Geachte,
Is de draadloze dodemansknop met armband van Fell Marine toegestaan op een
snelle motorboot i.p.v. een dodemansknop met koordbevestiging om de pols vd
bestuurder?
Draadloze dodemansknop toegestaan?
Moderator: Moderatorteam
Draadloze dodemansknop toegestaan?
Binnengekomen via mail
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Draadloze dodemansknop toegestaan?
In het Binnenvaartpolitiereglement is bepaald dat een snelle motorboot voorzien moet zijn van een technische inrichting. Het lijkt me dat een draadloze dodemansknop onder deze bepaling valt.
Een snelle motorboot mag slechts deelnemen aan de scheepvaart indien:
d. het schip is voorzien van een technische inrichting waardoor bij het onderbreken van de besturing de middelen tot voortbeweging onmiddellijk tot stilstand of nagenoeg tot stilstand komen; deze eis geldt niet voor een gesloten binnenbesturing;
Wetstekst
Binnenvaartpolitiereglement, artikel 8.03:Een snelle motorboot mag slechts deelnemen aan de scheepvaart indien:
d. het schip is voorzien van een technische inrichting waardoor bij het onderbreken van de besturing de middelen tot voortbeweging onmiddellijk tot stilstand of nagenoeg tot stilstand komen; deze eis geldt niet voor een gesloten binnenbesturing;
Mooi systeem, tweeledig: je installeert een "dodemansknop: in de boot en vervolgens geef je max 20 mensen een eigen siliconen polsbandje. Valt er iemand overboord met zo'n bandje dan gebeurt letterlijk wat collega Ron hierboven beschrijft: de motor stopt na ongeveer een (1) seconde met draaien. (samenvatting van het produkt zelf), en dat valt inderdaad onder D.
Ik ben benieuwd wat @Skipperje hier nog van vindt maar ik denk dat Ron al het goeie antwoord gaf.
https://www.boottotaal.nl/wireless-mob- ... 1cQAvD_BwE
Ik ben benieuwd wat @Skipperje hier nog van vindt maar ik denk dat Ron al het goeie antwoord gaf.
https://www.boottotaal.nl/wireless-mob- ... 1cQAvD_BwE
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Ik denk dat dit zelfs beter is dan het rode koortje. Dat wil nog wel eens een keer om het stuurwiel of motorbediening komen, waardoor je tijdens het varen afgeleid wordt. Lijkt mij ideaal. En wettelijk ben ik het met @MotoRon eens.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit