Onwel geworden als passagier, melding naar CBR?
Moderator: Moderatorteam
-
Biba
- Infopolitie Gast
Onwel geworden als passagier, melding naar CBR?
Beste forumleden,
Enkele weken geleden ben ik onwel geworden op mijn werk. Mijn collega's hebben mij vervolgens met de auto naar huis gebracht waarbij ik passagier was. Tijdens deze rit ben ik knockout gegaan waarop mijn collega's een ambulance hebben gebeld. Ik ben wakker geworden in de ambu en na een kort onderzoek kon ik gaan. In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat mijn geheugen wat wazig is, maar wat ik mij kan herinneren is dat er een motoragent ter plaatse was. Of hij op een melding is afgekomen of toevallig langsreed weet ik niet, wel dat hij mij mijn rijbewijs overhandigde. Deze heb ik hem zelf niet gegeven, dus iemand heeft hem mijn rijbewijs gegeven. Of dit de ambulancedame is geweest of één van de collega's weet ik niet, in ieder geval is mijn portemonnee zonder mijn toestemming uit mijn broekzak gehengeld. De agent liet weten dat hij mij aan zou melden bij het CBR voor onderzoek. Ik was op dat moment nog op een andere planeet en heb er verder niet bij stilgestaan.
Mijn collega's hebben mij thuis afgezet en ik ben mijn bed ingedoken. De oorzaak is waarschijnlijk oververmoeidheid geweest i.c.m. een coronabesmetting. Enkele dagen Netflix en de zorg van een prachtige vrouw hebben mij er vervolgens weer bovenop geholpen.
Gisteren ontving ik een mail dat het CBR heeft geprobeerd om een aangetekende brief bij mij te bezorgen. Ik was er echter niet, dus deze kan maandag opgehaald worden op een PostNL kantoor. Het duurde even voor ik mij herinnerde dat de agent zei dat hij mij zou aanmelden. Het verbaast mij ook, ik was immers passagier en mijn rijbewijs diende alleen als legitimatie... wanneer iemand een bekeuring krijgt voor openbare dronkenschap wordt hij immers ook niet bekeurd voor "mogelijk rijden onder invloed" wanneer er een rijbewijs als ID wordt gebruikt.
Ik wil graag weten of de agent legitiem gehandeld heeft. Door zijn melding moet ik immers mogelijk kosten maken en is er een kans dat ik mogelijk tijdelijk mijn rijbewijs kwijt ben wat gevolgen kan hebben voor mijn baan. Hoe kan ik het rapport opvragen wat is opgesteld, en hoe kan ik zijn dienstnummer achterhalen voor een eventuele klacht als blijkt dat hij verkeerd heeft geacteerd op de situatie?
Enkele weken geleden ben ik onwel geworden op mijn werk. Mijn collega's hebben mij vervolgens met de auto naar huis gebracht waarbij ik passagier was. Tijdens deze rit ben ik knockout gegaan waarop mijn collega's een ambulance hebben gebeld. Ik ben wakker geworden in de ambu en na een kort onderzoek kon ik gaan. In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat mijn geheugen wat wazig is, maar wat ik mij kan herinneren is dat er een motoragent ter plaatse was. Of hij op een melding is afgekomen of toevallig langsreed weet ik niet, wel dat hij mij mijn rijbewijs overhandigde. Deze heb ik hem zelf niet gegeven, dus iemand heeft hem mijn rijbewijs gegeven. Of dit de ambulancedame is geweest of één van de collega's weet ik niet, in ieder geval is mijn portemonnee zonder mijn toestemming uit mijn broekzak gehengeld. De agent liet weten dat hij mij aan zou melden bij het CBR voor onderzoek. Ik was op dat moment nog op een andere planeet en heb er verder niet bij stilgestaan.
Mijn collega's hebben mij thuis afgezet en ik ben mijn bed ingedoken. De oorzaak is waarschijnlijk oververmoeidheid geweest i.c.m. een coronabesmetting. Enkele dagen Netflix en de zorg van een prachtige vrouw hebben mij er vervolgens weer bovenop geholpen.
Gisteren ontving ik een mail dat het CBR heeft geprobeerd om een aangetekende brief bij mij te bezorgen. Ik was er echter niet, dus deze kan maandag opgehaald worden op een PostNL kantoor. Het duurde even voor ik mij herinnerde dat de agent zei dat hij mij zou aanmelden. Het verbaast mij ook, ik was immers passagier en mijn rijbewijs diende alleen als legitimatie... wanneer iemand een bekeuring krijgt voor openbare dronkenschap wordt hij immers ook niet bekeurd voor "mogelijk rijden onder invloed" wanneer er een rijbewijs als ID wordt gebruikt.
Ik wil graag weten of de agent legitiem gehandeld heeft. Door zijn melding moet ik immers mogelijk kosten maken en is er een kans dat ik mogelijk tijdelijk mijn rijbewijs kwijt ben wat gevolgen kan hebben voor mijn baan. Hoe kan ik het rapport opvragen wat is opgesteld, en hoe kan ik zijn dienstnummer achterhalen voor een eventuele klacht als blijkt dat hij verkeerd heeft geacteerd op de situatie?
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Re: Onwel geworden als passagier, melding naar CBR?
Een dergelijke werkwijze is legitiem, eea staat in de wetgeving behorend bij uw onderzoek:
Artikel 3
1 Feiten of omstandigheden (rijvaardigheid cq geschiktheid) als bedoeld in artikel 2 kunnen blijken uit:
a. eigen waarneming en gegevens afkomstig van de politie;
b. gegevens afkomstig van de officier van justitie, of
c. door de politie nagetrokken gegevens uit andere bron.
2 Feiten of omstandigheden als bedoeld in artikel 2 kunnen voor zover het de geschiktheid betreft bovendien blijken uit:
a. gegevens door de directeur verkregen in het kader van aanvragen van verklaringen van geschiktheid als bedoeld in artikel 97 van het Reglement rijbewijzen;
b. gegevens, door de directeur van een arts verkregen, of
c. gegevens, door de directeur uit andere bron verkregen.
Oftewel; hoe de info binnenkomt is niet zo heel interessant; juridisch gezien bestaan er vele mogelijkheden om aan info te komen. Het is aan het CBR hoe zij met de info wenst om te gaan..
Daarnaast is het geen vereiste dat u bestuurder bent geweest oid. Dat is alleen een vereiste indien de agent onmiddellijk uw rijbewijs had willen innemen. Maar, zoals gezegd, een melding doen bij het CBR behoort immer tot de mogelijkheden.
Wetstekst
Art 3 Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheidArtikel 3
1 Feiten of omstandigheden (rijvaardigheid cq geschiktheid) als bedoeld in artikel 2 kunnen blijken uit:
a. eigen waarneming en gegevens afkomstig van de politie;
b. gegevens afkomstig van de officier van justitie, of
c. door de politie nagetrokken gegevens uit andere bron.
2 Feiten of omstandigheden als bedoeld in artikel 2 kunnen voor zover het de geschiktheid betreft bovendien blijken uit:
a. gegevens door de directeur verkregen in het kader van aanvragen van verklaringen van geschiktheid als bedoeld in artikel 97 van het Reglement rijbewijzen;
b. gegevens, door de directeur van een arts verkregen, of
c. gegevens, door de directeur uit andere bron verkregen.
Oftewel; hoe de info binnenkomt is niet zo heel interessant; juridisch gezien bestaan er vele mogelijkheden om aan info te komen. Het is aan het CBR hoe zij met de info wenst om te gaan..
Daarnaast is het geen vereiste dat u bestuurder bent geweest oid. Dat is alleen een vereiste indien de agent onmiddellijk uw rijbewijs had willen innemen. Maar, zoals gezegd, een melding doen bij het CBR behoort immer tot de mogelijkheden.
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
Biba
- Infopolitie Gast
Dankjewel Zijlvaart.
Betekent dit, in theorie, dat een agent iedereen met een rijbewijs zomaar bij het CBR aan kan melden voor medisch onderzoek?
Betekent dit, in theorie, dat een agent iedereen met een rijbewijs zomaar bij het CBR aan kan melden voor medisch onderzoek?
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Laten we even kijken hoe dat wettelijk geregeld is. U bent houder van een rijbewijs. In de Wegenverkeerswet is geregeld:
1 Indien bij de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen personen een vermoeden bestaat dat de houder van een rijbewijs niet langer beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de lichamelijke of geestelijke geschiktheid, vereist voor het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor dat rijbewijs is afgegeven, doen zij daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan het CBR onder vermelding van de feiten en omstandigheden die aan het vermoeden ten grondslag liggen. Bij ministeriële regeling worden de feiten en omstandigheden aangewezen die aan het vermoeden ten grondslag dienen te liggen en worden ter zake van de uitoefening van deze bevoegdheid nadere regels vastgesteld.
In het hele artikel wordt niet gesproken over het besturen van een motorrijtuig, maar over de houder van een rijbewijs. Hoe uw rijbewijs in handen van de agent is gekomen is minder interessant, uw identiteit was hoe dan ook vastgesteld door de politie.
Als er feiten en omstandigheden zijn die het vermoeden doen ontstaan dat u niet langer beschikt over de geschiktheid om een motorrijtuig te besturen, doet de politie de melding aan het CBR en beschrijft de feiten/omstandigheden die hebben geleid tot dat vermoeden. Ik ga er even van uit dat uw collega’s tegen de agent hebben verteld wat u is overkomen. Het CBR gaat vervolgens beoordelen of dat wat u is overkomen van invloed moet zijn op uw geschiktheid om eeen auto te besturen.
Ik begrijp dat het vervelend is dat er gekeken gaat worden of u uw rijbewijs nog terecht mag houden, maar de verkeersveiligheid weegt zwaarder dan uw persoonlijk belang.
Wetstekst
Artikel 130 WVW1 Indien bij de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen personen een vermoeden bestaat dat de houder van een rijbewijs niet langer beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de lichamelijke of geestelijke geschiktheid, vereist voor het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor dat rijbewijs is afgegeven, doen zij daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan het CBR onder vermelding van de feiten en omstandigheden die aan het vermoeden ten grondslag liggen. Bij ministeriële regeling worden de feiten en omstandigheden aangewezen die aan het vermoeden ten grondslag dienen te liggen en worden ter zake van de uitoefening van deze bevoegdheid nadere regels vastgesteld.
Als er feiten en omstandigheden zijn die het vermoeden doen ontstaan dat u niet langer beschikt over de geschiktheid om een motorrijtuig te besturen, doet de politie de melding aan het CBR en beschrijft de feiten/omstandigheden die hebben geleid tot dat vermoeden. Ik ga er even van uit dat uw collega’s tegen de agent hebben verteld wat u is overkomen. Het CBR gaat vervolgens beoordelen of dat wat u is overkomen van invloed moet zijn op uw geschiktheid om eeen auto te besturen.
Ik begrijp dat het vervelend is dat er gekeken gaat worden of u uw rijbewijs nog terecht mag houden, maar de verkeersveiligheid weegt zwaarder dan uw persoonlijk belang.
-
Biba
- Infopolitie Gast
Even ter verduidelijking: ik was op dat moment dus geen bestuurder, maar passagier in de auto van een collega. Mijn rijbewijs werd slechts, ook zonder mijn toestemming, gebruikt ter identificatie.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
Ook dat mag sowieso.
De 'identificatieplicht' richt zich ook op dit soort gevallen.
U komt er echt niet onderuit..
De 'identificatieplicht' richt zich ook op dit soort gevallen.
U komt er echt niet onderuit..
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
Biba
- Infopolitie Gast
Dank MotoRon en (nogmaals) Zijlvaart, dat beantwoord mijn vraag.
Uiteraard erg vervelend dat er wordt gekeken naar een momentopname, maar dat is jullie probleem niet.
Uiteraard erg vervelend dat er wordt gekeken naar een momentopname, maar dat is jullie probleem niet.
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
U was passagier, maar zoals ik al uitgelegd heb is dat niet interessant. Wat van belang is, is dat u houder van een rijbewijs bent.
Wacht even af wat er in het schrijven van het CBR staat. Als je dan nog vragen hebt, willen we die met plezier beantwoorden.
En ook al is het een momentopname, u wil waarschijnlijk ook niet iemand anders in een auto tegenkomen die een blackout krijgt of knockout gaat en daardoor een ongeval kan veroorzaken.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
Nee, niet 'zomaar'. Eea moet goed onderbouwd zijn en in deze vindt het CBR de melding voldoende onderbouwd..
Maar inderdaad; een incident op het strand, waar geen auto in de buurt is, kan ook tot een dergelijke melding leiden..
Donald Tusk