Hartvormige achterlichten

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

pinkpotato TS
Infopolitie Gast

Hartvormige achterlichten

Ongelezen bericht door pinkpotato »

Beste,

een vraagje, In amerika zie je vaak leuke hartvormige achterlichten zoals deze:
https://www.tiktok.com/@kawaiikuwuma/vi ... 8412036408

deze zijn geïnstalleerde achterlichten en dus NIET gespoten of afgeplakt. is dit legaal in nederland?

daarbij ook deze zei knipperlichten:
https://nl.aliexpress.com/item/10050069 ... pt=glo2nld

mag dit wel? ik kan vaak alleen vinden dat de kleur oranje moet zijn.

alvasat bedankt voor het antwoorden!
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: Hartvormige achterlichten

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De 'hartvormige knipperlichten' maken geen deel uit van de Europese typegoedkeuring maar dat geeft verder niet.
Een agent handhaaft de technische eisen die in Nederland in de wetgeving zijn voorgeschreven, daar staat niets over de vorm beschreven, en onze wetgeving kent geen regel dat een auto na de typegoedkeuring niet mag worden aangepast..en wat niet verboden is, is toegestaan..

Het is een hype die vanzelf weer overwaait..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Nu lijkt me de kwaliteit van AliExpress, met alle respect, niet een dingetje wat je op je auto wil plakken in het nedelandse weer, 2 herstbuien en je hebt je hartje vol water staan vermoed ik zo. Maar goed, voor de rest, wat collega zijlvaart zegt.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Frans schreef: 05 sep 2026, 08:48 Nu lijkt me de kwaliteit van AliExpress, met alle respect, niet een dingetje wat je op je auto wil plakken in het nedelandse weer, 2 herstbuien en je hebt je hartje vol water staan vermoed ik zo. Maar goed, voor de rest, wat collega zijlvaart zegt.

Dat begrijp ik, ik had even de 1e de beste link gezocht als voorbeeld ☺️. Maar zoals ik het begrijp mag dit gewoon geplaatst worden op de auto zonder problemen.

Hoe zit het met de achterverlichting die ik ook gelinkt heb? Is dit ook legaal?
WilH_te_E TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door WilH_te_E »

Frans schreef: 05 sep 2026, 08:48"Nu lijkt me de kwaliteit van AliExpress, met alle respect, niet een dingetje wat je op je auto wil plakken in het nedelandse weer, 2 herstbuien en je hebt je hartje vol water staan vermoed ik zo."
Grappig dat "Chinese troep" nog steeds zo laatdunkend wordt beoordeeld. Ja, het klopt dat er veel onveilige en brandgevaarlijke troep vandaan komt. Maar anderzijds maken ze ook vervangende onderdelen die elke test glansrijk doorstaan.
Zelf heb ik diverse auto's voorzien van dynamische richtingaanwijzers die ik getest heb door ze eerst 24 uur in een emmer water te leggen en ze daarna 12 uur onder water heb laten knipperen. Geen centje pijn. Geen kortsluiting, geen defecte of doorgebrande ledjes, geen waterschade. En daarnaast, de huidige toevloed van Chinese auto's schijnt prima overweg te kunnen met het Nederlandse weer. En het is niet ondenkbaar dat op den duur zelfs de Nederlandse politie in Chinese EV's moet rijden.

Opmerking van moderator Frans

quote aangepast
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Ik zal er niet te veel woorden aan vuil maken en ik heb nooit het woord "troep" in de mond genomen dus die laat ik met alle plezier en liefde voor mijn voorganger maar zo eens wat feiten op.een rijtje:
  1. Auto's uit China die hier rijden moeten voldoen aan ONZE eisen, de toei die je besteld bij AliExpress besteld niet
  2. Het feit dat je iets 24 uur onder water kunt leggen zegt niets over het feit of het veilig is, het kan tegen een emmer water, mijn badeend ook, ik heb die echter niet graag als airbag
  3. Lijst met enorme stroom aan afgefikte batterijen, laders. Accu's, doe eens een search op google en je bemt tot vanavond 22:30 bezig.
Weet je, koop daar lekker je kerstballen, je breinaalden en je hebbedingetjes en daar is wat mij betreft niets mis mee, je zult mij nooit een kwalificatie horen geven over een andere website. Het lijkt me voor de vraagsteller beter als ze, in het kader van andere zij- en achterlichten in de vorm van hartjes of wat was het aardbeien, loop even een leverancier hier binnen, kost misschien een paar tientjes meer maar dan heb je goedgekeurde.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Frans schreef: 06 sep 2026, 17:40 Ik zal er niet te veel woorden aan vuil maken en ik heb nooit het woord "troep" in de mond genomen dus die laat ik met alle plezier en liefde voor mijn voorganger maar zo eens wat feiten op.een rijtje:
  1. Auto's uit China die hier rijden moeten voldoen aan ONZE eisen, de toei die je besteld bij AliExpress besteld niet
  2. Het feit dat je iets 24 uur onder water kunt leggen zegt niets over het feit of het veilig is, het kan tegen een emmer water, mijn badeend ook, ik heb die echter niet graag als airbag
  3. Lijst met enorme stroom aan afgefikte batterijen, laders. Accu's, doe eens een search op google en je bemt tot vanavond 22:30 bezig.
Weet je, koop daar lekker je kerstballen, je breinaalden en je hebbedingetjes en daar is wat mij betreft niets mis mee, je zult mij nooit een kwalificatie horen geven over een andere website. Het lijkt me voor de vraagsteller beter als ze, in het kader van andere zij- en achterlichten in de vorm van hartjes of wat was het aardbeien, loop even een leverancier hier binnen, kost misschien een paar tientjes meer maar dan heb je goedgekeurde.

Hoi Frans,

Ben je in de mogelijk om mijn vraag over het achterlicht ook te beantwoorden? Deze zijn namelijk het grootste prijskaartje haha
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Misschien het eerste antwoord, meteen na de vraag, eens goed lezen.
Daar kun je al lezen, dat het mag.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Gast schreef: 06 sep 2026, 18:18 Ben je in de mogelijk om mijn vraag over het achterlicht ook te beantwoorden? Deze zijn namelijk het grootste prijskaartje haha
Uiteraard.

Het lange verhaal kort, ja hoor, mag mits,

Ze op gelijke hoogte zitten, een bepeelde lengte uit elkaar, gelijke kleur, niet meer dan 25% afgedekt worden (maar dat wil je juist niet neem ik aan), ROOD uitstralen voor rem/achterlichten en AMBER/ORANJE voor richtingaanwijzers en nog wat meer technische eisen.

Om de exacte eisen erbij te halen verwijs ik je graag naar de regeling voertuigen, artikelen 5.2.51 t/m 5.2.65

Waarom 65? Een agent zou je zomaar aan de kant kunnen zetten wegens "andere verlichting dan is toegestaan" maar de hartjes worden in geen van de eerdere artikelen verboden, ergo, ze zijn dus toegestaan. Je hebt niet te maken met een CE-keurmerk, wel met een R148/E-keuringsmerk wat zoveel wil zeggen als de EU die aftermarket units gekeurd beschermd tegen (komt ie weer) AliExpress toei die je op je auto wil schroeven. Het CE keurmerk wil zeggen dat het in de EU is geproduceerd en dat hoeft in dit geval dus niet, het moet wel goedgekeurd zijn als unit om op je auto te gebruiken en daarom zou ik dus wel eerst checken of dat nummer bestaat. Ik kon er niets over vinden bij AliExpress (logisch) maar dit betekent niet dat dezelfde hartjes als aftermarket unit niet gewoon valide verkrijgbaar zijn in Nederland met dat unit nummer.

Succes en we verwachten uiteraard minimaal een foto als ze erop zitten ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Plaats reactie