Verzoek om advies – twijfels over rijgeschiktheid na epileptische aanval

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Thom1979
Infopolitie Gast

Verzoek om advies – twijfels over rijgeschiktheid na epileptische aanval

Ongelezen bericht door Thom1979 »

Hallo allemaal,

Ik zit al een tijd in een lastige situatie rondom mijn rijgeschiktheid en hoop dat iemand hier misschien uit ervaring of kennis kan meedenken.

In juni 2023 heb ik een epileptische aanval gehad. Mijn neuroloog gaf toen aan dat ik zeker 12 maanden aanvalsvrij moest zijn voordat een medische beoordeling bij het CBR zinvol zou zijn. Sindsdien ben ik uit voorzorg niet meer gaan rijden, ondanks dat mijn rijbewijs nog steeds geldig is (tot 2033, zonder code 105 of andere aantekening).

🔹 In de tussentijd heb ik meerdere keren contact gehad met het CBR, gezondheidsverklaringen ingevuld, rapporten aangeleverd, en zelfs een formele klacht ingediend vanwege lange termijnoverschrijdingen. Uiteindelijk heeft het CBR besloten dat ik rijgeschikt ben, maar ik heb daar zelf serieuze twijfels over.

🔹 Ondanks dat mijn situatie nu stabiel is, wil ik voorkomen dat ik ooit onbewust een risico vorm voor mezelf of anderen in het verkeer. Daarom zou ik het liefst een verplicht medisch onderzoek ondergaan. Maar het CBR voert zo’n onderzoek alleen uit als er een mededeling binnenkomt van bijvoorbeeld de politie, een arts of op basis van een formele melding.

Mijn vraag is dus:

👉 Is er een manier waarop ik als burger zelf een verplichte medische herkeuring kan afdwingen?
👉 Heeft iemand hier ervaring mee of weet hoe ik een melding via bijvoorbeeld huisarts, neuroloog of zelfs politie kan laten doen?
👉 En is het mogelijk om vrijwillig beperkingen op je rijbewijs (zoals code 105) te laten toevoegen, ook al is je rijbewijs formeel geldig?

Alle tips, ervaringen of adviezen zijn van harte welkom. Ik wil vooral open, eerlijk en verantwoord omgaan met mijn medische situatie en mijn deelname aan het verkeer.

Dank voor het meedenken!

Thom
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Verzoek om advies – twijfels over rijgeschiktheid na epileptische aanval

Ongelezen bericht door MotoRon »

Bespreek dit met jouw arts of de neuroloog, die kunnen je daarin verder helpen. De politie gaat daar niet over en je bent dus aan het verkeerde adres op ons forum.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten