Geluidmeting motoren discutabel
Moderator: Moderatorteam
-
Tjobbie
- Infopolitie Gast
Geluidmeting motoren discutabel
Goedemiddag,
ik heb een vraag betreft statische geluidmeting van motoren.
Fabriek af gemonteerde uitlaten worden gemeten en gecertificeerd onder een hoek van 45 graden en 1 meter afstand.
Hoe kan het dan zijn dat door de politie metingen worden toegepast van 45 graden en 0.5 meter? Vanzelfsprekend vallen dan metingen gemiddeld een stuk hoger uit als gewenst! Dit is in mijn ogen zeer discutabel, ook al is het in ongecontroleerde omgeving. Mag dit zomaar?
Bij voorbaat dank.
ik heb een vraag betreft statische geluidmeting van motoren.
Fabriek af gemonteerde uitlaten worden gemeten en gecertificeerd onder een hoek van 45 graden en 1 meter afstand.
Hoe kan het dan zijn dat door de politie metingen worden toegepast van 45 graden en 0.5 meter? Vanzelfsprekend vallen dan metingen gemiddeld een stuk hoger uit als gewenst! Dit is in mijn ogen zeer discutabel, ook al is het in ongecontroleerde omgeving. Mag dit zomaar?
Bij voorbaat dank.
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Geluidmeting motoren discutabel
De wet heeft omschreven dat de politie onder deze omstandigheden moet meten: 45 graden en op een halve meter. Dat daarbij mogelijk hogere waarden worden geregistreerd dan bij de certificeringsmeetmethode van fabrikanten is verdisconteerd in de RDW tabellen die de politie gebruikt.
Lees ook dit artikel:
https://www.google.com/url?q=https://ww ... VfEMf6fSL8
Lees ook dit artikel:
https://www.google.com/url?q=https://ww ... VfEMf6fSL8
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
Gast
- Infopolitie Gast
In het artikel lees ik nog steeds niets over het verschil tussen de meetmethode van de fabrikant en afgegeven certificaat op vin nummer en de meet methode van de politie. Als de meting in afstand wordt gehalveerd betekent dit in theorie meer als verdubbeling van het geluid. Dan zit je in theorie al boven de "marge" van 2 db die je mag hebben. Dus in dit geval zou het betekenen dat zelf fabrieks originele uitlaten wel eens boven de meting uit zouden kunnen komen met een wok tot gevolg? Beetje nitpicking en extreem niet? Of zie ik dit verkeerd?
-
Gast
- Infopolitie Gast
Bedankt nog voor de snelle respons btw.
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
Hoe metingen moeten worden uitgevoerd is uitvoerig vastgelegd in een wettelijke regeling. De politie moet zich daaraan houden.
Aan welke eisen de metingen bij motoren moeten voldoen staat in art. 33 en 34 van de bijlage VIII van de Regeling voertuigen. Als je deze link gebruikt moet je dus even verder naar beneden scrollen naar de betreffende artikelen.
Je kunt de vraag ook omdraaien en vragen waarom de fabrikant de metingen niet conform deze wettelijke bepalingen uitvoert.
-
Gast
- Infopolitie Gast
De website wetten.overheid.nl lijkt niet bereikbaar te zijn. Het gaat er mij ook niet om dat te luide uitlaten beboet moeten worden al/dan niet, het is me meer te doen of het ook rechtvaardig gebeurd.
Op halve meter meten zou rechtvaardig zijn als er bijvoorbeeld een correctietabel bij zou zitten van +/- 6 dba. Andersom zou ook kunnen maar dan zou het opgegeven dba met 6 verhoogd moeten worden aangezien een halvering van afstand een verhoging van 6 dba betekend. Als dit al wordt toegepast begrijp ik het en is het logisch.
Op halve meter meten zou rechtvaardig zijn als er bijvoorbeeld een correctietabel bij zou zitten van +/- 6 dba. Andersom zou ook kunnen maar dan zou het opgegeven dba met 6 verhoogd moeten worden aangezien een halvering van afstand een verhoging van 6 dba betekend. Als dit al wordt toegepast begrijp ik het en is het logisch.
-
Gast
- Infopolitie Gast
Het lijkt erop bij nader onderzoek dat nogal eens verschil gemaakt wordt tussen de metingen van de fabrikant (chassisplaatje) en aftermarket E-keur uitlaten. De fabrikant houd schijnbaar toch vaak 0.5 meter aan voor de meting waarbij aftermarket E-keur uitlaten dit bij soms 1 meter doen. Ook dit is vaag in mijn ogen maar nu begrijp ik tenminste de verwarring en metingen van de politie en komen het toch wel overeen met de opgave van de fabrikant. Bedankt voor jullie tijd en moeite!
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
Opmerking van moderator MotoRon
Dan laten we het hierbij.- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
Toch nog even een verduidelijking. De politie baseert zich bij handhaving op de dB tabellen die door de RDW zijn vastgesteld bij de typegoedkeuring. Bij typegoedkeuring van een motorfiets meet ook de RDW op een halve meter onder een hoek van 45 graden. Die data wordt opgenomen in het kentekenregister waardoor de politie weer kan handhaven met exact dezelfde meetmethode als gehanteerd bij de typegoedkeuring. Ergo sluitend systeem van metingen.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety