REPLICA Pistool als decoratie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ruben!@#123
Infopolitie Gast

REPLICA Pistool als decoratie

Ongelezen bericht door Ruben!@#123 »

Hallo,
Ik ben hier op vakantie in Frankrijk en zie bij sommige musea dat er REPLICA Pistolen en wapens (dus kunnen niet schieten) werden verkocht. Dus mijn vraag was of je die pistolen/wapens mocht kopen en als decoratie te gebruiken in Nederland.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Re: REPLICA Pistool als decoratie

Ongelezen bericht door SWAT »

Nee, deze wapens vallen al snel onder de categorie 1 onder 7 van de Wet Wapens en Munitie.
Stay safe out there.
JDO
Lid
Lid
Agent

Ongelezen bericht door JDO »

De huidige nederlandse wetgeving rondom "op vuurwapens gelijkende voorwerpen" is bijzonder raar, maar dat heeft voornamelijk te maken met europese wetgeving. In principe zijn alle voorwerpen gelijkend in vorm en afmeting op vuurwapens verboden. Dat is, zoals SWAT al aangeeft, verboden onder categorie 1 sub 7 van de wet wapen en munitie (artikel 55 lid 1 jo artikel 13 lid 1 WWM) met een strafbepaling van 9 maanden gevangenisstraf of een geldboete van de 4e categorie. De richtlijn van het Openbaar Ministerie (https://www.om.nl/onderwerpen/beleidsre ... e-2016r017) geeft voor het bezit van een imitatievuurwapen als first offender een geldboete van 700 euro als richtlijn.

Echter zijn er een aantal uitzondering:
  1. Airsoftwapens met een NABV pas
    Als je een Nederlandse Airsoft Belangen Verenging pas hebt, mag je airsoftapparaten die op vuurwapens lijken voorhanden hebben.
  2. EU onklaar gemaakt wapens
    Als het vuurwapen onklaargemaakt is volgens de EU richtlijnen.
  3. Speelgoedwapens
    Als het een een speelgoedwapen is met een CE keurmerk
  4. Antieke vuurwapen , mits:
    - Het een vuurwapen van voor 1870 is
    - Het een zwartkruitwapens van voor 1945 is
Dit geeft allerlei bijzondere casussen, zoals:
  • Je mag zonder NABV pas géén airsoft Glock 17 hebben, maar wel een echte EU onklaar gemaakte Glock 17
  • Je mag geen replica van een western revolver hebben (die vanwege het materiaal en de bouw nooit zou kunnen schieten) maar wel de daadwerkelijke scherp schietende originele zwartkruit western revolver.
  • Je mag een speelgoed Walther P99 pistool hebben (met CE keurmerk) maar geen geel rubber afgietsel van een Walther P99 pistool
De wetgever heeft inmiddels ook door dat dit allemaal raar is en heeft een rapport op laten stellen (Ringen rond de Roos) waarin dit ook allemaal besproken wordt. Heb jij natuurlijk niets aan, maar de wetgever is waarschijnlijk wel van plan om alle imitatiewapens te legaliseren (bezit). Uiteraard blijft het dragen van imitatiewapens natuurlijk verboden.

Specifiek voor jouw casus
Ik ben ook ooit in normandië geweest en de winkels daar liggen vol met replica's van Luger P08's en Colt 1911A1's. Ondanks dat ze van zeer slechte kwaliteit zijn en je er nooit een patroon mee kan afvuren zijn ze nog steeds verboden in Nederland onder cat 1 sub 7. In de toekomst gaat dat waarschijnlijk veranderen, maar tot die tijd is het niet toegestaan en levert het een serieus misdrijf op.
PeterArends
Lid
Lid
Roepnaam: Peter
Geslacht:

Ongelezen bericht door PeterArends »

@JDO
Dit is een zeer goede en duidelijke uitleg. Tevens zou het prettig zijn als alle agenten op 1 lijn zitten. Ik heb zelf de Walther p99 ce 0.08Joule ook, te koop bij erkende schietsportwinkels. Toch zijn er nog agenten die roepen, “ce keurmerk heb ik niks mee te maken, als je er een tankstation mee kan overvallen is het verboden” . Die vallen terug op de oude wetgeving(cat I.7). Ik heb het idee dat de jongere generatie beter hiervan op de hoogte is. Toch zou wat meer kennis van de WWM een hoop onnodige discussies voorkomen.
Gesloten