Rijbewijs (nieuw rijbewijs ophalen)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Danit1981
Infopolitie Gast

Rijbewijs (nieuw rijbewijs ophalen)

Ongelezen bericht door Danit1981 »

Mijn rijbewijs is verlopen. Mijn rijbewijs ligt klaar bij gemeentehuis en kan ik morgen ophalen.
Datum afgifte dus 7 april. Mag ik rijden om het op te halen? Stel ik raak betrokken bij een ongeluk, kan ik op dat moment geen geldig rijbewijs tonen maar vanaf die dag heb ik wel een geldig rijbewijs alleen ligt die nog bij het gemeentehuis.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:

Re: Rijbewijs

Ongelezen bericht door Proost »

Volgens mij wordt het moment van uitgifte geregistreerd omdat je andere document ingeleverd moet worden. Die andere (de oude) heeft dus niet de status ingeleverd dus tijd je feitelijk nog met een verlopen rijbewijs. Twee documenten zijn nooit gelijktijdig geldig. Maar je rijdt zeker niet zonder rijbewijs. Als je staande gehouden wordt kán dit een boete voor rijden met een verlopen rijbewijs opleveren @ €120 boete.
Qua verzekering moet je even in je polisvoorwaarden kijken.

Kleine moeite om even op de fiets te stappen of om je te laten rijden toch?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Rijbewijs

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Wat Proost aangeeft klinkt enorm logisch, maar is dat in Nederland niet.

In het rijbewijsregister staat uw nieuwe rijbewijs al geregistreerd als zijnde reeds afgegeven (al ligt 'ie nog op t gemeentehuis), de datum van 7 april klopt derhalve niet:

Wetstekst

Artikel 118a Wegenverkeerswet 1994
Als datum van afgifte wordt in het rijbewijs en in het rijbewijzenregister vermeld de datum waarop het besluit tot afgifte is genomen.
U bent alleen niet in staat om dat nieuwe rijbewijs te tonen bij een controle en dat is gezien bovenstaande het strafbare feit. Staat tegenover dat de politie eea gewoon kan inzien en dat maakt uw verhaal wel heel geloofwaardig. Ik kan me niet voorstellen dat een agent u bekeurt voor het niet tonen van een nieuw rijbewijs dat u dezelfde dag gaat ophalen.

Voor wat de verzekering betreft heeft Proost zeker gelijk dat die minstens net zo interessant is als de handhaving door de politie; veel verzekeringsmaatschappijen zijn echter heel soepel, accepteren het zelfs als u alleen maar een aanvraag heeft voor uw eerste rijbewijs, maar voor de zekerheid zou ik toch even de polisvoorwaarden bekijken..al zal dat met bovenstaande wetgeving eigenlijk geen problemen meer mogen opleveren..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Gesloten