Hallo,
Even de situatie:
Buren hebben gedurende het zomerhalfjaar een grote ijzeren windgong in de achtertuin van een rijtjes(hoek)woning en ik woon daar direct naast.
Deze windgong hangt op zo'n 5 meter van mijn woning en maakt bij elk zuchtje wind een hard jengelend klengelend geluid wat bij mij zowel buiten als binnen met de ramen dicht overheersend is te horen.
Zitten mijn buren er in de tuin een middagje naar te luisteren dan kan ik me er nog iets bij voorstellen en er begrip voor hebben.
Niet als dit 24/7 bij elk zuchtje wind doorgaat en hun hoofdzakelijk binnen zitten met de ramen dicht of ook als er zelfs niet zijn.
Hier heb ik mijn buren al eens op aangesproken, ze lijken in zo'n gesprek welwillend te zijn zonder echt iets structureels aan de overlast te doen want een paar dagen later hangt ie er weer en gaat de overlast weer verder.
Zo is dit op mijn initiatief inmiddels bij buurtbemiddeling terecht gekomen:
-buren stellen zich slachtoffer te voelen omdat ik buurtbemiddeling heb ingeschakeld
-buren stellen in het gesprek met buurtbemiddeling: "geenzins van plan te zijn iets aan de overlast te doen, want hun vinden het een mooi geluid, hun willen het binnen en buiten kunnen horen en hun tuin etc".
Vanuit de bemiddelaars werd het afgedaan als leefgeluid en "geven en nemen".
Na een lang gesprek is vanuit mijn buren voorgesteld deze in ieder geval in de nacht weg te halen en overdag als het behoorlijk waait wat vervolgens weer niet consequent of eigenlijk nauwelijks gebeurt en de overlast dus weer gewoon verder gaat.
Ik heb aangegeven anders handhaving in te schakelen waarop mijn buren stellen dat als ik dat doe het dan helemaal klaar is met rekening houden met elkaar.
Mijn vragen zijn:
-Kan zo'n windgong zomaar?
-Is dit echt als leefgeluid te beschouwen?
-Wat kan ik hier verder mee? (Betreft beide koophuizen)
Ik verneem het graag.
Groeten,
Overlast windgong
Moderator: Moderatorteam
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Re: Overlast windgong
Het antwoord op uw vragen is:
- ja
- ja
- naar de civiele rechter stappen en die proberen te overtuigen dat hier sprake is van een onrechtmatige daad gepleegd door de buren jegens u.
Het is geen zaak voor de politie noch de (gemeentelijke) handhaving.
- ja
- ja
- naar de civiele rechter stappen en die proberen te overtuigen dat hier sprake is van een onrechtmatige daad gepleegd door de buren jegens u.
Het is geen zaak voor de politie noch de (gemeentelijke) handhaving.
Stay safe out there.
-
Mr Klaver
- Infopolitie Gast
Dank voor uw reactie,
ik ga over deze situatie in overleg met een jurist.
De burenrelatie is al danig verstoord door deze situatie.
ik ga over deze situatie in overleg met een jurist.
De burenrelatie is al danig verstoord door deze situatie.
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Opmerking van moderator Skipperje
Succes verder. Ik sluit deze vraag nu.Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit