Cellencomplex in bouwmarkt

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Cellencomplex in bouwmarkt

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

maestro schreef: 27 mar 2026, 13:34 Het klopt dat een aanhoudende persoon zeker wel enige dwang mag gebruiken. Zie bijvoorbeeld https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2022:5785

Maar je blijft gehouden aan de redelijkheid en billijkheid gegeven de omstandigheden. Een niet agressieve verdachte meenemen naar een ruimte tegen zijn wil zou wel eens een brug te ver kunnen zijn omdat het geweld niet te rechtvaardigen is.

In de praktijk bestaat er geen probleem want eea lost zich juridisch vanzelf op:
'Meneer/mevrouw/mens, u bent aangehouden voor diefstal, loopt u even mee!' (een aanhouding is per definitie al een vorm van vrijheidsbeneming)
'Nee, ik werk niet mee..'
De beveiliger pakt de arm vast, verdachte begint zich fysiek te verzetten, rukt z'n arm los en met passend geweld wordt 'ie vervolgens in de cel gevouwen en 1,5 uur later door de politie opgehaald..

Het gaat vanzelf goed en aangezien er nauwelijks rechtszaken over te vinden zijn is 't ook geen issue..
Bij oude vrouwtjes en normale mensen gaat 't anders want die luisteren gewoon. Straatadvocaten en andere malloten worden dubbelgevouwen en dat is kennelijk ook prima..

'Bier koud zetten is ook een vorm van koken..'

Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Cellencomplex in bouwmarkt

Ongelezen bericht door Frans »

Volgens mij vergeten we hier allemaal 1 ding: aanhouden, prima. Insluiten, grijs gebied maar vooruit, Er zijn meer dan voldoende andere grootsupers en andere winkels die ook zo'n hok hebben MAAR op het moment dat je iemand aanhoudt, ook als burger (beveiliging dus) ben je, net zoals die agent, voor de volle 300% verantwoordelijk voor zijn welzijn. Dus hoezo geen toiletbezoek. Ik heb laatst een insluitcel gezien van alle gemakken voorzien, koffieautomaat, thee, minibar, tv omdat juist deze keten al meer dan eens war veroordeeld voor het insluiten van personen op een onmenselijke manier.

En je kunt er wel iets "van vinden" maar een persoon is een verdachte (geen dader - zeg ik zelfs tegen @SWAT) tot een rechter hem heeft veroordeeld, tot die tijd heeft een verdacht een groot aantal rechten en hebben wij een enorm groot aantal plichten en verantwoordelijkheden. Dat betekent dus dat als die verdachte een splinter krijgt en hij begint te bloeden dat je keurig een pleister gaat halen... en ZO hoort het ook.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten