Boete: Rijden op busbaan door schrikken claxon

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Grotespeler
Infopolitie Gast

Boete: Rijden op busbaan door schrikken claxon

Ongelezen bericht door Grotespeler »

Hi allen,

Onlangs gisteravond een boete gekregen voor het rijden op de busbaan in almere.

Dat zit zo; ik stond voor een winkel geparkeerd, wachtend op mijn kameraad. Ik stond hier veilig. Echter, ineens een politieauto achter mij, welke begint te claxonneren en mijn pad achteruit blokkeert. Hierdoor schrok ik, en ging ik uit instinct vooruit rijden. Het was donker, en had niet door dat ik hierdoor de busbaan op reed.

Ik begin onmiddellijk vaart te minderen tot de agent naast mij rijd, excuseer mij en vraag hem of hij me hieruit kan leiden. Na mij van dr busbaan te hebben gekregen bedank ik hem en excuseer ik me nogmaals, hij staart mij aan met een strenge blik waarna ik wegrij. Plots een stopteken, gevolgd door een boete voor het rijden op de busbaan, 180 EUR. Ik hield mijn commentaar voor me.

Mijn vraag; is dit rechtvaardig, of heeft het nut om hier op bezwaar in te gaan? Mijn boetes heb ik altijd netjes betaald, maar deze weiger ik vanwege de manier waarop ik de overtreding ben begaan.

Ik ben benieuwd naar jullie
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:

Re: Boete: Rijden op busbaan door schrikken claxon

Ongelezen bericht door Proost »

Wellicht kun je ons even meenemen waar je precies stil stond. Mogelijk stond je bij een bord E02, langs een gele trottoirband, op een gehandicaptenparkeerplaats of blokkeerde je de weg in zijn geheel. We weten het niet. Je bent verder als bestuurder natuurlijk verantwoordelijk voor je eigen stuuracties. Je kunt je niet beroepen dat je zodanig van de leg raakte door een claxon dat je ineens overtredingen bent begaan. De collega zal echt wel een reden gehad hebben om je te attenderen op de manier of plek waar je stilstond.

Kortom, als je iets uitgebreider beschrijft, het liefst aan de hand van een google maps beeld, kunnen we er ook zinniger antwoord op geven.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Ik heb geen idee waar je benieuwd naar bent.

Je staat geparkeerd voor een winkel, als er achter je een politieauto begint te claxonneren schrik je, maar hij zal dit niet voor niets doen. Als hij er langs gekunt zou hebben zou hij dat toch wel gedaan hebben vermoed ik.... of wellicht gaf de agent aan dat je daar helemaal niet mocht parkeren. Linksom of rechtsom, je wist dat je niet rechtdoor mocht... vanwege:
...en mijn pad achteruit blokkeert. Hierdoor schrok ik, en ging ik uit instinct vooruit rijden
Mijn eerste reactie is overigens: als je in een auto zit en je gaat instinctief ACHTERUIT rijden dan lever je roze papiertje maar meteen in. Goed dat je dus instinctief vooruit bent gaan rijden maar dat terzijde. Maar je wist dat je achteruit moest, dit kon echter niet want daar stond die agent.

Dat het donker is en dat je niet wist dat je een busbaan op reed is allemaal kolder. Je hebt koplampen, er staan retroreflecterende borden, een busbaan wordt op alle plaatsen overduidelijk aangegeven en bovendien, je wist al dat je niet vooruit kon, je moest namelijk achteruit.

Of het dan vervolgens rechtvaardig is of niet dat je een beschikking hebt gehad van die agent, ik heb geen mening. Hij (zij) vond op dat moment dat hij daar op dat tijdstip moest schrijven. Misschien omdat je ook al verkeerd geparkeerd stoind (een opeenstapeling) maar dan ga ik gokken en daar doen we niet aan. Kortom, ik heb geen mening over de boete an sich, hij besloot het wel te doen en dat is het dan.

Als je van mening bent dat een beschikking onterecht is dan geef ik altijd het advies om in bezwaar te gaan. Ik zie echter geen enkele reden waarom (niet die je tot nu toe hebt genoemd). Je reed op een busbaan, je deed het bewust nadat je verkeerd had geparkeerd (waarschijnlijk) dus alles bij elkaar... tja.

Wil je in bezwaar gaan, wacht even de brief af die je krijgt of hebt gekregen, daar staat alles op, wat je moet vermelden etc.

Succes!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Grotespeler
Infopolitie Gast

Proost schreef: 18 mei 2025, 15:11 Wellicht kun je ons even meenemen waar je precies stil stond. Mogelijk stond je bij een bord E02, langs een gele trottoirband, op een gehandicaptenparkeerplaats of blokkeerde je de weg in zijn geheel. We weten het niet. Je bent verder als bestuurder natuurlijk verantwoordelijk voor je eigen stuuracties. Je kunt je niet beroepen dat je zodanig van de leg raakte door een claxon dat je ineens overtredingen bent begaan. De collega zal echt wel een reden gehad hebben om je te attenderen op de manier of plek waar je stilstond.

Kortom, als je iets uitgebreider beschrijft, het liefst aan de hand van een google maps beeld, kunnen we er ook zinniger antwoord op geven.
Bij deze een foto van de situatie. Ik in het rood, agent in het blauw. Ik denk dat het stilstaan op deze plek geen groot probleem vormde voor de agent- gezien hij dit op geen enkel punt naar voren heeft gebracht in het gesprek (noch foutparkeren, noch hinderen van verkeer).

https://ibb.co/qLFgFpGY

Frans schreef: 18 mei 2025, 15:14 Ik heb geen idee waar je benieuwd naar bent.

Als je van mening bent dat een beschikking onterecht is dan geef ik altijd het advies om in bezwaar te gaan. Ik zie echter geen enkele reden waarom (niet die je tot nu toe hebt genoemd). Je reed op een busbaan, je deed het bewust nadat je verkeerd had geparkeerd (waarschijnlijk) dus alles bij elkaar... tja.

Wil je in bezwaar gaan, wacht even de brief af die je krijgt of hebt gekregen, daar staat alles op, wat je moet vermelden etc.

Succes!
Dank voor je inzicht.

Ik reed de busbaan op omdat ik het claxxoneren in combinatie met blokkeren van mijn enige legale uitweg interpreteer als een ambtelijk bevel om zo snel mogelijk de auto te verplaatsen. Hierdoor reed ik naar voren.

Inmiddels heb ik het even laten bezinken. Ik ga het houden op een bezwaar tegen de boete en een klacht tegen de agent zelf, gezien ik de overtreding ben begaan tijdens het uitvoeren van een bevoegd gegeven ambtelijk bevel (artikel 43 lid 1 Sr), in dit geval het claxxoneren van de agent in combinatie met het achter mij stilstaan.

Ik het vervolg hoop ik bij eventuele overtreding een stopteken te krijgen, en hierop aangesproken te worden. Claxonneren is niet de manier waarop dit zou moeten en hoop hiermee enig vorm van zelfreflectie te wekken bij de agent in kwestie.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Eerlijk is eerlijk; ik vind 't een prachtig betoog.. Het enige dat ik mis is enige zelfreflectie bij u; u pleegt 2 overtredingen, eentje 100% bewust, de 2e omdat u op heterdaad betrapt bent door de politie, maar het is allemaal de schuld van diezelfde politie, of liever; zij is verantwoordelijk volgens u..

Maar goed; Ik ben blij dat u in de pen klimt; wij gaan u hier namelijk niet overtuigen, dat is me wel duidelijk..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Grotespeler
Infopolitie Gast

Inmiddels heb ik me juridisch laten adviseren. Mocht iemand in de toekomst op deze post stuiten via een google-search, dan hierbij mijn gratis advies:

Een overtreding als gevolg van uitvoering van een bevoegd gegeven ambtelijk bevel (artikel 43 lid 1 Sr) is niet rechtvaardig en kan je aanvechten zolang deze redelijkwijs als zodanig kan worden opgevat. In een dergelijke situatie kan dit redelijkgewijs opgevat worden als een ambtelijk bevel van een politieagent omdat:
A. Er is niet sprake van een onveilige situatie- geen reden voor de politieagent om te claxonneren
B. De achteruitweg wordt geblokkeerd, je kan niet achteruit.
C. Claxonneren door een politieagent is zelden vrijblijvend- het roept een reactie op: "Ik moet hier zo snel mogelijk weg"
D. Opvolgend probeer je instructies te ontvangen van de agent om van de busbaan geleid te worden, door beleefd te communiceren en mee te werken.

In bezwaar gaan, en een klacht indienen- tot rechtzaal aan toe.
:D
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ondanks dat u wat afzakt qua niveau vind ik 't altijd wel positief als mensen in bezwaar gaan, het liefst tot aan de rechtszaal aan toe..
Waarom? Dan zijn mensen toch meer met die bon bezig en dat is ook exact de bedoeling. Mensen die simpelweg de bon betalen en doorgaan met hun leven ervaren veel minder impact en dat is jammer..

Goede tip, sta ik zeker achter.

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

De door jou genoemde punten kwamen ook al bij jou naar voren in de eerdere berichten, dus voordat je juridisch advies had gekregen. Ze komen dus m.i. niet voort uit het juridische advies maar het is jouw eigen mening.

Niettemin wens ik je succes met het bezwaar en laat nog even weten wat uiteindelijk de afloop is. Dan kunnen we dat aan deze post toevoegen. Tot die tijd een :slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Ongelezen bericht door Frans »

Mag ik dan nog aanvullen Ron dat ik toch hartelijk moest lachen? Ik ben wel benieuwd welke internetjurist hier advies heeft gegeven...

Ik hoop wel dat onze gast de uitkomst nog eens gaat laten weten.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten