Landcode verplicht op buitenlands kenteken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Thijs__
Infopolitie Gast

Landcode verplicht op buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door Thijs__ »

Hallo iedereen,

Ik heb een korte vraag over buitenlandse kentekens.

Ik zie soms auto's met buitenlandse kentekens rijden waar geen landcode te zien is. De meeste Europese kentekens hebben van zichzelf al een landcode, maar vooral de auto's uit Zwitserland of het Verenigd Koninkrijk missen deze nog wel eens.

Ik weet dat een landcode volgens het Weens Verkeersverdrag verplicht is, maar wordt hier in Nederland ook op gehandhaafd?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Landcode verplicht op buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik kan niet voor een ander spreken, maar ik heb 't nooit gedaan; aan 't kenteken zelf kan je al prima zien uit welk land een voertuig komt, ik heb geen bevestiging in de vorm van een sticker nodig..

Overigens is 't binnen de EU niet meer verplicht, dat hebben de GAIK-platen opgelost.
Gaat dus niet op voor de bekende witte aanhangerplaten..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Ik heb geen artikel in de Nederlandse verkeerswetgeving gevonden die de landen sticker verplicht stelt. Je kan er dus niet op handhaven.
Het verdrag van Wenen is geen wetgeving waarop gehandhaafd kan worden.
Stay safe out there.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Daarnaast zou het ook zomaar eens kunnen zijn dat het enkel verplicht is voor EU landen. En Zwitserland en het VK zijn dat niet.
Overigens is het geen sticker maar een vast onderdeel van het kenteken. Een sticker daarentegen, kunnen we wel tegen optreden.

Ik weet trouwens wel dat er bijv. In Frankrijk en Denemarken regels bestaand die zeggen dat de landcode pas vermeld moet worden bij een nieuwe registratie. Dus als je nog een oude auto op naam hebt van voor de invoering hoef je in die landen de landcode nog niet te voeren, maar als de auto op naam over gaat moeten de platen vervangen worden.

In Nederland is dat destijds gekoppeld aan de APK dus binnen een jaar was iedereen over.
Gesloten