kruising aangelopen terwijl vanuit de verte (en van rechts) een auto nadert. Ik zet netjes m'n boodschappentas neer om de auto af te wachten en vervolgens over te steken. Terwijl ik nog even naar links kijk om te zien of uit die richting verkeer nadert, vraag ik me af waar die auto van rechts nou toch blijft. Wat schetst m'n verbazing: Meneer is netjes gestopt voor de kruising en zit te wenken dat ik over mag steken.

Ben even een beetje boos geworden op die meneer. Ten eerste omdat me dit in de afgelopen maanden al vaker was overkomen, ten tweede omdat ik eigenlijk voor niets was gestopt, ik had beter meteen kunnen oversteken (in de veronderstelling "dat het verkeer wel zou stoppen"), maar veel belangrijker: Het zal niet de eerste keer zijn dat een achteropkomende automobilist de ontstane situatie niet begrijpt en doodleuk gaat inhalen via de linkerzijde van de verkeersheuvel. Levensgevaarlijk! Iedereen die in bijvoorbeeld London als voetganger weleens een straat is overgestoken kent het probleem: Je verwacht verkeer van links (en kijkt ook als eerste naar links). Verkeer van rechts is het laatste dat je verwacht...

Heel frappant vond ik de reactie van die meneer: Hij vond MIJ asociaal. Ook nadat ik hem uitgebreid had uitgelegd wat de consequenties van zijn "vriendelijkheid" hadden kunnen zijn. Hij vond het wel gepast om (vanwege de warmte) een voetganger voor te laten gaan. Ja beste man, maar die voetganger (ik dus) stond al uitgebreid met z'n armpjes over elkaar te wachten tot u er aan kwam. U heeft namelijk voorrang. Maak daar dan ook gebruik van en zaai geen onrust door toch te stoppen.

Mijn idee: Gewoon aan de regels houden. Het lijkt allemaal heel erg vriendelijk om voorrang te verlenen als dat niet hoeft, maar veel medeweggebruikers houden daar (terecht) geen rekening mee en daardoor kunnen er levensgevaarlijke situaties ontstaan.
femke71
Infopolitie Gast

dus ik begrijp uit jouw verhaal dat je dan de invoeger bij je binnen laat rijden en veiligheid niet voorop stelt?
voor het verkeer dat van rechts komt hou ik het zinnetje altijd in mijn hoofd geef het door rechts gaat voor behalve wanneer ik zelf voorrang heb natuurlijk en dat neem ik dan ook altijd....
toch ga ik er wel in mee dat die meneer vriendelijk wilde zijn...maar hij moet wel kunnen inzien dat het mogelijk is...de andere medeweggebruikers moeten ook natuurlijk altijd opletten en in de gaten houden wat de ander doet....je moet het jezelf niet zo moeilijk maken als iemand aardig tegen je doet...hij bedoelde het goed :wink: en er is toch verder niks gebeurd???
niet zo opwinden met dit warme weer nergens voor nodig....
de_noorman
Infopolitie Gast

Wanneer een invoeger het zichzelf allemaal zo moeilijk maakt, dan zal ik best naar links gaan, of afremmen om zijn invoegfout te compenseren. Maar op een totaal lege snelweg zie ik het nut er niet van om als invoeger net zo lang naast het verkeer op de hoofdrijbaan te blijven rijden tot dat verkeer uitwijkt naar de linkerbaan. Kijk, dan zeg ik: Pas je snelheid op een juiste manier aan zodat je ook voor of achter me kunt invoegen (er was ruimte zat). Dan moet men al zeker niet met een verontwaardigde blik en een opgestroken middelvinger op de invoegstrook naast me blijven rijden (ook nog zonder richting aan te geven). In dat soort situaties ga ik dus echt niet opzij en ik vrees dat ik het recht aan mijn zij heb mochten er brokken van komen.

Wat betreft die kruising hier in de buurt: Er rijden hier veel van die opgevoerde scootertjes en mini-bikes rond. Die nemen het niet zo nauw met de regels en al zeker niet met hun plaats op de weg. Regelmatig zie ik hele "zwermen" van die gastjes links en rechts van die vluchtheuvel voorbij sjezen. Enig idee hoeveel schade dat soort voertuigjes kunnen aanrichten aan een voetganger? En dat alleen maar omdat iemand het in z'n botte hoofd haalt om een voetganger onterecht voorrang te verlenen?

PS: Als je hierover de politie belt, dan heeft dat geen prioriteit. Enkele buurtbewoners hebben dan ook de gemeente verzocht om op dit punt een drempel aan te leggen. Net als 500 meter verderop waar zo'n zelfde situatie al menig ongeval heeft opgeleverd.
femke71
Infopolitie Gast

--------------------------------------------------------------------------------
Wanneer een invoeger het zichzelf allemaal zo moeilijk maakt, dan zal ik best naar links gaan, of afremmen om zijn invoegfout te compenseren. Maar op een totaal lege snelweg zie ik het nut er niet van om als invoeger net zo lang naast het verkeer op de hoofdrijbaan te blijven rijden tot dat verkeer uitwijkt naar de linkerbaan. Kijk, dan zeg ik: Pas je snelheid op een juiste manier aan zodat je ook voor of achter me kunt invoegen (er was ruimte zat). Dan moet men al zeker niet met een verontwaardigde blik en een opgestroken middelvinger op de invoegstrook naast me blijven rijden (ook nog zonder richting aan te geven). In dat soort situaties ga ik dus echt niet opzij en ik vrees dat ik het recht aan mijn zij heb mochten er brokken van komen.
oké hierin heb je helemaal gelijk..doe ik ook niet...
Wat betreft die kruising hier in de buurt: Er rijden hier veel van die opgevoerde scootertjes en mini-bikes rond. Die nemen het niet zo nauw met de regels en al zeker niet met hun plaats op de weg. Regelmatig zie ik hele "zwermen" van die gastjes links en rechts van die vluchtheuvel voorbij sjezen. Enig idee hoeveel schade dat soort voertuigjes kunnen aanrichten aan een voetganger? En dat alleen maar omdat iemand het in z'n botte hoofd haalt om een voetganger onterecht voorrang te verlenen?
dit is zeker erg asociaal gedrag om er dan maar omheen te rijden...
Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

femke71 schreef: dit is zeker erg asociaal gedrag om er dan maar omheen te rijden...
Tja mensen zijn meestal te gehaast om maar even te wachten. Volgens mij weet ThunderStreak hier meer over te vertellen.

Ikzelf kom het ook vaak tegen wanneer ik een rij auto's stilzet. Meestal zet ik dan een stap naast de auto bij de bestuurderszijde. Zo ziet men mijn staan wanneer ze uit de rij willen gaan om niet te hoeven wachten in de rij.
de_noorman
Infopolitie Gast

femke71 schreef:dit is zeker erg asociaal gedrag om er dan maar omheen te rijden...
Maar het gebeurt wel. Ook al is er bij mijn weten nog nooit iets misgegaan, het wordt wel (onnodig) veroorzaakt door iemand die zo nodig "vriendelijk" wil zijn. Zonder daarvan de eventuele consequenties te doorzien. Helaas heeft dit voor de plaatselijke politie volgens eigen zeggen pas prioriteit op het moment dat er daadwerkelijk iets mis gaat.

Ik heb eerlijk gezegd veel liever dat zo'n man met 80km/h voorbij knalt, dan dat ie stopt terwijl ik (zoals gezegd) op m'n gemak en met m'n boodschappentas op de grond de zaak sta af te wachten. Ik vraag me werkelijk af waarom die man dan nog stopt. Zou ie soms niet gezien hebben dat ik daar al seconden lang stilstond en op hem stond te wachten? Ik heb weleens gehoord dat minimaal de helft van de automobilisten dringend aan een (nieuwe) bril toe is. Zou dat het dan zijn?
femke71
Infopolitie Gast

Maar het gebeurt wel. Ook al is er bij mijn weten nog nooit iets misgegaan, het wordt wel (onnodig) veroorzaakt door iemand die zo nodig "vriendelijk" wil zijn. Zonder daarvan de eventuele consequenties te doorzien. Helaas heeft dit voor de plaatselijke politie volgens eigen zeggen pas prioriteit op het moment dat er daadwerkelijk iets mis gaat
meestal moeten er eerst doden of zwaargewonden vallen voordat er wat aan de situatie veranderd wordt dat is waar...toch heb ik zelf ook wel eens de neiging voor als het regent bv om fietsers en voetgangers voor te laten gaan..hierbij let ik echter wel op de verkeerssituatie en of het natuurlijk mogelijk is maar ja dan wil ik ook alleen maar vriendelijk zijn hoor :lol:
Ik heb eerlijk gezegd veel liever dat zo'n man met 80km/h voorbij knalt, dan dat ie stopt terwijl ik (zoals gezegd) op m'n gemak en met m'n boodschappentas op de grond de zaak sta af te wachten. Ik vraag me werkelijk af waarom die man dan nog stopt. Zou ie soms niet gezien hebben dat ik daar al seconden lang stilstond en op hem stond te wachten? Ik heb weleens gehoord dat minimaal de helft van de automobilisten dringend aan een (nieuwe) bril toe is. Zou dat het dan zijn?
dat is ook niet helemaal veilig en ronduit ook asosociaal en daar ben ik het niet met je eens...nee hij had het ws niet gezien dat jij op hem stond te wachten en de meesten steken gewoon over...
wat betreft die bril daar zal het niet aan liggen...
Knutselsmurf
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Knutselsmurf »

Mofkap schreef:Ik ben natuurlijk maar een simpele ziel
Ja dat ben ik ook, en ik ga er niets aan laten doen. :lol: :lol:

Mofkap schreef: Uit misplaatste beleefdheid een rijstrook naar links opschuiven en daarmee het achteropkomende sneller rijdende verkeer hinderen, dat vervolgens in de ankers moet, dat is pas gevaarlijk.
In dit soort gevallen kijk ik eerst naar mij eigen snelheid t.o.v. de maximum snelheid.
Als ik minder dan de maximum rijd blijf ik rechts.
En anders vind ik het geen bezwaar om naar links te gaan en zo een hardrijder wat af te remmen.

Wat ook meespeelt is de beschikbare ruimte voor invoegers en wat voor voertuig er gaat invoegen.
rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Naar links uitwijken, om vervolgens door de invoeger rechts voorbij gereden te worden, das pas jammer.

Alleen naar links als je duidelijk sneller gaat, en daarbij geen anderen hindert.

Pas op met Duitsers, die denken er anders over, en drukken je gewoon naar links. Ik heb ooit begrepen dat je in Dld wél moet uitwijken (als daar ruimte voor is)

j.l.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De verkeersregels zijn duidelijk...

Degene die invoegt moet er zelf voor zorgen dat hij goed kan invoegen en mag het verkeer op de hoofdrijbaan daarbij ook niet hinderen...

Mensen die uit volkomen misplaatste vriendelijkheid ruimte maken voor anderen, houden een verkeerd verkeersgedrag in stand... De (verkeerde) gewoonte wordt dan in stand gehouden en daarnaast is dit soort gedrag een van de 'toppers' qua fileveroorzakers... 1 slecht invoegende auto kan direct 5 auto's tot uitwijken/afremmen ed dwingen en dan is de spookfile al ontstaan...

Gewoon niet doen, dus... Wakker schudden die mensen...

En zoals al gezegd; Voor bussen, vrachtauto's en andere (moeilijk accelererende) voertuigen mag je wel een uitzonderingen maken, want bij hen is het geen onwil...

Het is uberhaupt zo dat verkeersregels gewoon nageleefd moeten worden...Ook uit vriendelijkheid moet je de regels niet aanpassen. Andere verkeersdeelnemers verwachten dit namelijk niet en dat kan tot hele nare situatie's leiden...

(Verkeers)regels zijn er om duidelijkheid te verschaffen... Laten we dat dan ook aub zo houden (en niet onze eigen regels gaan creeeren)...

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

koopman
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door koopman »

Dus Sjoukje, laat je man maar lekker toeteren en schelden, en nog lekker onderweg ruzie met jou maken (gezellige rit).
Als ik links ruimte heb ga ik wel opzij voor het voertuig die wil invoegen. Zoals vrachtwagens die hun lichten gebruiken om hun collega's te laten invoegen zowel links als rechts.

Als we dat alle zo deden zit het hele verkeer vol met agressief gedrag. (Als het maar bij schelden en toeteren blijft) :shock:
funkyduck
Toplid
Toplid

Ongelezen bericht door funkyduck »

Tijdens mijn rijopleiding die door het KLPD werd verzorgd, mocht ik niet naar links uitwijken wanneer iemand op de invoegstrook rijdt.

De motivatie hierin naast het wettelijke wat reeds besproken is (men mag niet onnodig links rijden), is dat de invoeger wordt gemotiveerd eerder in te voegen wanneer er een automobilist die reeds op de snelweg rijdt naar links gaat. Hierdoor kunnen eerder ongevallen worden veroorzaakt vanwege het feit dat de invoeger te langzaam rijdt ten opzichte van de rest van het verkeer.

Wel is het zo dat we de invoeger aan het eind van de invoegstrook ook weer niet op de spits drijven door deze te dwingen om over de vluchtstrook verder te rijden. (alhoewel het de verantwoordelijkheid van de invoeger blijft om een inschatting te maken welke snelheid deze gaat maken om goed in te kunnen voegen) En over de vluchtstrook gaan rijden omdat de invoeger niet kon invoegen is geen noodzakelijk gebruik van de vluchtstrook en kan zo dan ook 200 euro kosten!

Wanneer wij op de linkerrijstrook rijden omdat we juist iemand aan het inhalen, gaan we ook niet naar de rechterrijstrook als er op dat moment iemand wil gaan invoegen.

Wat overigens nog steeds erg veel voorkomt (en dat zien wij omdat onze surveillance snelheid hoger ligt dan de max. toegestane snelheid op de autosnelweg) is dat mensen (uit fatsoen) naar links uitwijken voor een invoeger, maar hierbij niet goed spiegelen waardoor achteropkomend verkeer vol in de remmen moet (Hinderen van het overige verkeer bij het wisselen van rijstrook heet dat en is ook strafbaar). Hier staan ook behoorlijke boetes op.

Uiteindelijk is het natuurlijk wel zaak dat je op blijft letten wanneer je rechts blijft rijden als iemand gaat invoegen. De invoeger maakt naast de inschattingsfout helaas ook vaak de fout door slecht te spiegelen en kan dan dus zijn auto zo ineens naar links gooien. Sommige automobilisten denken dat er altijd wel ruimte wordt gemaakt en anderen vinden dat er ruimte gemaakt dient te worden. (verklaringen die ik inmiddels heb mogen aanhoren)

Wat is de grootste wijsheid? Veiligheid eerst! Hou elkaar goed in de gaten.
de_noorman
Infopolitie Gast

koopman schreef:Dus Sjoukje, laat je man maar lekker toeteren en schelden, en nog lekker onderweg ruzie met jou maken (gezellige rit).
Als ik links ruimte heb ga ik wel opzij voor het voertuig die wil invoegen. Zoals vrachtwagens die hun lichten gebruiken om hun collega's te laten invoegen zowel links als rechts.

Als we dat alle zo deden zit het hele verkeer vol met agressief gedrag. (Als het maar bij schelden en toeteren blijft) :shock:
Mja. Ik denk dat een van ons tweeën het stukje van Zijlvaart niet goed heeft begrepen. Ik maak er in ieder geval uit op dat het naar links uitwijken ongewenst gedrag is oftewel eigen interpretatie van de regels oftewel ongepaste vriendelijkheid. Noem het zoals je wilt. Je kunt er in ieder geval een bekeuring voor krijgen, dus helemaal legaal zal het toch niet zijn.

Je zal me wel een hele vervelende vent vinden, maar dat agressieve gedrag komt juist door het (onterecht en in principe verboden) uitwijken naar links. Ik begrijp best dat je agressie bij die ene invoeger wilt voorkomen door naar links uit te wijken, maar daardoor wek je wellicht wel (veel) meer irritatie op bij (veel) meer inhalers.

Ook snap ik de opmerking over de vrachtwagens niet helemaal. Of het nou mag of niet, het is een gangbaar gebruik dat vrachtwagens even met hun lichten seinen wanneer hun voorganger "er" voorbij is en weer naar links of rechts kan. Meestal gevolgd door een kort "knippertje" van de voorligger als bedankje. In Zweden is dat heel normaal vooral op wegen waar je op de vluchtstrook mag rijden om je te laten inhalen. Al dat geknipper zal officieel best heel erg verboden zijn, maar het is in ieder geval niet gevaarlijk en leidt niet tot agressie, integendeel.
The Scorpion
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 44

Ongelezen bericht door The Scorpion »

in 1 post over hetzelfde twee standpunten innemen die haaks op elkaar staan. knap, vol lof.

ff knipperen is goed, ff uitwijken is een drama. natuurlijk
Wie rent, bekent!
Gesloten