Goedenavond,
Graag zou ik advies willen over het feit dat mijn ex schoonvader MIJN auto tot zichzelf heeft toegeëigend zonder mijn toestemming vorig jaar februari maar ivm met privé omstandigheden heb ik hier niets mee kunnen doen tot nu. Nu is het zo dat hun verhuisd zijn direct nadat mijn ex en ik uit elkaar gingen. ik kan geen aangetekende brief sturen omdat ik geen adress of iets dergelijks van hun heb. Als ik dat wel zou hebben en een aangetekende brief zou sturen weet ik 100% zeker dat hij expres bekeuringen zal gaan maken wat kan ik hier mee doen om dit te voorkomen of hoe moet ik in zo’n situatie handelen als hij toch boetes zal rijden? Graag zou ik van jullie advies willen over hoe ik deze situatie moet behandelen. Bij voorbaat dank.
Ex schoonvader verduistering
Moderator: Moderatorteam
- Hilde
- Moderator
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Re: Ex schoonvader verduistering
Dus concreet:
De auto staat op jouw naam en is jouw eigendom.
Je ex schoonvader heeft de auto meegenomen.
Je hebt geen adres van hem.
Je wilt de auto terug en vraagt ons: hoe.
Nu mogen wij geen adresgegevens opzoeken hiervoor. Maar heb wel een paar vragen terug, waarmee we misschien wel een advies kunnen geven wat je moet doen:
Vraag terug:
1) Hoe komt hij aan de auto?
2) Waarom nam hij hem mee?
3) Wat is de rol van je ex?
4) Heb je haar/zijn adresgegevens?
De auto staat op jouw naam en is jouw eigendom.
Je ex schoonvader heeft de auto meegenomen.
Je hebt geen adres van hem.
Je wilt de auto terug en vraagt ons: hoe.
Nu mogen wij geen adresgegevens opzoeken hiervoor. Maar heb wel een paar vragen terug, waarmee we misschien wel een advies kunnen geven wat je moet doen:
Vraag terug:
1) Hoe komt hij aan de auto?
2) Waarom nam hij hem mee?
3) Wat is de rol van je ex?
4) Heb je haar/zijn adresgegevens?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
-
Jeremy
- Infopolitie Gast
Klopt de auto staat op mijn naam en is mijn eigendom. Mijn ex schoonvader had de auto tijdelijk nodig ivm vervoer naar zijn werk destijds (dus uitgeleend voor een maand zoals hij zei totdat hij zijn auto gekocht had) totdat mijn ex en ik uit elkaar gingen vanaf het moment dat wij uit elkaar gingen had hij blijkbaar beide autosleutels. (Misschien omdat ze de beëindiging aan zagen komen) Mijn ex heeft hier geen rol in vermoed ik. wij hebben geen contact en ze haar 06 heeft veranderd. Ik heb ook geen adres gegevens van hun.
- donmarcello
- Stamgast
- Roepnaam: marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 68
Aangifte van diefstal misschien een optie??
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Kenteken houderschap is geen bewijs dat men ook de eigenaar is van het voertuig met het betreffende kenteken.
Om over verduistering te kunnen spreken moet de verduisteraar als heer en meester over het verduisterde zijn gaan beschikken. Niet tijdig terug brengen valt daar niet direct onder.
Van belang is dus of er over het lenen en zeker over de duur van het lenen iets op papier is gezet. Waaruit blijkt dat u de eigenaar van de auto bent? U heeft niet de beschikking over het telefoonnummer of het emailadres van uw ex schoonvader? Beschikt u nog over de kentekencard en de tenaamstelling code?
U kunt een politiebureau bezoeken en vragen of men wil controleren of de auto nog wel op uw naam staat. Als u zich identificeert zal men die vraag met een ja of een nee kunnen beantwoorden.
In beginsel zult u de auto terug moeten vorderen bij uw ex schoonvader. De politie kan u daarbij niet helpen of u moet een zeer bereidwillige wijkagent treffen.
Afhankelijk van de reactie van uw ex schoonvader zal verder bekeken moeten worden hoe en wat.
Alles staat en valt met de vraag of u aannemelijk kunt maken de eigenaar van de auto te zijn.
Om over verduistering te kunnen spreken moet de verduisteraar als heer en meester over het verduisterde zijn gaan beschikken. Niet tijdig terug brengen valt daar niet direct onder.
Van belang is dus of er over het lenen en zeker over de duur van het lenen iets op papier is gezet. Waaruit blijkt dat u de eigenaar van de auto bent? U heeft niet de beschikking over het telefoonnummer of het emailadres van uw ex schoonvader? Beschikt u nog over de kentekencard en de tenaamstelling code?
U kunt een politiebureau bezoeken en vragen of men wil controleren of de auto nog wel op uw naam staat. Als u zich identificeert zal men die vraag met een ja of een nee kunnen beantwoorden.
In beginsel zult u de auto terug moeten vorderen bij uw ex schoonvader. De politie kan u daarbij niet helpen of u moet een zeer bereidwillige wijkagent treffen.
Afhankelijk van de reactie van uw ex schoonvader zal verder bekeken moeten worden hoe en wat.
Alles staat en valt met de vraag of u aannemelijk kunt maken de eigenaar van de auto te zijn.
Stay safe out there.
-
Jeremy
- Infopolitie Gast
Ik heb de tenaamstellingscode en het kentekenbewijs ook bij de rdw staat de auto gewoon op mijn naam. Voor de rest heb ik geen telefoonnummer of e-mailadres van mijn ex schoonvader.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Het doen van een valse aangifte is strafbaar. Uit het verhaal van TS blijkt duidelijk dat de auto niet is gestolen. TS heeft de auto immers uitgeleend aan zijn ex schoonvader. Schoonvader heeft de auto dus niet weggenomen. Er zou sprake kunnen zijn van verduistering, maar daarvoor zijn ook nog te weinig aanwijzingen. Niet op tijd een gehuurd of geleend goed terug brengen/geven is volgens de hoogste strafrechter nog geen verduistering maar in beginsel een civiel geschil. De politie is geen instantie die belast is met het gratis opsporen en terug brengen van gehuurde of geleende goederen.
Er zou mogelijk wel sprake van verduistering kunnen zijn als schoonvader de geleende auto zonder toestemming van TS heeft verkocht, weggegeven of weggemaakt.
Feitelijk dient TS de auto terug te vorderen bij de ex schoonvader en als schoonpa dat niet doet naar de civiele rechter stappen en zijn auto middels een dwangsom terug zien te krijgen.
Van belang is daarvoor wel dat TS aannemelijk weet te maken dat hij echt de eigenaar is van de auto en op welke voorwaarden de auto is uitgeleend. Hoe vaak gebeurt het immers niet dan een kenteken uit een vorm van vriendendienst op een andere naam wordt gezet dan de feitelijke eigenaar om, bijvoorbeeld, minder verzekeringspremie te hoeven betalen of niet wil opvallen omdat het rijbewijs van de eigenaar ongeldig is verklaard dan wel te voorkomen dat beslag wordt gelegd op de auto vanwege openstaande schulden.
Stay safe out there.