Na een korte vakantie met Pasen in de Ardennen, viel het mij op dat het daar heel normaal is openhaard hout te zagen van omgevallen bomen. Ik vroeg mij (al heel lang) af of dat hier in Nederland ook mag.
bvd voor het antwoord
Hout van Bomen meenemen
Moderator: Moderatorteam
Re: Hout van Bomen meenemen
Een kort en simpel antwoord: nee, dat mag niet.
Titel XXII. Diefstal en stroperij
Artikel 310 Hij die enig goed (de boom) dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort (waarschijnlijk staatsbosbeheer of een opkoper) wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen (Je wilt het waarschijnlijk in je open haard gooien), wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Wetstekst
Tweede Boek. MisdrijvenTitel XXII. Diefstal en stroperij
Artikel 310 Hij die enig goed (de boom) dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort (waarschijnlijk staatsbosbeheer of een opkoper) wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen (Je wilt het waarschijnlijk in je open haard gooien), wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
-
- Infopolitie Gast
Juist ... ik was er al bang voor.
Bedankt voor het antwoord
Bedankt voor het antwoord
- r0n.
- Stamgast
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 72
Sommige gemeenten geven voor een beperkt stuk land, park, bos, of heide een sprokkel vergunning af.
Of hier een landelijke regeling voor is, weet ik niet.
Of hier een landelijke regeling voor is, weet ik niet.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Bij Staatsbosbeheer kun je ieder jaar hout kopen. Dat staat dan meestal op hun eigen website.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Staatsbosbeheer geeft inderdaad sprokkelvergunningen af. In overleg met de houtvester mogen dan bepaalde percelen geschoond worden. Bepaalde formaten mogen dan geruimd worden, andere moet je laten liggen. Vergunning is op schrift en daar dient ook voor betaald te worden. Zo heb ik menig kubieke meter geruimd voor Staatbosbeheer in mijn studententijd. De kachel van mij ouders brandde er goed op en ik verkocht ook veel hout aan de buren.
Vandaag de dag is dat veel minder. Staatsbosbeheer is overgestapt op ecologische bosbouw en veel hout blijft daarom liggen ten behoeve van insecten die weer dienen als een deel van de voedselketen voor vogels en reptielen.
In de Ardennen zijn veel bossen particulier eigendom en is bosbouw ook een agrarische bezigheid. Men kapt daar veelal voor eigen behoefte.
Naast diefstal kan ook stroperij ten laste gelegd worden:
Hij die, zonder geweld of bedreiging met geweld tegen personen, geheel of ten dele aan een ander toebehorende klei, bagger, ongesneden veen, zand, aarde, grind, puin, mestspeciën, zoden, plaggen, heide, helm, wier, riet, biezen, mos, onbewerkt en niet vervoerd hak- of sprokkelhout, ongeplukte of afgevallen boomvruchten of bladeren, te veld staand gras of te veld staande of na de oogst achtergebleven veldvruchten wegneemt, met het oogmerk om zich die voorwerpen wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan stroperij, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.
Vandaag de dag is dat veel minder. Staatsbosbeheer is overgestapt op ecologische bosbouw en veel hout blijft daarom liggen ten behoeve van insecten die weer dienen als een deel van de voedselketen voor vogels en reptielen.
In de Ardennen zijn veel bossen particulier eigendom en is bosbouw ook een agrarische bezigheid. Men kapt daar veelal voor eigen behoefte.
Naast diefstal kan ook stroperij ten laste gelegd worden:
Wetstekst
Artikel 314 van het Wetboek van Strafrecht luidt:Hij die, zonder geweld of bedreiging met geweld tegen personen, geheel of ten dele aan een ander toebehorende klei, bagger, ongesneden veen, zand, aarde, grind, puin, mestspeciën, zoden, plaggen, heide, helm, wier, riet, biezen, mos, onbewerkt en niet vervoerd hak- of sprokkelhout, ongeplukte of afgevallen boomvruchten of bladeren, te veld staand gras of te veld staande of na de oogst achtergebleven veldvruchten wegneemt, met het oogmerk om zich die voorwerpen wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan stroperij, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety